Viser innlegg med etiketten Granli. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Granli. Vis alle innlegg

7. april 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Where They Waot av Scott Carson, A Time to Kill av John Grisham, We Used to Live Here av Marcus Kliewer, Lock Every Door av Riley Sager og A Time to Kill av John Grisham,  er fra egen boksamling    
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Som vi forlater våre skyldnere - Levi Henriksen

Antall leste sider:

277 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

  En ny hær - Rut Granli

Bøker som leses nå:

📖Nazistenes dødsskog - Christopher Hals Gylseth
📖Nattflygeren - Maria Grund
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖We Used to Live Here - Marcus Kliewer

Planlagte bøker for denne uka:

⃞  Lock Every Door - Riley Sager
⃞   Minnesota - Jo Nesbø

Bare én bok ble fullført i forrige uke. Ikke helt opptimalt. Jeg er fornøyd med to bøker i uka, men det er ikke alltid det går. Leser tregere på engelsk, og det kommer an på hvor store bøkene er. Vil heller ikke rushe gjennom bøkene bare for å bli ferdig. 👿

I går leste jeg ut Som vi forlater våre skyldnere av Levi Henriksen. Boka tilhører en serie som er basert på De ti bud som er skrevet av forskjellige forfattere. Andre har skrevet kortromaner og kortkrim, men Henriksen har skrevet en novellesamling som består av tre noveller. Det var ikke helt boka for meg. Det var bare om seksuelle spenninger og forbudte følelser. Skjønner jo at det var knyttet til temaet og tittelen, men det var ikke helt lesestoff for meg. Det var også min første bok av Henriksen.

Jeg har så vidt lest i Nazistenes dødsskog av Christopher Hals Gylseth. Jeg leser sakprosa/historie av og til. Det spørs litt om hva temaet er om. Har lest en del krigshistorie, men det er lenge siden sist. Har ikke kommet så langt i denne, men liker det jeg har lest så langt. Forfatteren har et veldig enkelt og forståelig språk, og det føles heller ikke som tung lesing.

Om natta leser jeg Nattflygeren av Maria Grund, som er svensk krim og er første gang er oversatt til norsk. Det er også første bok i en serie. Er ikke helt bergtatt. Spennende tittel, men syns dette er typisk krim som man har lest mange ganger før.

Leste også videre i Where They Wait av Scott Carson, som jeg er snart ferdig med. Har under femti sider igjen. Jeg liker den delvis, men handlingen tar så mange retninger at det virker som om forfatteren ikke helt visste hva han ville med boka.

Jeg leste også videre i A Time to Kill av John Grisham som er svært mørk og dramatisk. Den er ikke for alle da den handler litt om KKK, Ku Klux Klan. Det er ikke akkurat hyggelig lesing, men spennende.

Leser også We Used to Live Here av Marcus Kliewer som ble utgitt i fjor. Har lest over hundre sider, men kommer til å gå tilbake underveis da den inneholder morsekode/morsetegn, noe som jeg aldri har lært, og håper Google kan hjelpe meg med det, lol. Boka har en interessant handling så langt.

De neste bøkene på leselista, er: Lock Every Door av Riley Sager og Minnesota av Jo Nesbø. Begge er forfattere jeg har lest mye av før. Riley Sager er thrillerforfatter som ofte fletter inn noen horrorelementer i bøkene sine, og Minnesota av Nesbø er begynnelsen på en ny serie, tror jeg.

Så langt har jeg lest 18 bøker, og ligger etter med 8. Det går ikke så fort, men jeg leser.

Håper på stødigere blogging fremover. Noen dager virker bloggen helt som den skal, og andre dager bare kødder den. Det skal ikke være lett, si og jeg hater tekniske problemer/utfordringer.👿

3. februar 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Diavola av Jennifer Thorne, The Apartment av S.L. Grey, The Restoration av J.H. Moncrieff, Where They Wait av Scott Carson, A Time to Kill av John Grihsam, Ragnarok av A.S. Byatt, og Security av Gina Wohlsdorf, er fra egen boksamling    
 
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Diavola - Jennifer Thorne
En ny hær - Rut Granli
Alle de slemme jentene - Chris Whitaker

Antall leste sider:

495 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

The Apartment - S. L. Grey

Bøker som leses nå:

📖The Restoration - J.H. Moncrieff
📖Dukkefabrikken - Ronnie Sørlie
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖Ragnarok - A.S. Byatt

Planlagte bøker for denne uka:

⃞⃞  True Crime - Romy Hausmann
⃞⃞  Security - Gina Wohlsdorf

Tre bøker ble lest i forrige uke, noe som ikke er vanlig, men noen ganger skjer det. 👿

Torsdag leste jeg ut Diavola av Jennifer Throne som ble utgitt i fjor. Den føltes mer ut som drama enn horror, for det var ikke så mange horrorelementer. Selv om jeg ikke likte boka noe særlig, likte jeg å lese om familiedynamikken som var spesiell, men har også lest om verre familier før.

Natt til fredag leste jeg ut En ny hær av Rut Granli som ble utgitt i fjor. Det er bok nummer to i Ephyra trilogien, som er en trilogi for ungdom. Brydde meg ikke særlig mye om kjærlighetsdelen, for det er ofte veldig forutsigbart. Likte heller å lese om Justyna og erkerivalen Lotte, og science fiction elementene. Leser gjerne bok tre når den kommer.

Fredag leste jeg Alle de slemme jentene av Chris Whitaker som ble utgitt på norsk i 2023. Likte den litt bedre enn Vi begynner med slutten. Liker bøker med stort persongalleri, men skrivestilen til Whitaker kan oppleves som smårotete noen ganger.

Jeg leser fremdeles The Restoration av J.H. Moncrieff. Den ble utgitt i 2016. Jeg liker deler av den, men ofte føles den som barnebok selv om den ikke er det, for hovedkarakterens datter på ti år får en stor rolle. Så liker perspektivene fra moren litt bedre.

I helga begynte jeg å lese Dukkefabrikken av Ronnie Sørlie. Det er en debutbok som ble utgitt i fjor. Litt for tidlig å si hvordan jeg liker den for har ikke kommet så langt. Hittil har det vært mye om ballett, som jeg ikke har noe forhold til.

Jeg leste også videre i Where They Wait av Scott Carson. Horror som ble utgitt i 2021, og syns at skrivestilen er noe tam. Det har vært noen hendelser så langt, men likevel oppleves boka ennå som rolig.

I denne uka leste jeg til og med videre i A Time to Kill av John Grisham. Selv om det har vært en liten pause, har jeg ikke glemt handlingen. Liker den fremdeles godt og syns at det er en spennende sak. Den ble utgitt i 1089.

Det er vel første gang jeg har lest videre i alle bøkene samme uka, for leste også videre i Ragnarok av A.S. Byatt. Så langt liker jeg den ikke, da det ikke er helt min sjanger og skrivestilen er litt for diffus for min del. Den ble utgitt i 2011.

De neste bøkene på leselista, er: True Crime av Romy Hausmann, som blir min tredje bok av henne, og Security av Gina Wohlsdorf som er en ukjent forfatter og bok. Det er en blanding av horror og thriller. Sier ikke nei til det.

Hittil har jeg lest fem bøker og ligger etter med fire. Er vant til alltid å ligge etter med noe.👿

27. januar 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Return av Rachel Harrison, The Last House Guest av Megan Miranda, The Restoration av J.H. Moncrieff, Where They Wait av Scott Carson, A Time to Kill av John Grihsam, og Ragnarok av A.S. Byatt, er fra egen boksamling   
 
 

 
Bøker som ble lest i forrige uke:

The Return - Rachel Harrison
The Last House Guest - Megan Miranda

Antall leste sider:

401 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Ingen.

Bøker som leses nå:

📖The Restoration - J.H. Moncrieff
📖En ny hær - Rut Granli
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖Ragnarok - A.S. Byatt

Planlagte bøker for denne uka:

⃞  Dukkefabrikken - Ronnie Sørlie
⃞  True Crime - Romy Hausmann

To bøker ble lest i denne uka. Bedre det enn ingenting. 👿

Natt til tirsdag leste jeg ut The Return av Rachel Harrison. Det er den første boka jeg har lest av henne og det var hennes debutbok. Dessverre likte jeg den ikke så godt. Det ble for mange sidespor og en del drama blant en voksen vennegjeng, og veldig lite horror. Fikk heller ikke mye connection til karakterene.

Torsdag leste jeg ut The Last House Guest av Megan Miranda, som også var min første bok av henne. Likte den ikke så godt selv om jeg har sansen for psykologiske thrillere. Syntes denne var noe tam og forutsigbar, og både karakterene og handlingen ble noe flat i lengden.

I helga begeynte jeg å lese The Restoration av J.H. Moncrieff, som er min andre bok av henne. Usikker på hvor godt jeg liker den. Jeg liker settingen, men ikke at hovedkarakterens ti år gamle datter får så stor rolle, for den delen føles mer ut som ungdomsbok i stedet for en horror bok for voksne. Så den føles noe ujevn på grunn av det.

En ny hær av Rut Granli er andre bok i Ephyra trilogien. Det er en blanding av spenning og science fiction. Som vanlig i ungdomsbøker er det med forelskelse og følelser, som jeg ikke er så interessert i å lese om, så liker science fiction elementene bedre.

Jeg leste videre i Where They Wait av Scott Carson i forrige uke, men ikke i helga, selv om jeg egentlig skulle det. Jeg liker skrivestilen, men det går litt tregt, så er fremdeles usikker på hvordan jeg liker den. Er ikke overbegeistret over teknologisk horror.

Bøkene jeg ikke leste videre i forrige uke, var: A Time to Kill av John Grisham og Ragnarok av A.S. Byatt. Jeg liker A Time to Kill bedre enn Ragnarok, men de har blitt noe forsømt for det er lettere å lese i bøkene man er kommet et godt stykke i. Typisk meg ...

De neste bøkene på leselista, er: Dukkefabrikken av Ronnie Sørlie, som jeg fikk en god stund siden og True Crime av Romy Hausmann. Dukkefabrikken er debutbok og litt skeptisk til True Crime da jeg likte en bok av Romy Hausmann svært godt og en annen jeg ikke kunne fordra. Men ville lese denne da jeg er svak for true crime, både i bokformat og på skjerm, selv om det er kontroversielt. Syns bare det er spennende å lære mer om krimsaker fra virkeligheten.

Ligger fremdeles etter med fem bøker, men er i det minste i gang. Håper på å få lest ut noen bøker hver uke fra nå av.👿

20. januar 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Where They Wait av Scott Carson, A Time to Kill av John Grisham, Ragnarok av A.S. Byatt, The Last House Guest av Megan Miranda,, The Return av Rachel Harrison, og The Restoration av J.H. Moncrieff,  er fra egen boksamling   
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

❌Ingen

Antall leste sider:

403 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

The Hunger - Alma Katsu

Bøker som leses nå:

📖The Last House Guest - Megan Miranda
📖The Return - Rachel Harrison
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖Ragnarok - A.S. Byatt

Planlagte bøker denne uka:

⃞  En ny hær - Rut Granli
⃞  The Restoration - J.H. Moncrieff

Nok en uke hvor jeg ikke har lest ut en eneste bok. Er snart ferdig med én, men rusher ikke med den bare for å bli ferdig eller å tvinge meg selv til å lese de gangene jeg ikke vil, bare for å fullføre noe. 👿

Så leser de samme bøkene som jeg har gjort en stund. Men er snart ferdig med The Last House Guest av Megan Miranda. Har under hundre sider igjen, så den blir jeg muligens ferdig med i en av de nærmeste dagene. Synes den er mer som drama om sjalusi og veldig lite psykologisk thriller, så er litt skuffet av den grunn.

Er også snart ferdig med The Return av Rachel Harrison. Selv om jeg leser korte bøker av til, skader det ikke å bruke tid på dem. Men den føles ikke som horror, ikke før de siste sidene. Det er for mye intriger blant en voksen jentegjeng.

Leste også litt videre i Where They Wait av Scott Carson. Er ikke så fan av teknologisk horror. Liker The Ring, både bøkene og den originale filmen og den amerikanske. Men ellers syns jeg de blir monotone og ikke særlig grøssende. For tidlig å si hvordan jeg liker denne ennå. Det er en bok jeg leser litt av og på.

Bøkene jeg ikke leste videre i, er: A Time to Kill av John Grisham og Ragnarok av A.S. Byatt. Har vært dårlig på å sjonglere, og brukte mest tid på bøkene jeg hadde kommet et stykke i. Men skal prøve å finne fokus til disse bøkene også. Jeg liker A Time to Kill, men ikke Ragnarok fullt så godt av det jeg har lest så langt.

