Viser innlegg med etiketten Margaret Stohl. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Margaret Stohl. Vis alle innlegg

1. oktober 2014

Månedens Bokanbefaling (september)

Farvel til september, og hallo til oktober! Den beste måneden! En skikkelig høstmåned og håper det blir mye ruskevær fremover. Regn og masse vind. Det har heldigvis blitt tidlig mørkt om kveldene.

Jeg har fått lest en del i september også, men som vanlig er jeg ikke fornøyd med antallet. Skulle gjerne ha lest så mye mer. Så jeg får satse på at jeg får lest enda mer i oktober.

Målet mitt var å lese 14 bøker i september, men jeg greide bare 11. Så jeg er langt i fra fornøyd.

Bøkene jeg leste i september var altså disse:

 (PS: Boka If you find me av Emily Murdoch er ikke med på bildet, for den boka har jeg gitt bort:)

Seks år - Harlan Coben
Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl
Ett sekund om gangen - Sofia Nordin
Lyden av asfalt - Yngve Kveine
If you find me - Emily Murdoch
Nysgjerrigper - Belinda Bauer
Vær hos meg - Harlan Coben
Pappa er et postkort - Ida Løkås
Brudekisten - Unni Lindell
Vinterfolket - Jennifer McMahon Anmeldelse kommer!
Trollskallen - Alexander Løken Anmeldelse kommer!

Som sagt er jeg ikke fornøyd med antall leste bøker i forrige måned, så jeg får satse på å lese flere i oktober. I september leste jeg bøker av 4 mannlige forfattere (2 av den samme, nemlig Harlan Coben), og 8 kvinnelige forfattere. Og det ble bare 2 engelske bøker.

Og hvilken bok likte jeg aller best i måneden som var?

 Lyden av asfalt - Yngve Kveine



Bakpå:

LYDEN AV ASFALT er en usminka oppvekstroman fra Oslo øst, som jeg tror mange vil kjenne seg igjen i. Skrivinga har tatt meg noen år, og jeg er svært spent på din reakson som leser. Særlig med tanke på at dette er debutboka mi.
     Selv om det er en roman, har jeg brukt kulisser fra mitt eget liv. I boka følger vi en guttegjeng som vokser opp Linderud på 80 - og 90 - tallet. Gutta møter utfordringer av mange slag, med byen som bare blir større og større, mobbing, dårlige lærere og familier som går i oppløsning.
     Særlig hovedpersonen sliter med følelsen av å se livet flyte forbi. Han finner ikke fotfeste, helt til Slegga, en kompis, inviterer ham hjem til kjellerstua si og setter på en CD han aldri har hørt maken til.
     I Jokke & Valentinerne finner gutta endelig noen som setter ord på meningsløsheten de ofte kjenner på. Musikken og de legendariske tegneseriene blir en viktig referanseramme til oppveksten.
     Derfor er jeg svært takknemlig overfor Christopher Nielsenm som både har vært med på å illustrere forsiden og som har gitt meg lov til å bruke utdrag fra Jokkes tekster i boka.

8. september 2014 ville Norges største rocker gjennom alle tider fylt femti år. Jeg håper han ville ha likt boka.


Ærlig talt så var jeg helt sikker på at jeg ikke ville like boka. For det første var jeg ingen fan av bokomslaget, og jeg har heller ikke vært fan av bandet Jokke & Valentinerne. Selv om dette ikke er noen biografi om frontfiguren i det bandet, er boka en slags hyllest til ham siden frontfiguren fra det bandet ville ha fylt 50 år i måneden som var. Så selv om jeg ikke har vært fan av ham eller bandet, så likte jeg boka mye bedre enn jeg trodde på forhånd. Så ingen forventninger lønner seg av og til. Man trenger ikke å være fan av bandet for å like boka, fant jeg ut.

Men mer om boka og alt jeg synes om den, kan dere lese mer om her!

9. september 2014

Beautiful Creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl - savnet mer mystikk

I didn't recognize the car. I had never seen it before. You can't imagine how impossible that is, because I knew every single car in town. There were no tourists this time of year. They wouldn't take the chance during hurricane season. 
    This car was long and black, like a hearse. Actually, I was pretty sure it was a hearse. 
    Maybe it was an omen. Maybe this year was going to be worse than I thought.
Kan man elske noen før man har møtt den utkårede?

5. september 2014

Helgelektyre(58)

Nå begynner det så smått å bli høstaktig. Det har vært sommer lenge nok nå. Det har begynt å skifte farge på bladene, og endelig er det blitt mørkere om kveldene. Det nærmer seg snart ordentlig høst. Det mangler bare litt regn og mye vind. Det er et stort savn. Som sagt, høsten er den beste årstiden.

I denne uka har jeg så langt lest ferdig disse bøkene:

Seks år - Harlan Coben
Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl

Seks år har jeg allerede skrevet en anmeldelse av. Den kan dere lese her,  men anmeldelse av Beautiful Creatures kommer muligens senere i helga. Vi får se. Hva jeg syns om boka vil jeg holde tett om frem til da.

Og i helga skal jeg lese videre i en bok jeg har så vidt begynt på og en annen har jeg ikke åpnet ennå, men det blir etter hvert. Bøkene er disse:

 Ett sekund om gangen - Sofia Nordin
If you find me - Emily Murdoch

Hva disse bøkene handler om og hva slags type bøker det er sparer jeg heller til anmeldelsene istedet for å ramse det opp til det kjedelige i helgelektyre - innlegget.

Og hvis jeg blir ferdig med en av bøkene på bildet ovenfor skal jeg begynne med denne:

Lyden av asfalt - Yngve Kveine

God helg

29. august 2014

Helgelektyre(57)

I denne helga skal jeg lese videre i disse bøkene:

 Tilbake til Riverton - Kate Morton
Beautiful Creatures - Garcia & Stohl

Og hvis jeg blir ferdig med en av disse før helga er omme skal jeg begynne på denne:

Seks år - Harlan Coben


God helg.

22. august 2014

Helgelektyre(56)

Har fullført en bok denne uka og det var denne:
The graveyard book - Neil Gaiman

Hva boka handler om og hva jeg syns om den kan dere lese alt om her. Bare trykk på linken hvis dere gidder å lese ...

 Øyesten - Jakob Melander

Dette er boka jeg leser på dagtid og jeg har ikke kommet så særlig langt.

Og om natten leser jeg i denne:

Tilbake til Riverton - Kate Morton

Og blir det tid til overs skal jeg begynne på denne:

 Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl

God helg.

14. mai 2013

Tankevandring: Hvorfor kan ikke en bok bare få være en bok?

Jeg bare spør fordi det virker som om alle bøkene filmatiseres om dagen, spesielt når det gjelder ungdomsbøker. Skriv en bestselger og det blir film. Det virker så lettvint. Så, hvorfor kan ikke en bok få være en bok? Hvorfor må lesernes fantasi klusses med og ødelegges på et kinolerret?


Bøker som har blitt filmatisert og som er i produksjon.

The Host - Stephenie Meyer



 
Divergent - Veronica Roth


 
Beautiful Creatures - Margareth Stohl og Kami Garcia



 
The Hunger Games - Suzanne Collins


Catching fire (The Hunger Games,#2) - Suzanne Collins

Warm Bodies - Isaac Marion


The Fault in our stars - John Green


Bøkene jeg har lest ut i fra lista overfor er bare: Warm Bodies av Isaac Marion og nylig leste The Fault in Our Stars av John Green. Warm Bodies har allerede blitt til film og The fault in our stars ble tidligere i år bekfretet av forfatteren at den vil bli filmatisert.

Det er helt sikkert en drøss andre bøker der ute som har blitt filmatisert eller som er i produksjon, men jeg husker ikke alle og jeg bryr meg ikke. Av disse bøkene på denne lista som allerede er filmatisert har jeg ikke sett. Grunnen er at jeg vil lese boka før jeg eventuelt ser filmatiseringen. Og noen filmer velger jeg å styre unna på grunn av elendige filmtrailere. Noen av disse bøkene som allerede er filmatisert virker gjennom filmtrailerne som jeg har sett, som hastverkarbeid. Ganske tynn og bestående av middelmådige skuespillere. Det frister bare ikke å se filmene bestandig. Sorry.

Enkelte ganger virker det som om bøker som er bestselgere og overhyped blir til film med en gang. Smi mens jernet er varmt. Tjen enda mer penger og skap enda mer blest om boka. Er det meningen at det skal være sånn?

Hva syns dere? Bør noen bøker bare få være i fred? Være den boka den er eller vil dere at de fantastiske bøkene dere har lest skal bli til film, uansett? Personlig syns jeg, i hvert fall mine store favoritter bør eller burde få være i fred. Jeg har livlig fantasi og jeg har lett for å forestille meg miljøet, personene og alt blir veldig levende når jeg leser en bok. Det er som om jeg er med i bøkene selv. Og hvis de bøkene jeg liker godt blir til film og jeg av en eller annen grunn velger å se filmatiseringene har jeg en tendens til å bli temmelig skuffet. Ingenting blir som jeg forestilte meg som da jeg leste boka/bøkene, hverken miljøet eller karakterene. Det er kjipt. Så av og til skulle jeg ønske at en bok bare kunne få være en bok.

Hva med dere? Bør enkelte bøker få være i fred eller bli til film, eller er det ja takk, begge deler?