Viser innlegg med etiketten Kliewer. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kliewer. Vis alle innlegg

5. mai 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummrering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Cabin in the Woods av Sarah Alderson, We Used to Live Here av Marcus Kliewer, Where They Wait av Scott Carson, A Time to Kill av John Grisham og A t the Bottom of the Garden av Camilla Bruce,  er fra egen boksamling   

 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

The Cabin in the Woods - Sarah Alderson
We Used to Live Here - Marcus Kliewer

Antall leste sider:

328 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Where They Wait - Scott Carson

Bøker som leses nå:

📖Nazistenes dødsskog - Christopher Hals Gylseth
📖Lock Every Door - Riley Sager
📖Hele sannheten - Cara Hunter
📖A Time to Kill - John Grisham

Planlagte bøler for denne uka:

⃞  Minnesota - Jo Nesbø
⃞  At the Bottom of the Garden - Camilla Bruce

To bøker ble lest i forrige uke, eller nærmere bestemt én hørt og én lest. Det går litt tregt for tiden for det er vanskelig å finne noe som fenger. Det er mye av det samme. 👿

Natt til tirsdag hørte jeg ferdig The Cabin in the Woods av Sarah Alderson. Det er en blanding av psykologisk thriller og mysterie. Likte deler av den, men er himla lei av å lese om graviditet, spesielt i thrillere og krimbøker. Skjønner det er en naturlig del av livet, men har ingen interesse av å lese om det. Likte nåtiden bedre enn fortiden i boka, og den hadde noen spennende aspekter. Men ingen favoritt.

I går kveld leste jeg ut We Used to Live Here av Marcus Kliewer. Den er blitt stemplet som veldig rar. Liker ikke popularitetsbøker, men noen ganger tar nysgjerrigheten overhånd. Er jo som en katt sånn sett av og til. Men syntes ikke den var så rar som mange skulle ha det til. Syntes karakterene var rarere enn selve plottet. Likte begynnelsen som var snodig og småspesiell, men så ble den en smule monoton.

Jege leste videre i Nazistenes dødsskog av Christopher Hals Gylseth. Den tar noe tid da den er veldig faktabasert og saklig. Den er interessant og lettlest, men faller litt av når det blir snakk om ukjente personer og deres familier, men heldigvis er det mest om hendelser og ikke bare om enkeltpersoner.

Om natta leser jeg Lock Every Door av Riley Sager, eller Todd Ritter som han egentlig heter. Har lest mange bøker av ham. Han skriver thrillere med noen horror elementer. Har ikke likt alle bøkene hans, men de fleste. Denne er en av hans bedre. Liker ikke hovedpersonen Jules som er noe slitsom, men settingen og at handlingen foregår i New York.

De andre bøkene har jeg ikke lest videre i, av en eller annen grunn. Leste ikke videre i Hele sannheten av Cara Hunter eller A Time to Kill av John Grisham. Ingen grunn til å ikke lese videre, men gaper over for mange bøker av og til, og dermed blir noen oversett. Men skal prøve å lese videre i dem i denne uka.

De neste bøkene på leselista, er de samme som det har vært de siste ukene: Minnesota av Jo Nesbø og At the Bottom of the Garden av Camilla Bruce. Ingen Nesbø fan, men har likt noen av bøkene hans, og At the Bottom of the Garden er horror for ungdom. Litt skeptisk på ungdomsbøker fordi det alltid er med så mye om kjærlighet og følelser, men håper ikke denne består av det eller mye om det.

Så langt har jeg lest 22 bøker og ligger etter med 12. Lol. Det går ikke så fort, si, men sånn er det når man stadig leser "jaja... bøker" og sukker oppgitt, i stedet for bøker som fenger.👿

28. april 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Lock Every Door av Riley Sager, A Time to Kill av John Grisham, We Used to Live Here av Marcus Kliewer og At the Bottom of the Garden av Camilla Bruce,, er fra egen boksamling    
 
 

 
Bøker som ble lest i forrige uke:

❌ Ingen

Antall leste sider:

520 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Ingen.

Bøker som leses nå:

📖Nazistenes dødsskog - Christopher Hals Gylseth
📖Lock Every Door - Riley Sager
📖Hele sannheten - Cara Hunter
📖A Time to Kill - John Grisham
📖We Used to Live Here - Marcus Kliewer

Planlagte bøker for denne uka:

⃞  Minnesota - Jo Nesbø
⃞   At the Bottom of the Garden - Camilla Bruce
Godt gjort å lese 520 sider uten å fullføre en eneste bok i forrige uke, men det går faktisk an. Det er også første gang på sju uker jeg har lest over fem hundre sider. Det var på tide! 👿

Som nevnt ble jeg ikke ferdig med noen bøker i forrige uke, men er godt i gang med mange. Typisk det.

Jeg leste et godt stykke i Nazistenes dødsskog av Christopher Hals Gylseth. Den kan virke tørr, men det er den ikke. Til tross for dystert tema, er den veldig lettlest, og det er interessant med forskjellige vinklinger og bilder.

Om natta leser jeg Lock Every Door av Riley Sager som er min sjette bok av ham. Har likt de fleste, men han har kommet med noen dårlige også. Liker denne selv om jeg ikke kan fordra hovedkarakteren Jules. Hun er noe kjedelig og irriterende.

Jeg leste ikke spesielt videre i Hele sannheten av Cara Hunter. Starter på mange bøker nesten samtidig av og til, og da er det lett å forsømme noen. Har likt bøkene til Hunter så langt, så skal fortsette med den i denne uka. Den er en del av Adam Fawley serien.

Jeg leste heller ikke videre i A Time to Kill av John Grisham. Noen bøker blir forsømte, og andre bøker får oppmerksomhet. Sånn er det av og til, men skal prøve å lese videre i den i denne uka. Jeg liker boka, så det er ikke det som er probelemet. Det er bare jeg som gaper over for mange bøker av og til.

Men leste dog videre i We Used to Live Here av Marcus Kliewer, som siden i fjor har vært en stor snakkis på Goodreads. Hater bestselgere, for som regel liker jeg dem ikke, og noen ganger tar nysgjerrigheten overhånd. Usikker på hvordan jeeg liker den ennå. Den har en del interessante aspekter, men igjen en bok der jeg ikke liker hovedkarateren som heter Eve. Hun er irriterende og noe stakkarslig?

De neste bøkene på leselista, er: Minnesota av Jo Nesbø, og At the Bottom of the Garden av Camilla Bruce. Er på ingen måte Nesbø fam, men har likt noen av bøkene hans, og er spent på denne nye serien om den er noe eller ikke. Camilla Bruce har jeg ikke lest noe av før, og det er visst horror for ungdom. Leser en del ungdomsbøker, men irriterer meg at de alltid har en kjærlighetsdel eller er mye om følelser. Instalove, men har hørt denne ikke skal ha det, og håper det stemmer. Liker å sjekke nye/ukjente forfattere i ny og ne.

I uke 18 har jeg fremdeles lest 20 bøker, og ligger etter med hele 12 bøker. Storartet. Sånn kan det gå når man har dårlig konsentrasjon av og til.👿

21. april 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
De dødes tjern av Bernhard Borge, Lock Every Door av Riley Sager, A Time to Kill av John Grisham, We Used to Live Here av Marcus Kliewer og At the Bottom of the Garden av Camilla Bruce,  er fra egen boksamling    
 
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

De dødes tjern - Bernhard Borge

Antall leste sider:

359 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

True Crime - Romy Hausmann

Bøker som leses nå:

📖Nazistenes dødsskog - Christopher Hals Gylseth
📖Lock Every Door - Riley Sager
📖Hele sannheten - Cara Hunter
📖A Time to Kill - John Grisham
📖We Used to Live Here - Marcus Kliewer

Planalgte bøker for denne uka:

⃞   Minnesota - Jo Nesbø
⃞  At the Bottom of the Garden - Camilla Bruce

Bare én bok ble lest i forrige uke og det var De dødes tjern av Bernhard Borge, eller André Bjerke som han egentlig heter. Siden jeg leser den hver påske, teller jeg den ikke med i 100 bøker statistikken. Har lest den hver påske siden ungdomsskolen. Noen tradisjoner må man jo ha. 👿

Har kommet et godt stykke i Nazistenes dødsskog av Christopher Hals Gylseth. Selv om det er et tungt og tragisk tema, er den veldig oversiktelig og lettlest. Den er interessant, også.

Om natta leser jeg Lock Every Door av Riley Sager, som egentlig heter Todd Ritter. Dette er min sjette bok av ham. Enten skriver han veldig bra, eller utrolig teit. Han er ikke ren horror forfatter, men han skriver thrillere og mysterier med en del horrorelementer. Lock Every Door er en av hans bedre, men min favoritt av ham er fremdeles Final Girls.

Påskekrimmen min for i år, er Hele sannheten av Cara Hunter. Ble selvfølgelig ikke ferdig med den i påska, for jeg styrtleser ikke. Det er en bok fra Adam Fawley serien. Selv leser jeg de ikke i kronologisk rekkefølge, for det bryr jeg meg nada om. Det eneste som irriterer meg med denne boka, er podcastdelene. Har aldri interessert meg for podcaster, så ville ha likt boka bedre uten det aspektet.

Jeg leste ikke videre i A Time to Kill av John Grisham i denne uka, siden jeg konsentrerte meg mer om påskekrim, så boka fikk en liten pause, men skal fortsette med den i denne uka, siden jeg liker den godt. Noen ganger mmå man ta pause fra det man liker, også.

Jeg leste videre i We Used to Live Here av Marcus Kliewer før påska, som er horror. Den er mystisk og interessant, og karakterene noe rare. Så er spent på å fortsette med den.

De neste bøkene på leselista, er Minnesota av Jo Nesbø og At the Bottom of the Garden av Camilla Bruce. Minnesota er vel første bok i en ny serie. Er ingen Nesbø fan, men har likt noen av bøkene hans. At the Bottom of the Garden av Camilla Bruce, er horror for ungdom. Er skeptisk på ungdomshorror og ungdomsbøker, generelt, for det er kjærlighet og følelser i nesten alle de bøkene, men denne skal visst nok ikke være det. Vi får se. Hater å lese om kjærlighet. Det er ikke helt min stil.

I skrivende stund har jeg lest 20 bøker og ligger etter med 10. Ops. Godt man ikke har en lesesjef. Ville ha fått sparken for lenge siden.👿

7. april 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Where They Waot av Scott Carson, A Time to Kill av John Grisham, We Used to Live Here av Marcus Kliewer, Lock Every Door av Riley Sager og A Time to Kill av John Grisham,  er fra egen boksamling    
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Som vi forlater våre skyldnere - Levi Henriksen

Antall leste sider:

277 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

  En ny hær - Rut Granli

Bøker som leses nå:

📖Nazistenes dødsskog - Christopher Hals Gylseth
📖Nattflygeren - Maria Grund
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖We Used to Live Here - Marcus Kliewer

Planlagte bøker for denne uka:

⃞  Lock Every Door - Riley Sager
⃞   Minnesota - Jo Nesbø

Bare én bok ble fullført i forrige uke. Ikke helt opptimalt. Jeg er fornøyd med to bøker i uka, men det er ikke alltid det går. Leser tregere på engelsk, og det kommer an på hvor store bøkene er. Vil heller ikke rushe gjennom bøkene bare for å bli ferdig. 👿

I går leste jeg ut Som vi forlater våre skyldnere av Levi Henriksen. Boka tilhører en serie som er basert på De ti bud som er skrevet av forskjellige forfattere. Andre har skrevet kortromaner og kortkrim, men Henriksen har skrevet en novellesamling som består av tre noveller. Det var ikke helt boka for meg. Det var bare om seksuelle spenninger og forbudte følelser. Skjønner jo at det var knyttet til temaet og tittelen, men det var ikke helt lesestoff for meg. Det var også min første bok av Henriksen.

Jeg har så vidt lest i Nazistenes dødsskog av Christopher Hals Gylseth. Jeg leser sakprosa/historie av og til. Det spørs litt om hva temaet er om. Har lest en del krigshistorie, men det er lenge siden sist. Har ikke kommet så langt i denne, men liker det jeg har lest så langt. Forfatteren har et veldig enkelt og forståelig språk, og det føles heller ikke som tung lesing.

