22. april 2017

Marg&Bein påskekrim av Ingunn Aamodt & Arne Svingen - stemningsfulle noveller


"Hvorfor får jeg ikke kjøre heis?" spurte han en dag da han var fem år.
    "Fordi det er veldig farlig," svarte moren. "Fryktelig farlig." Og så gjentok hun det evinnelige: "Du må aldri kjøre heis!"
    "Men alle andre kjører heis," mente Erik.
    Da tok moren hans et fast tak i skuldrene hans og så ham inn i øynene. "Erik. Vi er ikke andre folk."

Gode krimhistorier for ungdom med grøssende elementer.

Jeg er ikke den som går i butikken for å småhandle hver dag. Istedet gjør jeg en ukentlig handling så jeg slipper det styret. Det er mer praktisk, og som oftest må jeg titte innom bok og bladhyllene de gangene jeg er innom matvarebutikken. Ofte finner jeg noe interessant der, og noen uker før påska kom jeg over dette hefte; Marg& Bein påskekrim av Ingunn Aamodt og Arne Svingen. De er begge forfattere fra bokserien Marg&Bein som er for ungdom. Det er en fin bokserie for ungdom som begynner å interessere seg for horrorsjangeren. Jeg har lest noe av Arne Svingen tidligere, blant annet Med beina på nakken, men har ikke lest noe av Ingunn Aamodt før nå. Marg&Bein minner meg litt på Grøsserne (Goosebumps) av R.L. Stine. En bokserie som jeg var svært hekta på da jeg var ung, som også ble til Tv-serie og senere film.

Kreative og engasjerende noveller
Denne påskekrimsamlingen består av seks historier og forfatterne har skrevet tre hver. Historiene heter; Tannlegen, Jakten på en tyv, Heisen, Liket i skogen, Send videre og Hovne mandler. Min favoritt erHeisen som er den korteste novellen, og som gjorde mest inntrykk. Den var ikke spesielt overraskende eller noe, men likevel er det en slik historie man ikke glemmer med det første. De andre historiene var også gode og kreative. Den første historien handler om en gutt som skal til tannlegen, men han får en annen tannlege enn den han er vant til, og hun er interessert i å starte et veddemål som kan være noe drastisk. I den andre historien er om en jente som får en sms om at hun må sende meldingen videre til et viss antall personer innen bestemt tid, hvis ikke vil noe grusomt skje. Skal hun sende meldingen videre? Idet hun er i ferd med å bestemme seg, kommer noen og stjeler mobiltelefonen hennes. I den tredje historien er om en gutt som under hele oppveksten får streng beskjed fra sin mor om at han aldri må ta heisen. Kommer han til å høre på henne? I den neste historien er om to gutter som møter på en litt creepy mann i skogen som sier han har funnet et lik og vil at de skal hjelpe ham med å identifisere liket og tilkalle politiet. Guttene stoler ikke på mannen og de vil bare vekk fra hele situasjonen. I den femte historien er også en annen slags kjedebrev historie. Der en jente må sende en mail videre i løpet av natten hvis ikke vil noen bli drept. Og i den sjette og siste novellen er om en gutt som går til legen på grunn av sår hals og har mistanke om hovne mandler. Han skjønner ingenting da legen og en kollega titter i halsen hans og senere løper av skrekk ...

Spennende saker, også for voksne
Jeg er egentlig for gammel for dette heftet, men horror er horror, og det leser jeg uansett målgruppe. Sånn er det med den saken. Novellene er veldig korte, men effektive og kommer med, ikke overraskende poeng for min del, men gode poeng. Historiene har fine variasjoner og har et godt driv.  Til tross for at det blir litt forutsigbart for oss voksne, var det likevel engasjerende lesing fra begynnelse til slutt, og både Ingunn Aamodt og Arne Svingen er gode ungdomsforfattere. Begge er flinke til å skape liv i karakterene sine til tross på den korte tiden, de klarer begge å skape den riktige stemningen, og historiene tar forskjellige vendinger.

