Viser innlegg med etiketten Suzanne Collins. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Suzanne Collins. Vis alle innlegg

4. september 2013

Månedens Bokanbefaling (august)

September er allerede i gang og jeg er litt forsinket med "Månedens Bokanbefaling".

August var en produktiv lesemåned for min del, og jeg fikk lest unna en del bøker. Og jeg fikk også lest litt fra forskjellige sjangre.

Disse bøkene rakk jeg å lese i august:

Sirkelen - Mats Strandberg & Sara B. Elfgren
Bli best med mental trening - Erik Bertrand Larssen
Unrest - Michelle Harrison
Marg&Bein: Dødens ansikt - Jon Ewo
Historien om Pi - Yann Martel
The Hunger Games - Suzanne Collins
Den siste lærling: Heksenes hevn - Joseph Delaney
Død i morgen - Peter James

8 bøker, slett ikke verst, men jeg er heller ikke helt fornøyd, dessverre. Jeg kunne godt ha tenkt meg å lese minst 10-15 bøker i måneden. Jeg vet ikke om jeg har konsentrasjon til det, men jeg skal prøve. Juli er den store lesemåneden så langt med hele 9 bøker. Jeg skal i alle fall få til 10-12 i måneden før året er omme.

I august ble det veldig varierende lesestoff kan man si. Forskjellige sjangre og forskjellige målgrupper. Men jeg er en leser som trenger variasjon, så hvorfor ikke? August var en god lesemåned, ikke bare antall bøker som ble lest, men også angående kvalitet. Koste meg med mange av de bøkene på lista selv om jeg ikke likte absolutt alle like godt, men sånn er det bare. Man kan ikke like alt.

Boka som skilte seg ut på flere plan i august:

Historien om Pi - Yann Martel

Bakpå:

En utrolig reise


Etter det tragiske forliset til et lasteskip seiler en enslig livbåt av sted på det endeløse Stillehavet. Livbåtens overlevende mannskap består av en hyene, en sebra (med et brukket bein), orangutang, en 200 kilos bengaltiger og Pi - en 16 år gammel indisk gutt som med udelt hengivenhet bekjenner seg til hinduismen, islan og kristendommen, samtidig. Scenen er satt fpr en eventyrlig beretning om dårskap og grusomhet, om tro, håp og kjærlighet.
   Historien om Pi er en hyllest til fantasien, fortellerkunst av et så sjeldent kaliber at den "vil få deg til å tro på Gud," for å si det med juryen som tildelte romanen Booker-prisen for 2002. Hva mer kan en leser be om?

Denne historien er i sannhet betagende fantastisk og uimotståelig sjarmerende.
VG

Spennende, begavet fortelling om fantasiens og den gode historiens kraft.
ADRESSEAVISEN

Eksotisk, fantasifull og utsøkt godt fortalt beretning om troen på livet og kampen mot frykten
.
AFTENPOSTEN
 

En fantastisk og fæl bok på samme tid. En av de beste bøkene jeg har lest i år. Og det er en sånn bok som sitter i meg lenge etter den er ferdiglest. Det er ikke ofte det skjer med meg. Sånne bøker liker jeg. Bøker som hjemsøker leseren lenge etter at boka er ferdiglest. Da har den gjort inntrykk. Istedet for å gjenta om hvor og hvorfor denne boka er så fantastisk, kan dere heller lese hele omtalen her!

Håper jeg får til å lese like mange i september også, men aller helst enda flere. Må jo sette litt krav til seg selv.

24. august 2013

The Hunger Games av Suzanne Collins - ikke så spennende som jeg trodde den ville bli

Before settling down, I take my wire and set two twitch-up snares in the brush. I know it's risky to be setting traps, but food will go so fast out here. And I can't set snares on the run. Still, I walk another five minutes before I camp.
Hardbarket fantasy for ungdom med en del morbide elementer. Hvem liker vel ikke det?

23. august 2013

Helgelektyre(7)

Du og du så tregt tiden går. Mange snakker om hvor fort tiden bare raser av sted, mens jeg syns at tiden bare snegler seg av sted. Men merkelig nok er det helg igjen. Det er tid for å oppsummere uka og hva som skal leses i helga.

Har bare lest to bøker denne uka så langt, men håper å få lest ut tre bøker før uka er omme. Jeg blir aldri fornøyd før jeg får lest tre bøker i uka og det har jeg som regel gjort i det siste, bortsett fra forrige uke da leselysten forsvant, men som heldigvis kom tilbake etter noen få dager.

Tidligere denne uka leste jeg ferdig denne:

Historien om Pi - Yann Martel

En bok som jeg vegret meg litt for å lese. Trodde ikke det var en sjanger for meg, men dette er en av de få bøkene som har tatt meg med storm her i livet. Her kan du lese hele omtalen! Les boka sier jeg bare. Den er bare fantastisk!
Og i natt leste jeg ut denne:
The hunger games - Suzanne Collins

Jeg vel omtrent en av de siste som har lest The hunger games. Men bedre sent enn aldri! Jeg skjønner hvorfor denne boka/trilogien (jeg har bare lest den første boka ennå) er så populær og alt det der, men jeg falt dessverre ikke helt pladask for den, dessverre. Hvorfor, er jeg ikke helt sikker på. Jeg ble vel ikke bitt av denne The hunger games - bakterien som mange andre lesere her i verden. Men omtale kommer enten i helga eller neste uke. Jeg har sluttet å love noe som helst med den formen jeg er i nå, så omtalen kommer når den kommer. Så følg med!

Så jeg har fått lest litt denne uka så langt. Og i helga skal jeg begynne på:
 Den siste lærling: Heksenes hevn av Joseph Delaney

 Den første boka av en serie, men er høyst usikker på hvor mange den serien består av. Noen som vet? Jeg var så heldig å få den boka som leseeksemplar av Aschehoug tidligere i sommer. Gleder meg til å begynne på boka for det er en serie jeg har vært lenge nysgjerrig på. Dessuten syns jeg at bokomslaget er meget rått. Så dette virker som å være min sjanger. Mørk litteratur, ja takk!

Jeg skal lese videre i:


 Død i morgen - Peter James

Har holdt på med denne i de to siste ukene nå, tror jeg. Det går litt trått med denne. Jeg liker plottet, det er ikke det, men syns fremgangen går litt tregt. Boka engasjerer megi kke like mye som jeg hadde håpet på. Boka er ikke så verst, men savner litt mer fart. Boka er ikke så ille. Den er bare litt tam til å være krimbok. Så fremdeles liker jeg boka Levende begravet av samme forfatter mye bedre. Den var mer intens.

Hvis jeg blir ferdig med enten Død i morgen eller Den siste lærling: Heksenes hevn i løpet av helga skal jeg begynne på Across the universe av Beth Revis hvis det blir tid til overs. Vi får se. Så jeg går ikke tom for lesestoff og jeg håper at leselysten aldri forsvinner igjen. Det har jeg ikke tid til med tanke på hvor mange bøker som bare venter på å bli lest.

Har du lest noen av disse bøkene og hva skal du lese i helga?

16. august 2013

Helgelektyre(6)

Har ikke kommet med noen omtaler denne uka ennå og det beklager jeg på det sterkeste, og denne uka har lesemodusen ikke vært på topp. Det har skjedd for første gang i år. Syns jeg har vært en stødig leser i hele år selv om jeg har slitt med formen. Men denne uka har lesenivået vært meget lav. Det har ikke noe med at bøkene jeg leser nå er kjedelige for det er de ikke, og jeg leser litt hver dag denne uka også, men det har bare vært noen få sider. Så håper jeg kommer over denne kneika, for det er mange bøker som venter på å bli lest. Både bøker jeg har kjøpt og som jeg har fått av forfattere/forlag. Så håper leselysten kommer tilbake igjen. Uvant at det skjer. I alle fall for meg. Men nok med sytet mitt og over til innleggets innhold.

Det er litt flaut at de to første bøkene er bøker som jeg også holdt på med i forrige helg. Lenge siden jeg har brukt lang tid på å lese ferdig en bok og av og til skjer det bare og beklager at denne helgelektyre-innlegget ligner veldig mye på forrige helgelektyre. Men har dessverre ikke vært noen produktiv leser denne uka. Heldigvis er det ikke ofte det skjer.

Så jeg leser fremdeles i:


Død i morgen - Peter James

(Tekst hentet fra bokelskere.no)
Tre tenåringslik som blir funnet mangler vitale organer. Samtidig er 15 år gamle Caitlin Beckett fra Brighton i ferd med å dø. Hun trenger en ny lever for å overleve, og moren fortviler over transplantasjonskøen. Etterforsker Roy Grace er på sporet av en bande som driver organisert barne-trafficking fra Øst-Europa. Dette er den femte romanen om Roy Grace, den tredje som er oversatt til norsk.
Denne boka er tykk. En murstein på over 600 sider. Har lest tykkere bøker enn det så mursteiner skremmer ikke meg. Og boka er heller ikke kjedelig. Har lest litt over 200 sider og håper den vil hjelpe meg å øke leselysten som på mystisk vis forsvant denne uka. Håper leselysten øker i helga slik at jeg får tatt igjen mye tapt lesing. Har en følelse av at denne boka kommer til å hjelpe meg med det.