Så de neste bøkene på leselista er de samme bøkene som har ventet en god stund, siden lesingen har gått noe trått: En ny hær av Rut Granli, som er bok to i Ephyra trilogien, og The Restoration av J.H. Moncrieff. Forfattere som jeg kjenner litt til fra før.

Ligger allerede etter med fem bøker på få uker. En god start på året.👿

6. januar 2025

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Where They Wait av Scott Carson, A Time to Kill av John Grisham, Ragnarok av A.S. Byatt, The Last House Guest av Megan Miranda,, The Return av Rachel Harrison, og The Restoration av J.H. Moncrieff,  er fra egen boksamling  

 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

I begynnelsen var mørket - Karin Fossum

Antall leste sider:


274 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Ingen.

Bøker som leses nå:

📖The Last House Guest - Megan Miranda
📖The Return - Rachel Harrison
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖Ragnarok - A.S. Byatt

Planlagte bøker denne uka:

⃞  En ny hær - Rut Granli
⃞  The Restoration - J.H. Moncrieff

I forrige uke ble en uke ferdiglest og det var i fjor, forrige mandag. I følge Goodreads ligger jeg allerede etter med én bok, lol. 👿

I begynnelsen var mørket av Fossum var ingen hit for meg, dessverre. Liker ikke den nye serien hennes, Eddie Feber. Den har ikke samme kraft som Konrad Sejer serien hadde.

Jeg leste videre i The Last House Guest av Megan Miranda. Det har vært mest fundering enn handling så langt, så det er ikke akkurat en oppslukende psykologisk thriller. Den går rolig for seg.

Om natta leser jeg The Return av Rachel Harrison, som er hennes debutbok. Det er horror, men så langt føles det ikke ut som horror. Det har ikke vært mye stemning og hendelser så langt. Så begge bøkene er noe trege på samme måte. Forventer ikke action i alle bøker, men stemning, i det minste.

Jeg leste også videre i Where They Wait av Scott Carson som er en slags teknologisk horror. Jeg er ikke så interessert i apper og syns de er mest irriterende enn nyttige, men litt interessant å lese om det. Denne tar seg også god tid med handlingen. Er horrorforfattere redde for å skremme lesere eller noe? Jeg bare spør ...

Bøkene jeg ikke leste videre i, er: A Time to Kill av John Grisham og Ragnarok av A.S. Byatt, men skal ta igjen lesingen i begge bøkene i denne uka, siden jeg klarte 100 bøker i året utfordringen i forrige uke, og har nå mer tid til å sjonglere mellom flere bøker igjen.

De neste bøkene på leselista, er de samme som i forrige uke: En ny hær av Rut Granli og The Restoration av J.H. Moncrieff. Jeg har lest noe av begge disse forfatterne, så det blir et kjekt gjensyn. En ny hær er andre bok i Ephyra trilogien, og The Restoration blir min andre bok av J.H. Moncrieff.

Endelig er det snø i Trøndelag i stedet for slaps, og -16 grader. Lenge siden det har vært ordentlig vinter som før i tiden.👿😎


30. desember 2024

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Last House Guest av Megan Miranda, Slewfoot av Brom, A Time to Kill av John Grisham, The Return av Rachel Harrison, Where They Wait av Scott Carson, Ragnarok av A.S. Byatt, og The Restoration av J.H. Moncrieff,  er fra egen boksamling  
 
 

 
 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Arkeologene - Sindre Aven
Slewfoot - Brom

Antall leste sider:

187 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Død-og-dalbane - Elin Viktoria Unstad

Bøker som leses nå:

📖The Last House Guest - Megan Miranda
📖The Return - Rachel Harrison
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖Ragnarok - A.S. Byatt

Planlagte bøker denne uka:

⃞  En ny hær - Rut Granli
⃞  The Restoration - J.M. Moncrieff

To bøker ble lest i forrige uke også, det vanlige. 👿

Fredagskvelden leste jeg ut Arkeologene av Sindre Aven. Den ble for fabelaktig og simpel for min del. Korte kapitler på noen få sider og noen ganger på få linjer. Skjønne rmeg ikke helt på bøker som består av mye fabel blandet mde humor. Så kom meg ikke helt inn i boka. Det ble for kreativt for min del.

