24. januar 2014

Helgelektyre(29)

Boka jeg har fullført så langt denna uka:

Fossefall(53) Livets valg - Jorunn Johansen

(Tekst hentet fra bokelskere.no)

Først når Victor ligger alvorlig skadet etter møtet med den rasende bjørnen, innser Kajsa hvor høyt hun elsker ham. Nå risikerer hun å miste ham for alltid. Ved sykesengen hansfår Kajsa plutselig sterke smerter i magen, og hun begynner å bli redd for at hun aldri vil kunne bære frem et barn.En dag overrasker Knut Kajsa på gården, og det virker somhan har lagt alt det vonde bak seg.«Jeg er her, Kajsa. Det er bare å si fra, så kommer jeg. Det er merkelig at dem du forelsker deg i, forsvinner. Du som er så vakker,» sa Knut og smilte.Kajsa kunne ikke annet enn å smile tilbake. Knut var den samme mannen som da hun møtte ham for første gang. Og hun kunne virkelig trenge en venn som forsto henne.

Jeg leser fortsatt Fossefall - bøkene og syns de var bedre før enn nå. Den har ikke den samme spenningen som før, men selvfølgelig skal jeg lese de to bøkene som er igjen av serien. Her kan dere lese hva jeg syns om bok 53.

Hva jeg skal lese videre i helga:

Min kamp 5 - Karl Ove Knausgård
PS: Jeg har en annen utgave.

(Tekst hentet fra bokelskere.no)
Karl Ove flytter til Bergen for å gå på Skrivekunstakademiet. Tida der blir en stor skuffelse; han vil så mye, vet så lite og får ingenting til. Til tross for dette fortsetter han å skrive og lese. Gradvis endrer både skrivingen og forholdet til omverdenen seg. Dette er en roman om nye, sterke vennskap og et alvorlig, omskakende kjærlighetsforhold, inntil det avgjørende øyeblikket da faren dør, Karl Ove debuterer som forfatter og alt bryter sammen. Dette er femte bok av seks om forfatterens liv.


Jeg har ikke kommet meg særlig lengre i denne:

Girl in the woods - Jennifer McMahon

(Tekst hentet fra goodreads.com)


Dismantlement = Freedom

Henry, Tess, Winnie, and Suz banded together in college to form a group they called the Compassionate Dismantlers. Following the first rule of their manifesto--"To understand the nature of a thing, it must be taken apart"--these daring misfits spend the summer after graduation in a remote cabin in the Vermont woods committing acts of meaningful vandalism and plotting elaborate, often dangerous, pranks. But everything changes when one particularly twisted experiment ends in Suz's death and the others decide to cover it up.

Nearly a decade later, Henry and Tess are living just an hour's drive from the old cabin. Each is desperate to move on from the summer of the Dismantlers, but their guilt isn't ready to let them go. When a victim of their past pranks commits suicide--apparently triggered by a mysterious Dismantler-style postcard--it sets off a chain of eerie events that threatens to engulf Henry, Tess, and their inquisitive nine-year-old daughter, Emma.

Is there someone who wants to reveal their secrets? Is it possible that Suz did not really die--or has she somehow found a way back to seek revenge?
Full of white-knuckle tension with deeply human characters caught in circumstances beyond their control, Jennifer McMahon's gripping story and spine-tingling plot prove that she is a master at weaving the fear of the supernatural with the stark realities of life.

Har ikke kommet så langt i denne boka som jeg har ønsket. Den har blitt litt overskygget av andre bøker, dessverre. Men håper å få lest mer i den i helga.


 Og jeg skal begynne på denne:

Brev til min datter - Anne - Britt Harsem

(Tekst hentet fra bokelskere.no)

En ny, sterk beretning fra hovedpersonen bak "Mammas Svik". Her får man følge den i dag 27 år gamledatteren i Alvdal/Gjerdrum-saken, hennes forhold til sinegen datter og behandlingen de har blitt møtt med hosbarnevernet og andre instanser. Boken setter søkelysetpå barnevernets saksbehandlinger med dokumenterteeksempler, med et bedre barnevern og en tryggeresaksbehandling som målsetning

Dette er oppfølgeren til boka Mammas svik av samme forfatter som er basert på en sann historie, om den fæle og triste Alvdal - saken.  Så dette blir nok trist lesestoff, og av og til må man lese virkelighetsbaserte bøker også, ikke bare fiction, for å bli minnet på at verden har sine mørke sider den også.

Så det blir visst variert lesestoff denne helga også. Og målet mitt med denne helga er å bli ferdig med minst en eller to bøker for å komme meg litt videre i de uleste bøkene mine som bare venter på å bli lest.

Hva skal/leser du i helga?

God helg:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar