27. oktober 2017

Helgelektyre(216)

Two Sentence Scary Stories - Jack Thomas
Hendig mann søkes - Jöns Hellsing
Favorite Scary Stories of American Children - Judy Dockrey & Richard Young

Tror jeg lever meg for mye inn i Halloweentiden, men det er den eneste tiden jeg virkelig liker, og Halloween passer godt inn i denne årstiden. Oktober, høsten og Hallowen, mange av mine favorittgreier på en gang. Det er ikke ofte.

Leser jo egentlig horror året rundt ved siden av andre sjangere, men alltid rundt denne tiden leser jeg litt ekstra horror.  Det er litt av sjarmen og denne helga blir det en del skrekkhistorier, noe jeg alltid har vært svak for. Da jeg var liten leste jeg mye av det, og det er noe jeg ikke går lei av. Det er ikke noe av det som skremmer lenger, men underholdende kan det fortsatt være.


Sleeping Beauties - Stephen King & Owen King

Natt til tirsdag leste jeg ut mursteinen Sleeping Beauties av Stephen King og Owen King. Ikke den helt store store leseopplevelsen, men Stephen King er fremdeles min forfatterhelt. Forfattere har jo sine oppturer og nedturer de også, og håper han skriver på egen hånd igjen fra nå av. Han har jo skrevet noen dårlige bøker på egen hånd også, men han skriver likevel best på egen hånd. For det meste kommer han med perler. Liker det best når bøkene hans er dystre. Min favoritttbok av Stephen King og min favorittbok ellers også er og blir Pet Sematary fordi den er virkelig dyster.

Samme natt som jeg leste ferdig Sleeping Beauties, begynte jeg å lese Hendig mann søkes av Jöns Hellsing. Den kan virke litt malplassert i denne Halloweenlesingen, men man må smette inn noen romaner også. 


Dukken - Josh Webster

I går kveld leste jeg ut Dukken av Josh Webster. Den var så som så. Lovende konsept, men greit nok utført. Flere skrekkbøker blir det etter hvert som også kanskje tar seg opp? Man vet aldri. Samme kveld som jeg leste ut Dukken, begynte jeg å leseTwo Sentence Scary Stories av Jack Thomas. Den er svært kort,.

Ved siden av lesingen skal jeg også få med meg noen filmer som jeg har bestilt gjennom hele oktober og som jeg har spart til denne helga. Dette er filmene jeg har tenkt å se i helga og utover mot Halloweendagen:


Ouija - Origin of Evil (2016)
Get Out (2017)
The Burning (1981)
Lyst (2017) 
10 Cloverfield Lane (2016)

Jeg vet ikke hvilke filmer jeg kommer til å begynne med. Det tar jeg litt tilfeldig. Jeg er ikke helt fan av dagens horrorfilmer for synes ikke at dagens skrekkfilmer har samme snerten, lekenheten og sjel som de hadde i perioden mellom 40 - tallet mot slutten av 90 - tallet. I dag virker det som de er mest opptatt av effekter fremfor å fremme en god historie. Men horror er og blir min favorittsjanger uansett og noen perler dukker opp. En av de bedre skrekkfilmene jeg har sett de siste årene er: The Haunting of Connecticut, The Conjuring, Sinister,The Strangers, og en del andre som jeg ikke husker i farta. Noen perler dukker fremdeles opp i ny og ne. Synes bare at de fleste av dagens skrekkfilmer er mest tungtrødde enn underholdende som før i tden.

Jeg har fargelagt i denne uka også og det er vel ikke noe sjokkerende. Har endelig blitt ferdig med et motiv som jeg har jobbet med i de siste 2 - 3 ukene. Det tok sin tid.

Fikk dessverre ikke med hele motivet på bildet da fargeleggingsboka er såpass bred, men fikk med meg det meste. Vanskelig å få med både helheten av motivet og detaljer på bildet.

Jeg liker svært detaljerte fargeleggingsmotiver godt, men siden det har vært mye av det i det siste, velger jeg nå et "enklere" motiv, og et motiv som passer bra i denne Halloweenhelgen.



Begge disse motivene er fra denne fargeleggingsboka:

Mythomorphia - Kerby Rosanes


Hvis jeg blir ferdig med å lese noen av bøkene jeg har valgt meg ut for helga, skal jeg begynne på Favorite Scary Stories of American Children av Judy Dockrey Young & Richard Young. Men det spørs hva som blir mest lagt vekt på i helga ... om det blir mest lesing, filmer eller fargelegging. Skal prøve å gjøre litt av alt.

God helg.

Ukas låt: Say10 - Marilyn Manson



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar