12. september 2013

Ild av Mats Strandberg & Sara B. Elfgren - knallgode oppfølgere er en sjelden vare!

Musikken kommer definitivt fra hennes leilighet. Hun trykker ned håndtaket, men døren er låst. Hun fomler etter nøklene i håndvesken og låser opp med skjelvende hender. 
    Hun går inn i gangen. Musikken er så høy at det gjør vondt i ørene. Hun snubler i en tomflaske, kjenner stanken av alkohol og fortsetter inn i stuen.
    Sofaen er skåret i stykker, den gulhvite stoppen velter ut av revnene. Alle plakatene hennes er flerret ned fra veggene, krøllet sammen, revet i stykker.
Er man sterkere alene eller når man står sammen? Spennende reise om de utvalgte ungdommene med superkrefter i Engelsfors-trilogien.

I forrige måned var jeg oppslukt i den første boka, Sirkelen fra Engelsfors - trilogien, og jeg var temmelig snar med å bestille oppfølgeren, noe jeg sjeldent gjør. For det er ikke ofte at den første boka i en trilogi/serie gir meg mersmak til å fortsette. Men Sirkelen var såpass god at jeg ville være med på denne spesielle reisen videre.Og i likhet med den første boka, Sirkelen, ble jeg også positivt overrasket over Ild.


I oppfølgeren Ild fortsetter noen tenåringer fra Engelsfors Videregående Skole å bekjempe demoner og håper å stoppe apokalypsen som truer med å begrave både byen og resten av verden i ruiner. De oppdaget disse kreftene sammen det første året på videregående og noen få av elevene (de utvalgte) må jobbe sammen enten de liker det eller ikke for å stoppe disse onde kreftene som har sitt oppholdssted i Engelsfors. Men er de sterke nok til å overkomme disse mørke kreftene som herjer rundt dem? Å bekjempe mot resten av byen uten at noe går galt? Samtidig blir disse utvalgte elevene motløse da en såkalt sekt rammer byen som kaller seg Positive Engelsfors som til slutt tar over hele videregående og byen generelt. Innbyggerne hjernevaskes av sektens positive engergi og kraft. Men de utvalgte lar seg ikke lure og må klare å redde hele byen fra å bli zombier.

Ild er en vanvittig oppfølger på mange plan. Her må venner og fiender lære seg å samarbeide og nye karakterer dukker opp underveis. Er de til å stole på eller har de sine baktanker? God dybde i så og si nesten alle karakterene. Vi blir godt kjent med dem og de blir både elsket og hatet av denne leseren. Noe som er vitsen og da har forfatterne gjort en god jobb. I hvert fall i mine øyne. Hater å lese bøker med et persongalleri som kun består av pappfigurer. Ingenting engasjerer meg mindre enn det når jeg leser en bok. Jeg må ha en slags tilknytning til karakterene. Det er ikke nok med at handlingen er spennende. Det funker bare ikke. Så Ild er strålende sådan. Den har gode karakterbeskrivelser og miljøet er så levende at det er nesten som å være der. Man er selv med i handlingen.

Beklager at denne omtalen ble meget kort. Men vil gjerne holde det kort og greit med tanke på at Ild er en oppfølger og jeg er redd for å røpe for mye. Uansett, Ild er en verdig oppfølger og jeg gleder meg til fortsettelsen!

PS: Helt nederst bakpå boka står det: Sirkelen er andre bok i Engelsfors - trilogien. En grov feil av forlaget der. Jeg vet at det er meningen at det skal stå Ild er andre bok i Engelsfors-trilogien, og at det er fort gjort å skrive feil, men likevel. Dette burde ha vært unngått.

Bakpå:

Den har tatt lesere over hele verden med storm. Den er fantastisk. Oppfølgeren til boksensasjonen Sirkelen er her.

De utvalgte skal begynne i andre klasse på videregående. Hele sommerferien har de holdt pusten og ventet på demonens neste trekk. Men trusselen kommer fra et sted de ikke kunna ha forutsett.
Det er tydelig at noe er veldig, veldig galt i Engelsfors. Fortiden veves sammen med nåtiden. De levende møter de døde. De utvalgte knyttes stadig nærmere nærmere hverandre og blir nok en gang minnet på at magi verken kan lindre ulykkelig kjærlighet eller reparere knuste hjerter.

Sirkelen er andre bok i Engelsfors-trilogien (En skrivefeil av forlaget det der gitt!)
Originaltittel: Eld
Norsk tittel: Ild
Forfatter(e)
:
Mats Strandberg & Sara B. Elfgren
Sjanger: fantasy, spenning
Målgruppe:
Ungdom
Antall sider:
637
Forlag: Rabén & Sjögren

Norsk Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2012
Min utgave:
2012 (Innbundet)
Lest: 01.09. - 08.09. 2013
Kilde: Kjøpt
Plot:
5 (spennende, levende og vanvittig).
Tittel:
4 (Kort og grei).
Omslag:
5 (Stilig og detaljert omslag. Liker også fargekombinasjonene godt).
Baksidetekst:
5 (Må jo bare lese boka)!
Persongalleri:
5 (Meget bra levende beskrivelser. Man blir godt kjent med nesten hele persongalleriet).
Skrivemåte:
5 (Spennende og engasjerende fra start til slutt).
Favorittkarakter:
I forrige bok var det Anna -  Karin, men i denne er det Nicolaus. Jeg aner ikke hvorfor.
Slutten:
4 (Ikke noen cliffhanger for min del, men gleder meg uansett til den siste boka i trilogien).
Høydepunkt:
Når Nicolaus forteller mer om fortiden. Han er en skrue og mystisk på samme tid.
Lavpunkt: At det blir lenge å vente på neste bok og det er flere spørsmål jeg vil ha svar på.
Terningkast: 5
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2013


2 kommentarer:

  1. Jeg gråt snørr og tårer på slutten, så levende var karakterene for meg ;) Ble du overrasket av det som skjedde tilslutt? Nå gleder jeg meg til å få hendende i den grafiske romanen mens vi venter på "Nøkkelen".

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, tror jeg aldri har grått av en bok før, heller ikke av en film. (Jo, forresten, jeg gråt av filmen The Lion King. Fryktelig flaut). Men har aldri grått av en bok selv om jeg har lest en del triste bøker i mitt liv.
      Slutten var ikke så overraskende for meg. Hadde det litt på følelsen av at noe slikt skulle skje. men slutten sitter i meg lenge. Den var bare ikke så overraskende som jeg hadde håpet på. Men likevel gleder jeg meg vanvittig til den tredje boka som jeg sikkert må vente utrolig lenge på. Og som deg, vurderer jeg kanskje å få tak i den grafiske romanen, selv om jeg ikke er sikker på om graiske romaner er noe for meg. Men samtidig er jeg villig til å prøve noe nytt.

      Uansett, denne trilogien, disse to bøkene jeg har lest så langt innen ungdomsfantasy-sjangeren er noe av det beste jeg har lest på lenge innen målgruppen for ungdom. Det er i hvert fall sikkert:) Det er noe fresht med disse bøkene.

      Slett