Natt til lørdag leste jeg ut Slewfoot av Brom som jeg brukte en del tid på. Jeg likte den, spesielt karakterene, men det var kanskje mer fantasy og historisk roman enn horror? Horror ble det ikke før mot slutten. Men har lyst til å lese mer av Brom. Han lager også illustrasjonene selv.

Har lest et stykke videre i The Last House Guest av Megan Miranda. På de nesten 70 siden jeg har lest, har det ikke skjedd mye. Det har vært mest fundering og undring. Liker fortellerstemmen, men det har bare ikke skjedd så mye. Noe rolig til psykologisk thriller å være.

I helga begynte jeg på en ny bok som er The Return av Rachel Harrison. Det er horror som ble utgitt i 2020, og har ikke lest noe av henne før. Det ryktes at bøkene hennes er kosehorror, og håper ikke det. Liker ikke koselige bøker.

Jeg leste ikke videre i de andre bøkene som, er: Where They Wait av Scott Carson, A Time to Kill av John Grisham og Ragnarok av A.S. Byatt, for de tar jeg litt pause fra til jeg klarer 100 bøker i året utfordringen og har mer tid til dem.

De neste bøkene på leselista, er: En ny hær av Rut Granli som er bok to i Ephyra trilogien og The Restoration av J.H. Moncrieff. Det er horror og har lest en bok av henne før.

I forrige uke var jeg tre bøker unna fra å nå 100 bøker i året, til en bok igjen, og den blir jeg nok ferdig med i dag eller i morgen. Har aldri vært så sent på året med å klare den utfordringen før. Det blir sånn akkurat i år. Men desember har en tendens til å være litt rotete og i hele år har jeg slitt med å finne flyten i lesingen.

Og det er er bare noen få dager igjen av sjakken denne gang som jeg også følger med på. Det er fast tradisjon i jula, og sjakk er noe jeg har fulgt med på helt fra det ble vist på norsk Tv.♞♚

23. desember 2024

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Christtmas Guest av Peter Swanson, Where They Wait av Scott Carson, Slewfoot av Brom, A Time to Kill av John Grisham, Ragnarok av A.S. Byatt, The Last House Guest av Megan Miranda og The Return av Rachel Harrison,  er fra egen boksamling  
 
 
 
 
Bøker som ble lest i forrige uke:

Hvor er Willy? I Hollywood - Martin Handfield
The Christmas Guest - Peter Swanson

Antall leste sider:

175 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:
Ingen.

Bøker som leses nå:

📖The Last House Guest - Megan Miranda
📖Slewfoot - Brom
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖Ragnarok - A.S. Byatt

Planlagte bøker denne uka:

⃞  The Return - Rachel Harrison
⃞  En ny hær - Rut Granli

Bare to bøker ble lest i forrige uke, den normale standarden. 👿

Torsdagskvelden leste jeg ut Hvor er Willy? i Hollywood av Martin Handfield. En morsom, klassisk serie hvor man skal finne Willy og noen av vennene hans i forskjellige settinger. Liker slike letespill, både i bøker og som spill ellers. Så håper på å komme over lignende bøker. For syns det er både morsomt og nostalgisk.

I går morges hørte jeg ferdig The Christmas Guest av Peter Swanson. En gotisk thriller blandet med mysterie. Likte de noe sære karakterene, hemmelighetsskremmeriet og dysterheten som familien på en måte bar på. Kjekt med en julebok uten de typiske kjærlighetsgreiene.

The Last House Guest av Megan Miranda er jeg ikke ferdig med og skal lese så mye som mulig i den i jula. Litt for tidlig å si om jeg liker den eller ikke ennå, for det har ikke skjedd mye på de førti sidene jeg har lest.

En bok jeg ikke er ferdig med og som jeg har brukt en del tid på. er: Slewfoot av Brom, men blir nok ferdig med den i en av de nærmeste nettene. Jeg liker konseptet og karakterene, men syns kanskje det er mye fantasy og eventyr fremfor horror? Men kjeder meg samtidig ikke.

Jeg leste ikke videre i Where They Wait av Scott Carson. Den har blitt forsømt av en eller annen grunn, for det er ikke det at jeg ikke liker den, heller, bare hatt større fokus på andre bøker. Så håper å få tatt den igjen i jula, for vil jo gjerne lese videre.

