22. november 2013

Helgelektyre(20)

Første fredagen med snø ... Usj. Den lange og vakre høsten som var er definitivt over og det er nitrist. Jeg har ikke noe i mot tidlig mørkekvelder, jeg bare hater snø! Det er så mye styr med snø. Vil bare ha snø på julaften og så kan det bare forsvinne igjen for min del. Jeg vil ha tilbake høsten:) Men i år fikk vi i det minste lang høst.

Tirsdag ble jeg ferdig med en spennende politikrim av Jørn Lier Horst.




Jeg likte fjorårets Jakthundene hakket bedre, men Hulemannen var hakk i hæl. Det er snakk om realistisk og spennende krim. For dere som liker det bør lese noe av Jørn Lier Horst.

 (En alvorlig og tankefull mann på bildet, gitt ...)

Dagen etter, på onsdag leste jeg ferdig en diktsamling. En sjanger jeg leser svært lite av, men greit å lese litt variert. Og diktsamlingen Marengshjerte av Frode Håkonsen ga meg ikke helt skrekken heller, og det er vel et godt tegn?

I helga skal jeg lese to bøker og jeg rekker kanskje å bli ferdig med begge før helga er omme? Vi får se.



Den ene boka jeg skal lese i helga er en dokumentar, altså en historie fra virkeligheten. Har blitt flinkere til å lese fra den sjangeren i det siste. Dokumentarboka jeg leser nå for tiden er Nittenåttifire: min vei inn i scientologiens dypeste hemmeligheter - og ut igjen av Geir Isene Har alltid vært litt nysgjerrig på scientologien siden det har vært så mye styr om det. Så denne boka tror jeg blir spennende. Fikk den som leseeksemplar fra Humanist Forlag. (Tusen takk!)


Den andre jeg har tenkt å bli ferdig med siden jeg er så godt i gang med den er den tredje boka i Min Kamp - serien og Knausgård skriver fortsatt godt og fengende. Kan ikke slutte nå! Og det er godt å vite at det er tre bøker til i den serien. Han skriver på en herlig og direkte måte.

Har du lest noen av disse bøkene og hva skal du lese i helga?

God helg!:)

2 kommentarer:

  1. Anonym10:59

    Her går det i De Usynlige av Roy Jacobsen i helgen, og kanskje jeg får lest ferdig Shoppingfri også. Har veldig lyst å lese litt av Jørn Lier Holst, men jeg har aldri lest noe av ham også har jeg et issue med at jeg MÅ lese i kronologisk rekkefølge, så vi får nå se :p Ha en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har alltid hatt lyst til å lese noe av Roy Jacobsen. Kanskje jeg skal ha som mål å lese noe av ham i 2014? Vi får se.

      Jeg begynte langt ut i serien i Lier Horst bøkene og før når det gjaldt politikrim var jeg veldig bestemt på å lese de i kronologisk rekkefølge, men nå er jeg ikke fullt så nøye på det lenger for det er alltids en ny sak i hver bok og syns jeg får med meg mye av bakgrunnen til hovedpersonene likevel så opplever det ikke som rotete. Det er en fordel å lese fra bok en i enkelte tilfeller, men når det gjelder politikrim er jeg ikke fullt så nøye siden det er nye saker i hver bok, men når det gjelder trilogier og serier der handlingen fortsetter fra forrige bøkene, da må jeg lese de i kronologisk rekkefølge.

      Men gleder meg til både du og Beathe bestemmer dere for å lese Lier Horst. Han skriver godt:)

      Slett