31. august 2012

Fremtidige favoritter (3) Dokumentarversjonen

Det er ikke alltid jeg husker på hvilken dag det er, men fredagen er ikke over ennå og jeg har fremdeles tid til å henge meg med på Bokelskerinnnens spalte; Fremtidige favoritter som hun presenterer hver fredag. Denne gang legger hun vekt på dokumentarversjonen, og jeg prøver meg på det samme. Har faktisk noen slike bøker stående i hylla som bare venter på å bli lest.

Fremtidige favoritter går forøvrig ut på skrive om bøker du gleder deg til, ønsker deg eller er rett og slett spent på.

Jeg har som sagt ikke så forferdelige mange dokumentarbøker stående i hylla, men de jeg har og som jeg gleder meg aller mest til å lese er:

En løve ved navn Christian - Anthony Bourke og John Rendall

Har ikke tenkt å si så mye om boka selv. Tror historien er såpass kjent at jeg ikke trenger å nevne det, egentlig. Se videoen sier jeg bare. Den sier mer enn ord. Herlig video for oss dyrevenner og jeg gleder meg til å lese historien bak videoen.




Noen av bøkene jeg nevner nå er vel litt i grenseland. En blanding av dokumentasjon/biografi. Men velger å nevne disse bøkene likevel. Velger heller ikke å si så mye om bøkene og lar heller baksideteksten tale for seg selv. Enkelt og greit.

Dagbok 1942 - 1944 - Hélène Berr

(Bokelskere)


Hélène Berr er 21 år gammel. Hun bor i Paris, er jøde og studerer engelsk ved Sorbonne. Dette er hennes dagbok fra 1942, fram til hun ble arrestert og deportert til Auschwitz og Bergen-Belsen 8. mars 1944. Hun døde av tyfus i begynnelsen av april 1945, bare noen dager før leiren ble befridd av engelskmennene.







 Kjære far, kom hjem! - hilsen triste Golli - Eli Schiøtz

(Bokelskere)



Boken er basert på brevvekslingen mellom far og datter i krigsårene mens faren satt i tysk fangenskap. Datteren forteller her om dagliglivet i Oslo under krigen, men også om savn og lengsel, skole, forelskelse, venner og familie og håpet om at krigen snart må ta slutt.

Det var listen for denne gang. Noen som har lest disse bøkene? God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar