29. januar 2019

Bøker jeg skal lese i februar


That Lonely Section of Hell - Lori Shenher
Si at du er min - Elisabeth Noreback
The Favorite Sister - Jessica Knoll
Høstdåd - Anders de la Motte
The Wicked Deep - Shea Ernshaw
Den fantastiske familien Vanderbeeker - Karina Yan Glaser

Januar er snart over og det har vært årets lengste måned hittil. 😋

Det er på tide å "planlegge" hva man skal lese i neste måned, og som vanlig må man ha litt mørkt lesestoff da også. Jeg har mange bøker igjen fra i fjorhøst og tidligere som jeg ønsker å komme meg gjennom, og også bøkene som kommer nå. Så prøver så godt jeg kan å lese bøkene som havner i postkassa. Samtidig kjøper jeg en del bøker selv også som jeg gjerne leser ved siden av.



That Lonely Section of Hell: Må innrømme at jeg elsker tittelen. Boka er om mange kvinner som forsvinner i Canada mens seriemorderen Robert Pickton (en av de mindre kjente seriemorderne) var aktiv. Han brukte å lokke med seg ofrene til gården sin, torturerte dem og ga dem til grisene. Seriemorderen lever ennå, og han er 69 år gammel.

(Bakpå):

"Shenher's higly readable book provides important insights into a horrifying case and the reasons that it remained for far too long."
PUBLISHERS WEEKLY

IN THIS SEARING personal account, ex-police detective Lori Shenher (who trasitioned to male in 2015 and is now known as Lorimer) describes his role in Vancouver's infamous Missing Women Investigation and unflinchingly reveals his years-long struggle with Post-Traumatic Stress Disorder as a result of working on the case. From his first assignment, in 1998, to investigate an increase in the number of missing women to the harrowing 2002 interrogation of convicted serial killer Robert Pickton, Shenher tells a story of massive police failure - failure of the police to use the information about Pickton aviable to them, failure to understand the dark world of drug addiction and sex work, and failure to save more women from their killer. That Lonely Section of Hell passiontaly pursues the deeper truths behind the causes of this tragedy and the myriad ways the system failed to protect vulnerable people.



Si at du er min: Virker som en merkelig bok dette på mange måter. Derfor jeg ville lese den.

(Bakpå): 

HVIS ETTÅRINGEN DIN
FORSVANT, VILLE DU GJENKJENT
HENNE 20 ÅR SENERE?

Stella Widstrand er psykoterapeut, gift og mamma til en sønn på tretten år. Men når en ung kvinne, Isabelle, kommer til klinikken hennes, faller verden sammen for Stella. Hun er overbevist om at Isabelle er datteren hennes, Alice, som forsvant på en ferie for mer enn 20 år siden. Lider Stella av sterke vrangforestillinger, slik alle rundt henne tror? Stellas søken etter svar innebærer at hun setter både seg selv og sin familie i livsfare.

Si at du er min er en historie om sorg og skyld, og om kjærlighet som går over i besettelse.



The Favourite Sister: En bok som sirkulerte en stund på Goodreads og jeg har hatt den en god stund i en av bokhyllene mine, og tenkte at nå var det på tide å lese den. Noen sa det minner litt omThe Real Housewives seriene. Jeg følger medThe Real Housewives of Beverly Hills kun fordi de er gale og ikke har noe hemninger. Mennesker som er redde for å bli glemte. Kommer nok ikke til å ta denne boka så veldig seriøst, men av og til trenger man underholdning.

(Bakpå): Brett and Kelly Courtney are the shining jewels in a New York - based reality TV show called Goal Diggers. One of the most popular shows on American national television, its fiercely competitive cast of five self-made women is defined by each woman's success, beauty and ruthless drive to reach the top by whatever means necessary.

The Courtneys sisters' rivalry goes skin deep, despite the blossoming business they have built together helping disadvantaged woemn in Morocco. Harbouring bitter jealousies and dark secrets about their manufactured screen lives, they're joined by three other hypercompetitive women, all bringing their own agendas. And the latest season promises that sparks will fly in the quest for even higher ratings.

Vicious backstabbing, scathing social media attacks and finely tuned scripting draw in the viewing public every week, orchestrated by the show's omnipotent producers. But even they don't know that Season Four will end in murder ...
  


Høstdåd: Jeg har hørt om denne forfatteren før, men aldri lest noe av ham tidligere. Dette konseptet virker spennende, og skal prøve å ikke ha forventninger fordi det ødelegger så mye ...

(Bakpå):

Skremmende hemmeligheter
på den svenske landsbygda

EN SENSOMMERKVELD I 1990 slår fem barndomsvenner opp teltet ved sin hemmelige badeplass, et nedlagt steinbrudd i Skåne. Videregåene skole ligger bak dem og voksenlivet venter. Stemningen er høy, men også vemodig, for vennene innser at denne kvelden både innebærer et farvel til ungdomstiden og til hverandre. Når morgenen gryr og det første høstregnet har falt, flyter det en kropp i det mørke stenbruddsvannet. En tragisk ulykke, slår politiet fast. Ikke alle er overbevist om det.