Om natta leser jeg Nattflygeren av Maria Grund, som er svensk krim og er første gang er oversatt til norsk. Det er også første bok i en serie. Er ikke helt bergtatt. Spennende tittel, men syns dette er typisk krim som man har lest mange ganger før.

Leste også videre i Where They Wait av Scott Carson, som jeg er snart ferdig med. Har under femti sider igjen. Jeg liker den delvis, men handlingen tar så mange retninger at det virker som om forfatteren ikke helt visste hva han ville med boka.

Jeg leste også videre i A Time to Kill av John Grisham som er svært mørk og dramatisk. Den er ikke for alle da den handler litt om KKK, Ku Klux Klan. Det er ikke akkurat hyggelig lesing, men spennende.

Leser også We Used to Live Here av Marcus Kliewer som ble utgitt i fjor. Har lest over hundre sider, men kommer til å gå tilbake underveis da den inneholder morsekode/morsetegn, noe som jeg aldri har lært, og håper Google kan hjelpe meg med det, lol. Boka har en interessant handling så langt.

De neste bøkene på leselista, er: Lock Every Door av Riley Sager og Minnesota av Jo Nesbø. Begge er forfattere jeg har lest mye av før. Riley Sager er thrillerforfatter som ofte fletter inn noen horrorelementer i bøkene sine, og Minnesota av Nesbø er begynnelsen på en ny serie, tror jeg.

Så langt har jeg lest 18 bøker, og ligger etter med 8. Det går ikke så fort, men jeg leser.

Håper på stødigere blogging fremover. Noen dager virker bloggen helt som den skal, og andre dager bare kødder den. Det skal ikke være lett, si og jeg hater tekniske problemer/utfordringer.👿

31. mars 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Where They Waot av Scott Carson, A Time to Kill av John Grisham, We Used to Live Here av Marcus Kliewer, og Lock Every Door av Riley Sager, er fra egen boksamling    

 

 
  Bøker som ble lest i forrige uke:

Evig fred - Agnes Lovise Matre
True Crime - Romy Hausmann

Antall leste sider:

356 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Ingen.

Bøker som leses nå:

📖Nazistenes dødsskog - Christopher Hals Gylseth
📖Nattflygeren - Maria Grund
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖We Used to Live Here - Marcus Kliewer

Planlagte bøker for denne uka:

  Lock Every Door - Riley Sager
⃞  Minnesota - Jo Nesbø

To bøker ble lest i forrige uke som er mer normalt og stort sett overkommelig. Det kommer jo an på hvor store bøkene er. 👿

Forrige mandag leste jeg ut Evig fred av Agnes Lovise Matre, som er bok fem i Bengt Alvsaker serien. Ikke den beste eller sterkeste boka i serien, men fremdeles engajserende.

Lørdag leste jeg ut True Crime av Romy Hausmann som er sakprosa og som besto av elleve historier fra virkeligheten. Hadde hørt om dem alle tidligere, men sånn er det når man ser enn del true crime videoer på YouTube og forskjellige strømmetjenester. Har også lest en del true crime. En helt grei sakprosa av Hausmann.

Jeg leste videre i Where They Wait av Scott Carson som jeg ikke har mange sider igjen av. Liker deler av boka, men den tar så mange retninger, og det er som om forfatteren ikke helt vet hva han vil med handlingen. Han stapper mange horrorelementer inn i samme handling i stedet for å konsentrere seg om en del.

I forrige uke leste jeg ikke videre i A Time to Kill av John Grisham. Siden det er slutten av en måned, konsentrerer jeg meg heller da om å komme så langt som mulig i bøker jeg ikke har så mye igjen i. Ikke for å bli ferdig med flest mulig bøker i løpet av en måned, men greit å lese i forskjellige bøker mens man har flyten. Har ikke noe med boka å gjøre, for liker A Time to Kill veldig godt. Grisham har ikke skuffet meg ennå.

Men leste videre i We Used to Live Here av Marcus Kliewer som var en stor snakkis på Goodreads i fjor. Liker ikke bestselgere, eller bøker som får mye oppmerksomhet, men noen ganger tar nysgjerrigheten overhånd. Er ikke helt overbegeistret, men spesielt plot så langt. Boka begynte som en tråd på Reddit før den ble en bok.

Nazistenes dødsskog av Christopher Hals Gylseth har jeg ikke begynt på ennå. Begynner ikke på den før i morgen da det er ny måned, og heller lese i noen av de andre bøkene i løpet av kvelden.

De neste bøkene på lista, er: Lock Every Door av Riley Sager som jeg har lest mye av. Han skriver thrillere som er på grensa til horrorm da det er med noen horroreleemnter. Og Minnesota av Jo Nesbø. Er ingen fan av Nesbø, men har likt noen bøker av ham. Noen få, og dette er en ny serie så vidt jeg vet.

Så langt i år har jeg lest 17 bøker og ligger etter med 7... Ja, ja, kan ikke være fornøyd hele tiden ...👿

24. mars 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Where They Waot av Scott Carson, A Time to Kill av John Grisham,, The Last House Guest av Megan Miranda, Diavola av Jennifer Thorne, We Used to Live Here av Marcus Kliewer og Lock Every Door av Riley Sager, er fra egen boksamling  
  
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Uløste mysterier fra hele verden - Pernille Tufte Radeid og Janicke Hansen Berakvam

Antall leste sider:

396 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

The Last House Guest - Megan Miranda
Diavola - Jennifer Thorne

Bøker som leses nå:

📖True Crime - Romy Hausmann
📖Nattflygeren - Maria Grund
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖We Used to Live Here - Marcus Kliewer

Planlagte bøker for denne uka:

⃞   Nazistenes dødsskog - Christopher Hals Gylseth
⃞   Lock Every Door - Riley Sager

Bare én bok ble lest i forrige uke, som er akkurat sånn passe, men foretrekker to bøker i uka. Ikke bestandig det går. 👿

Forrige fredag leste jeg ut Uløste mysterier fra hele verden av Pernille Tufte Radeid og Janicke Hansen Berakvam. En oppfølger til Uløste mysterier. Likte oppfølgeren så som så. Pleide å samle på slike bøker da jeg var liten og nå også, men denne ble litt kjedelig i lengden da jeg har hørt og lest om disse mytene og mysteriene veldig mange ganger før. Det ble bare en slags repetesjon for oss som syns at slike saker er interessante, men vanskelig å finne noe nytt. Boka passer best for nybegynnere som begynner å interessere seg for slike ting.

Jeg er godt i gang med True Crime av Romy Hausmann som jeg har lest noen uker nå, men det går jo alltid tregere med sakprosa og fleste av disse true crime sakene har jeg også hørt om før, så det er ikke noe nytt. Helt grei oppsummering.

Om natta leser jeg Nattflygeren av Maria Grund som er første bok i en krimserie. Litt for tidlig å si hva jeg syns om den ennå, men hittil virker det som vanlig krim som man har lest mange ganger før.

Har ikke mange sider igjen av Where They Wait av Scott Carson. Liker deler av den, men ikke spesielt interessert i teknologisk horror. Av og til blir det litt for moderne.

Jeg leste også videre i A Time to Kill av John Grisham som jeg liker bare bedre og bedre, og som er første bok i Jake Brigance serien. Den er temmelig mørk og dyster, og inneholder vanskelig og akutell tema.

Det er også startet en ny samlesing med en annen bokblogger og denne gang er det: We Used to Live Here av Marcus Kliewer, som er horror. Den sammenlignes ofte med House of Leaves av Daniel Z. Danielewski. Den er kryptisk og inneholder litt gåtefulle partier underveis, men ikke like avansert som House of Leaves. Den er interessant så langt.

De neste bøkene på leselista, er de samme som før: Nazistenes dødsskog av Christopher Hals Gylseth og Lock Every Door av Riley Sager. Enda mer sakprosa og thriller med noen horrorelementer. Kan jo ikke lese horror hele tiden, eller kan man det? 👿

Hittil er 15 bøker lest, og ligger etter med 7. 7 for mange, men har aldri lest fort og det er heller ikke et mål.