Historien om Pi - Yann Martel
(Tekst hentet fra bokelsekere.no Orker ikke å forklare den med egne ord akkurat nå, håper det ikke gjør noe)
Etter det tragiske forliset til et lasteskip, seiler en enslig livbåt av sted på det endeløse Stillehavet. Livbåtens overlevende mannskap består av en hyene, en sebra (med et brukket bein), en orangutang, en 200 kilos bengaltiger og Pi - en 16 år gammel indisk gutt som med udelt hengivenhet bekjenner seg til hinduismen, islam og kristendommen, samtidig. Scenen er satt for en eventyrlig beretning om dårskap og grusomhet, om tro, håp og kjærlighet.
Som dere ser leser jeg også fremdeles i Historien om Pi som jeg har holdt på med lenge nå. Den er ikke kjedelig så det er ikke det som er grunnen, men opplevde den som litt tung, spesielt i begynnelsen, men det gikk bedre etter å at jeg kom litt mer i boka. Grunnen til at innholdet er litt tung selv om jeg også koser meg med den er fordi den er fra en sjanger som jeg ikke leser mye av (roman blandet med litt fantasi og religion), og at skrivemåten/fortellermåten opplevde jeg som litt uvant i begynnelsen, men som jeg nå syns er fornøyelig. Så jeg er glad for at boka gikk fra tung til fornøyelig. Det tok bare litt tid i begynnelsen å virkelig komme seg inn i den. Det er verdt strevet så jeg er spent på hvordan denne reisen slutter.

Hvis leselysten øker i løpet av helga og hvis jeg får tid til overs skal jeg hive meg over denne:

The hunger games - Suzanne Collins
 (Tekst hentet fra bokelskere.no)
USA finnes ikke lenger. Nord-Amerika er et mediestyrt diktatur som kontrolleres fra byen Capitol. Reglene for de årlige lekene er enkle: 24 deltagere i alderen tolv til atten år kjemper på liv og død på en enorm utendørs arena. Den siste deltageren som står levende igjen er vinneren - og spillet sendes direkte på TV. Dette er første bok i en trilogi.

Det føles ut som om jeg er den eneste i verden som ikke har lest The hunger games-trilogien og den første boka har jeg hatt ulest i hylla i en evighet. Så kanskje det er på tide å lese den? Som kjent er jeg jo skeptisk til bøker som får mye oppmerksomhet i media og det ender ofte med at jeg ikke syns visse bøker er like bra som "alle mener" den er. Så når visse bøker får masse oppmerksomhet velger jeg enten å la være å lese den i det hele tatt eller ta litt avstand og vente med å lese den til hysteriet har lagt seg. Ja, jeg vet jeg er sær, på mange måter. Jeg skal liksom ikke like det alle sammen elsker. Jeg er en person som liker å gå mot strømmen eller å gå fra strømmen som jeg sier det:) Men har jo vært nysgjerrig på denne boka/trilogien lenge nå, og siden den fremdeles frister meg så må jeg da lese den en eller annen gang. Rekker jeg ikke å begynne på den i helga så kommer jeg til å begynne på den neste uke uansett siden den er oppført som neste på lese-lista mi. Har jo oppført en liste over bøker jeg skal lese som varer til og med desember. Så nå er jeg spent på om jeg klarer å følge den. Prøver å lære meg litt disiplin...

Har du lest noen av disse bøkene og hva skal du lese i helga?

9. juli 2013

(Boken på vent) The Hunger Games av Suzanne Collins


Beathes Bokhylle arrangerer "Boken på vent" hver tirsdag hvor vi skal skrive om bøker som vi venter på skal bli publisert, ønsker oss eller bøker som vi allerede har og som bare venter på å bli lest.


The Hunger Games - Suzanne Collins

 Dette handler boka om: (Teksten er hentet fra bokelskere.no)
USA finnes ikke lenger. Nord-Amerika er et mediestyrt diktatur som kontrolleres fra byen Capitol. Reglene for de årlige lekene er enkle: 24 deltagere i alderen tolv til atten år kjemper på liv og død på en enorm utendørs arena. Den siste deltageren som står levende igjen er vinneren - og spillet sendes direkte på TV. Dette er første bok i en trilogi.
 
