1. februar 2019

Helgelektyre(282)


Craven Manor - Darcy Coates
Brent av solen - Laura Lippman
Perfume - Patrick Süskind

Jeg har ikke lest ut en eneste bok så langt i denne uka. Jeg leser hver dag, stykkevis og delt, men sliter med å finne flyten på grunn av lav leselyst. Så håper flyten kommer tilbake igjen. Mister leselysten omtrent fire-fem ganger i året, så det er ikke første gang.

Så bøkene har ikke forandret seg siden sist helg. Jeg leser fremdeles i Craven Manor av Darcy Coates, og sliter veldig med den. Ikke fordi den er skummel, men det er null atmosfære i den, og hovedkarakteren Daniel virker som en tafatt type. Handler om en fyr som har fått jobb ved Craven Manor. Han søkte ikke gjennom en jobbannonse, men fikk et brev om jobbtilbud fra en anonym person, og han og sjefen veksler kommunikasjon stort sett gjennom brev. Daniel må også forholde seg til noen rare regler, så ikke noe spesielt skjer. Virket som et interessant konsept i grunn, men språket er litt uengasjerende og stemningsløst, dessverre.

Brent av solen av Laura Lippman har jeg også lest en stund i. Den liker jeg heller ikke noe særlig. Det er om en kvinne som flykter fra mann og barn på ferie av ulike årsaker. Synes språket er litt rotete og lite strukturert. Bare venter på å bli ferdig med den. Synes også at persongalleriet virker noe platte og kjedelige.

En bok som er blitt litt forsømt på grunn av hovedbøkene er Perfume av Patrick Süskind som jeg ønsker å komme meg videre i. Jeg liker stemningen og historien av det jeg har lest så langt.

I helga ønsker jeg å bli ferdig med Craven Manor og Brent av solen, og komme meg videre i Perfume. Jeg har ikke mye igjen av Craven Manor eller Brent av solen, så kommer til å rekke og begynne på to nye bøker i helga, og da blir det; Okkupert (de fem lengste årene i Norges historie) av Bjørn Are Gody, og Scary Urban Legends av Tom Baker og John Eng. Jeg elsker urban legends (vandrehistorier). Der ikke spesielt skumle, men veldig interessant og fascinerende sjanger er det.

Så det blir en del lesestoff i helga også siden jeg har andre bøker jeg leser ved siden av litt stykkevis og delt. Håper også at leselysten kommer tilbake etter hvert.

I denne uka har jeg både fargelagt og malt. Jeg har fargelagt ferdig dette motivet:

Motivet er fra denne boka:

Secret Garden - Johanna Basford

Jeg tar en liten pause fra fargeleggingen mens jeg maler noen gnomer igjen. Et bilde før forandringen:



Med basisfarge. Noe som er viktig ellers er det lett for malingen å sprekke/flasse av senere:


Det begynner så smått å ta form med farge. Det ser helt jævlig ut for øyeblikket, for maler veldig grovt og enkelt først, og mye finpussing senere. Så det kommer til å ta en stund.  😊

Den ene gnomen er til for å henge på en krukke, noe som er litt søtt. Har en sånn fra før.

Det trengs mye finpussing. 😊

PS: Det blir ingen bokanmeldelse i denne uka, og det blir det heller ikke senere i helga, men har gjort klar noen til neste uke, så følg med. 😊 Er litt treg for tiden på grunn av dårlig form.

God helg.

Ukas låt: Shot in the Dark - Within Temptation



3 kommentarer:

  1. Jeg elsker også urban legends! Jeg har lest flere bøker med dem men ikke denne så den havner på leselisten. De gnomene dine var virkelig stilige. Det var en fin ting å gjøre på når en ikke orker lese. Jeg tilbringer mye tid på mobilen, men burde hatt noe annet. Jeg fargelegger innimellom, men ikke nok.

    Hva bruker du gjøre når du mister leselysten? Jeg mister den heldigvis sjeldnere enn deg. Men til gjengjeld ganske så dramatisk. Jeg har funnet ut at det lureste jeg kan gjøre er å gå tilbake og lese noe jeg virkelig liker. Det black tower for eksempel, eller Narnia, Ringenes Herre og ett par nye fantasyserier jeg virkelig har falt for: The Iron Druide Chronicles, Rivers of London og The natural history of dragons. Alle disse er mine favorittbøker (Pluss noen til). Ha en riktig fin lesesøndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og beklager for sent svar. Urban Legends er interessant og fascinerende. Det er et spennende konsept både i bøker og som filmformat. Man får aldri nok.

      Når jeg mister leselysten prøver jeg å lese litt hver dag, samme om det blir fem eller femti sider. Prøver å tvinge meg til å lese litt etter litt. Tar man pause blir det verre å starte på, synes jeg. Innimellom prøver jeg å være kreativ med maling, og fargelegging, og noe gaming for å la meg rive med av noe annet. Også har jeg begynt å lese Grøsserne som er svært nostalgisk. =) Man føler seg litt lost når man mister leselysten, men prøver å lese litt hver dag. Man må tvinge seg selv en gang i blant til å gjøre noe man ikke har lyst til der og da, og forhåpentligvis blir det lettere etter hvert.

      Jeg liker også Ringenes Herre og Narnia, men liker Narnia bedre. Har bare lest den første boka i serien og likte den gamle serien bedre enn nyfilmene.

      Tusen takk. Gnomene er fine og fås tak i på Plantasjen. Der har de gnomer i forskjellige størrelser. Har malt mange av dem, og synes det er gøy. Sette dem til pynt ute og inne. =) Synes gnomer er et rart navn på ting. Men søte figurer er det.

      Virker som du har mange og koselige tips når man mister leselysten, og det er fint å være litt nostaglisk av og til. Det er lett å lese av plikt, men man må huske på at det skal være gøy også. Jeg holder på med ting så lenge det er gøy og gir meg mening. =)

      God lesesøndag til deg også. Her er det kaldt. =) Det har vært en kald start på året.

      Slett
    2. Glemte også å nevne at når jeg mister leselysten, hjelper det litt å se på bokvideoer på YouTube også. =)

      Slett