I 27 år forblir hendelsen et sår i bygda, en ulmende konflikt. Og når den gamle politisjefen erstattes av Anna Vesper, en ny innflyttet drapsetterforsker fra Stockholm, settes mørke krefter i bevegelse. Snart har ikke Anna annet valg enn å overhøre alle advarsler og gjenåpne saken fra 1990 - den høsten de færreste vil minnes men som allikevel aldri har blitt glemt.



The Wicked Deep: Det er lenge siden jeg har lest bøker med hekser i. Tror ikke jeg har lest det siden Heksene av Roald Dahl som var en av favorittbøkene som liten. Noen ganger trenger man bøker som ikke er realistiske.

(Bakpå): 

Two centuries ago, in small, isolated Sparrow, three sisters were sentenced to death for witchery and drowned in the waters surrounding the town. Now, each summer, the sisters return, stealing the bodies of three girls and seeking revenge by dragging boys to their watery deaths.

Like many locals, seventeen - year-old Penny Talbot has accepted the town's fate. Then, on the eve of the sisters' return, Bo Carter arrives: unaware of the danger he has just stumbled into or the fact that his arrival will change everything...

Mistrust and lies spread quickly through the salty, rain-soaked streets. Penny and Bo suspect each other of hiding secrets. And death comes swiftly to those who cannot resist the call of the sisters.

But only Penny sees what others cannot. And she will be forced to choose:
save Bo, or save herself.



Den fantastiske familien Vanderbeeker: Også en bok jeg har hatt en stund, og tenkte jeg ville lese den for noen måneder siden, men andre bøker kom dessverre i veien. Liker omslaget veldig godt og jeg liker å lese bøker fra forskjellige målgrupper.


(Bakpå):

"En hjertevarm, flerkulturell oppdatering av den 
klassiske storfamilieromanen."
JENNIFER HUBERT SWAN, THE NEW YORK TIMES

Familien Vanderbeeker har bodd i den rødbrune bygården i mange år, 
og den gamle bygningen er nesten som et medlem av familien.
Men de har aldri møtt den fantastiske eieren av huset, og nå vil
han plutselig kaste dem ut. De fem søsknene Isa, Jessie, Oliver,
Hyacinth og Laney forstår at det er opp til dem
å redde familien fra å måtte flytte.
Men hvordan skal de klare det på
bare elleve dager ...?

Innimellom kommer jeg til å lese andre bøker også, men de jeg har valgt ut er de jeg ønsker å komme meg gjennom. Så får vi se på om jeg blir god på prioritering eller ikke. 😊

4 kommentarer:

  1. Den eneste boken jeg kjenner til av disse er Si at du er min. Den ligger i haugen på nattbordet og venter på at jeg skal bli ferdig med Kastanjemannen, som jeg leser nå. Men jeg skrev ned The Wicked Deep og That Lonely Section of Hell. Den fantastiske familien Vanderbeeker virket også fristende, noe som er rart for det er ikke akkurat min sjanger (tror jeg):

    Du skriver om The Wicked Deep at noen ganger trenger man bøker som ikke er realistiske, og det er jeg veldig enig i. Jeg elsker fantasy, så veldig mange av bøkene jeg leser er urealistiske. Men det er det jeg trives med. Jeg liker også samme type bøker som deg, men fantasy kan jeg ikke leve uten :-D
    Jeg har akkurat lest Glasstronen av Sarah J. Maas. Første bok (og den eneste som er oversatt) i serien Throne of glas. Den var fantastisk - handler om en 18 år gammel kvinnelig leiemorder som gjennom en konkurranse blir kongens forkjemper. Kongen er en drittfyr, men sønnen hans er fin. Den anbefales virkelig (Jeg har lånt bok 2 på biblioteket på engelsk).
    Jeg fikk også akkurat bok Venneforespørsel av Laura Marshall i posten. Den virker herlig skummel i følge baksideteksten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har en stor lesebunke som venter du også, skjønner jeg. =)

      Jeg liker realistiske bøker, men liker best de bøkene som er urealistiske, gjerne litt hinsides og tester realiteten litt. Derfor jeg liker horror så godt. De tester grenser. Så det er en sjanger jeg ikke klarer meg uten, men prøver å lese litt fra andre sjangre også. Føler litt det samme som deg angående Den fantastiske familien Vanderbeeker, men samtidig er det noe med boka som gjør meg nysgjerrig. =)

      Hørte mye om Glasstronen på Youtube da de først kom ut for en tid tilbake og har sett mange delte meninger om den. Skal sjekke den ut. Er litt skeptisk til fantasysjangeren. Jeg liker sjangeren godt, men av og til blir det mange unødvendige detaljer, synes jeg. :/

      Jeg også har fått Venneforespørsel boka. Leste den på engelsk for noen år siden og likte den ikke. Kommer muligens til å lese den på nytt siden jeg ikke skrev om den da. Det gikk i glemmeboksen. =)

      Slett
  2. Det blir spennende å se hva du synes om dem :)

    SvarSlett