Jeg er vel sånn sirka den ensete i verden som ikke har lest The Hunger Games. I hvert fall føles det slik. Men jeg er alltid sånn sent ute når det gjelder "popularitetslitteratur". Jeg foretrekker å lese diverse bøker når hysteriet har lagt seg. Så på den måten er jeg vel ganske sær.

Har planer om å lese den i høst. Har alle bøker jeg skal lese nå i sommer klart (ja, jeg vet, jeg er en kontrollfreak). Jeg liker å ha kontroll. Det er vel derfor jeg ikke er sånn storfan av ferier. Jeg likte lange ferier før i tiden, men nå er det som om dagene bare sklir inn og ut i hverandre. Det er ingen struktur. Det er helt forferdelig selv om jeg prøver å holde fast på noen av rutinene. Men, men, et menneske kan vel ikke ha kontroll på alt.

Uansett så grugleder jeg meg til å lese denne. Jeg gleder meg fordi den virker spennende og jeg vet godt hva den handler om siden jeg har hørt og lest så mye om den. Og gruer meg for jeg vet ikke om jeg blir skuffet eller ikke. Kommer jeg til å like boka så godt som "alle andre"? Det har hendt før det at jeg har lest bøker som "alle andre elsker", men for meg var den bare så som så ...

Vi får se. Jeg gleder meg i hvert fall til å lese den, men å ha for høye forventninger er alltid pyton:)

14. mai 2013

Tankevandring: Hvorfor kan ikke en bok bare få være en bok?

Jeg bare spør fordi det virker som om alle bøkene filmatiseres om dagen, spesielt når det gjelder ungdomsbøker. Skriv en bestselger og det blir film. Det virker så lettvint. Så, hvorfor kan ikke en bok få være en bok? Hvorfor må lesernes fantasi klusses med og ødelegges på et kinolerret?


Bøker som har blitt filmatisert og som er i produksjon.

The Host - Stephenie Meyer



 
Divergent - Veronica Roth


 
Beautiful Creatures - Margareth Stohl og Kami Garcia



 
The Hunger Games - Suzanne Collins


Catching fire (The Hunger Games,#2) - Suzanne Collins

Warm Bodies - Isaac Marion


The Fault in our stars - John Green


Bøkene jeg har lest ut i fra lista overfor er bare: Warm Bodies av Isaac Marion og nylig leste The Fault in Our Stars av John Green. Warm Bodies har allerede blitt til film og The fault in our stars ble tidligere i år bekfretet av forfatteren at den vil bli filmatisert.

Det er helt sikkert en drøss andre bøker der ute som har blitt filmatisert eller som er i produksjon, men jeg husker ikke alle og jeg bryr meg ikke. Av disse bøkene på denne lista som allerede er filmatisert har jeg ikke sett. Grunnen er at jeg vil lese boka før jeg eventuelt ser filmatiseringen. Og noen filmer velger jeg å styre unna på grunn av elendige filmtrailere. Noen av disse bøkene som allerede er filmatisert virker gjennom filmtrailerne som jeg har sett, som hastverkarbeid. Ganske tynn og bestående av middelmådige skuespillere. Det frister bare ikke å se filmene bestandig. Sorry.

Enkelte ganger virker det som om bøker som er bestselgere og overhyped blir til film med en gang. Smi mens jernet er varmt. Tjen enda mer penger og skap enda mer blest om boka. Er det meningen at det skal være sånn?

Hva syns dere? Bør noen bøker bare få være i fred? Være den boka den er eller vil dere at de fantastiske bøkene dere har lest skal bli til film, uansett? Personlig syns jeg, i hvert fall mine store favoritter bør eller burde få være i fred. Jeg har livlig fantasi og jeg har lett for å forestille meg miljøet, personene og alt blir veldig levende når jeg leser en bok. Det er som om jeg er med i bøkene selv. Og hvis de bøkene jeg liker godt blir til film og jeg av en eller annen grunn velger å se filmatiseringene har jeg en tendens til å bli temmelig skuffet. Ingenting blir som jeg forestilte meg som da jeg leste boka/bøkene, hverken miljøet eller karakterene. Det er kjipt. Så av og til skulle jeg ønske at en bok bare kunne få være en bok.

Hva med dere? Bør enkelte bøker få være i fred eller bli til film, eller er det ja takk, begge deler?