18. november 2016

Helgelektyre(168)

En spesiell type ondskap - James Lilliefors
A Deadly Thaw - Sarah Ward
Mørke hjerter - Hanne Kristin Rohde
Necronomicon (The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft)

 (Bildet lånt fra google).

Det har vært mange senkvelder med sjakk i det siste. Sjakkpartiene begynner i åttetiden, og de lengste partiene varer til totiden. Det gjør ikke noe siden jeg er et nattmenneske. Jeg foretrekker å se det på VGTV fremfor NRK2 for liker VGTV panelet bedre. Det eneste som mangler er Lahlum som ikke er med i noen av panelene denne gang. Håper han dukker opp i neste sjakkturnering for han er en god kommentator. Det har kun vært remis i skrivende stund og håper Carlsen snur hele greia innen 30. november.

Jeg har ikke bare sett på sjakk, men også lest mellom partiene. Natt til torsdag leste jeg ut novellesamlingen Alle mine demoner av Nikolaj Frobenius, og samme natt begynte jeg på A Deadly Thaw av Sarah Ward.

I går leste jeg ut mini novellesamlingenSjakkspillere av Eivind Riise Hauge. Han er selv sjakkspiller og jeg har sett ham som kommentator tidligere. Og i går begynte jeg også så vidt på En spesiell type ondskap av James Lilliefors.

Hvis jeg blir ferdig med En spesiell type ondskap ellerA Deadly Thaw, skal jeg begynne på Mørke hjerter av Hanne Kristin Rohde. Jeg skal også komme meg videre i Necronomicon.

Jeg velger å ikke si så mye om bøkene i helgelektyreinnleggene for jeg vil helst vite så lite som mulig om handling selv når jeg begynner på en bok, og jeg foretrekker å holde helgelektyreinnleggene korte. En ting er sikkert. Det blir dystert lesestoff i helga ut i fra bokomslagene og det passer jo bra i denne mørke og kjølige årstiden:)

Ukas låt: Diamond Eyes (Boom - Lay Boom - Lay Boom) - Shinedown



2 kommentarer:

  1. Å, jeg ønsker meg Necronomicon :-) Jeg kjøpte Best tales of H.P. Lovecraft på Outland tidligere i uken, men Necronomicon koster litt mye. Jeg fikk også kjøpt endel julegaver (mesteparten til meg selv) :-) Jeg har lest Mørke hjerter, og skal snart lese Gudmoren, men har ikke lest noen av de andre du nevner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker Necronomicon så langt og det er noen herlige illustrasjoner med også av den mørke sorten:) Så tror du vil like den. Har ikke lest noe av H.P. Lovecraft tidligere, men sett noen kortfilmer og spillefilmer basert av hans kjente verker. Har hatt boka stående i en av hyllene i noen år og tenkte at nå var det på tide. Har også en samling av Edgar Allan Poe som jeg skal hive meg over senere:) Det er jo interessant å se hvordan horrorsjangeren har utviklet seg med årene:)

      Har sett at Mørke hjerter har fått mange blandede meninger så får se om det er en politiserie å satse på eller ikke.

      Morsomt at du kjøper litt julegaver til deg selv, det gjør jeg også:) Har ikke begynt på ordentlig julegavehandel ennå, men det blir snart. Utfordringen er å finne på noe smart til de som har alt fra før. Men finner vel ut av det til slutt:) Man må ha litt utfordringer også:)

      Spent på hvordan du vil like Best tales of H.P. Lovecraft. Og håper helga har vært fin:)

      Slett