Både Ingunn Aamodt og Arne Svingen er gode historiefortellere. Syns bare det er rart at ikke Jon Ewo, som også er forfatter av Marg&Bein bøkene, ikke bidro med noen historier, men det var bare historier av Ingunn Aamodt og Arne Svingen. Jeg har lest en bok fra Marg&bein tidligere og det var Dødens ansikt av Jon Ewo, og jeg har to uleste bøker fra den serien som heter Frank av Ingunn Aamodt og Fingeren av Arne Svingen, for dette ga meg lyst til å lese mer Marg&bein. Det er flott at det skrives en del horror for ungdom også.

Bakpå:

Marg&Bein

SEKS KORTE PÅSKEGRØSS!

Les om fæle tannlegebesøk, lik i skogen, hvor farlig det kan være å ha vondt i halsen og hvor ille det kan gå hvis du ikke sender melinger på mobilen videre!

Marg&Bein er skummel lesing for de modigste. Sjekk under senga, ha lommelykten klar og forbered deg på spennende påskegrøss.

Se etter flere Marg&Bein - bøker på
www.margogbein.com

Originaltittel: Marg&Bein Påskekrim
Forfatter(e): Ingunn Aamodt & Arne Svingen
Sjanger: krim, horror
Målgruppe:
ungdom
Antall sider:
31 
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2017
Min utgave: 2017 (Hefte)
Lest:
20.04. - 21.04. 2017
Kilde:
fra egen heftesamling
Plot
: 4 Mye variasjon og interessante historier.
Tittel: 3
Ikke spesielt originalt, men vekker oppmerksomhet og nysgjerrighet likevel.
Omslag: 5 Skaper den rette stemningen til innholdet.
Baksidetekst: 4 Kort og enkelt. Informativt, men røper ikke for mye.
Skrivemåte: 5 Begge forfatterne er gode til å skrive. De byr på stemning, gode karakterbeskrivelser til tross for at historiene er begrenset og tar kreative vendinger. 
Favorittkarakter: Erik, fra historien som heter Heisen. Han er mystisk og man vil vite mer om ham.
Slutten: Kan ikke dømmes da det ikke er noen felles slutt. 
Høydepunkt: Gode historier som både gir inntrykk og det skjer noe hele tiden.
Lavpunkt: For få historier. Hadde ikke sagt nei til et tykkere hefte.
Terningkast: 4

2 kommentarer:

  1. Jeg liker Marg og bein :-) Jeg har lest alle som kom ut frem til jeg sluttet på biblioteket, så nå må jeg lese denne også. På skolebiblioteket jeg jobbet en stund hadde elevene bestemt i elevrådet at jeg måtte kjøpe inn flere Marg og bein til biblioteket. De forstod ikke helt det der med at forfatterne må skrive bøkene før vi kan kjøpe dem :-)
    Jeg holder egentlig på å lese til økonomieksamen, men hodet mitt er fullt av bomull! Så jeg måtte ha en liten bloggpause. Men nå må jeg virkelig få lest litt til!
    Ha en god søndag og en god bokdag Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Marg&Bein vekker litt nostalgi i meg til tross for at jeg ikke har lest så mye Marg&Bein før, men minner meg veldig mye om Grøsserne(Gossebumps) serien som jeg ikke kunne leve uten. Har fremdeles den samlingen den dag i dag. Så fikk lyst til å lese mer Marg&Bein etter dette. Synes også at det er bra at det skrives en del horror for ungdom for tiden for det var det ikke så veldig mye av i min ungdom. Så godt å se at dagens ungdom liker sånt. At horror ikke er utgått på dato. Hehe, morsomt at elevene ikke skjønte at forfatterne må skrive bøkene før dere kunne kjøpe dem. ;)

      Dette påskekrim er et hefte, men kunne gjerne ha tenkt meg at det var en bok, en påskeutgave med enda flere historier for det var litt kort. Det var noen fine historier med kreative vendinger.

      Lykke til med eksamensperioden. Det er viktig å ta pauser innimellom lesingen og gjøre litt andre ting, og så gå tiilbake lesingen. Det gjorde jeg. Leste i økter, belønte meg selv med å gjøre ting jeg hadde lyst til, og så lese igjen. Det ordner seg nok. :)

      Tusen takk, og i lige måde. Ikke lenge igjen til sommerferie nå og da kan du lese hva du vil. :)

      Slett