Leste litt videre i A Time to Kill av John Grisham, og kjeder meg ikke med den heller. Grisham skriver som vanlig godt, og jeg liker å lese om rettssakdrama. Det er spennende.

En bok jeg ikke har lest videre i, er: Ragnarok av A.S. Byatt, men den har jeg tatt pause fra til jeg når 100 bøker i året målet. Får heller slappe av med den etter det. Den har ikke fristet helt, så får fortsette med den når jeg vet at jeg har klart det ene lesemålet jeg har.

De neste bøkene på leselista, er de samme som sist: The Return av Rachel Harrison som er horror og En ny hær av Rut Granli som er bok to i Ephyra - trilogien.

I forrige uke var jeg fem bøker unna fra å nå 100 bøker, men nå er jeg tre bøker unna. Det ser fremdeles litt mørkt og spøkefult ut. For noen år siden stoppet det opp på 97 bøker, og det var surt. Speielt når det var så nære. Har klart 100 + de siste årene, så vet jo at det er mulig. Siden man er "vant" til å klare det, så vil man jo ikke bryte med den tradisjonen, heller.👿

God jul!🎄🎅

9. desember 2024

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Where They Wait av Scott Carson, Last Call av Sean Costello, Slewfoot av Brom, A Time to Kill av John Grisham, Ragnarok av A.S. Byatt, The Last House Guest av Megan Miranda og The Return av Rachel Harrison,  er fra egen boksamling  
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Magnus Carlsen og sjakkmorderen - Aleksander Kirkwood Brown og John S. Jamtli
Kanskje det er hjertet - Helene Guåker
Babysang - Xin Li
Engel i snøen - Anders Totland 
Sirkel - Mac Bannett & Jon Klassen
Alt jeg ville si - Silje Gundersen
Last Call - Sean Costello

Antall leste sider:

594 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Hjertepromenaden - Tore A. Øyås

Bøker som leses nå:

📖The Last House Guest - Megan Miranda
📖Slewfoot - Brom
📖Where They Wait - Scott Carson
📖A Time to Kill - John Grisham
📖Ragnarok - A.S. Byatt

Planlagte bøker for denne uka:

⃞  The Return - Rachel Harrison
⃞   En ny hær - Rut Granli

Sju bøker ble lest i forrige uke, som er ny ukesrekord. Hadde det vært sånn hver uke, hadde jeg fått lest dobbelt så mye. 👿

Tirsdag leste jeg ut Magnus Carlsen og sjakkmorderen av Aleksander Kirkwood Brown og John S. Jamtli. Ville lese den for følger med på sjakk og har gjort det helt siden turneringene begynte å bli vist på norsk tv. Men denne var noe slapp. Historien var helt ok, men likte ikke illustrasjonene som var noe stive og gammeldags.

Onsdag leste jeg ut Kanskje det er hjertet av Helene Guåker som er en ungdomsbok som er skrevet som en slags lang diktform. Syntes ikke historien var speiselt engasjerende og har aldri vært fan av dikt.

Natt til torsdag leste jeg ut Barnesang av Xin Li for jeg ville ha noe lett. Inneholder både kjente og ukjente sanger og rim. Kjente igjen noen av dem. Men litt kjedelig at det ikke var med noter, og likte heller ikke illustrasjonene i denne. Boka var mer opptatt av illustrasjonene enn tekstene.

Natt til lørdag leste jeg ut Engel i snøen av Anders Totland, som handler om en anonym karakter som lever med kreft og befinner seg på barneavdelingen for de med kreft. Intens og alvorlig tema, men liker ikke bøker som prøver å spille på følelser. Foretrekker å lese om karakterer med navn.

Sirkel av Mac Bannett og Jon Klassen er tredje bok i en trilogi, men kan leses som enkeltstående. Den leste jeg ut forrige lørdag. Veldig barnslig selv til barnebok å være, og illustrasjonene var vel enkle og nesten stygge.

Søndag leste jeg ut Alt jeg ville si av Silje Gundersen som er en slags samling av korte dikt, men som føles ut som sitater og visdom. Slikte tekster som noen folk bruker som dekorasjon. Ikke helt min stil, men veldig lettlest.

I går kveld leste jeg også ut Last Call av Sean Costello. En av de bedre horror bøkene jeg har lest i det siste, med litt blanding av slasher og interessante karakterer, men kom ikke helt overens med slutten. Har dog lyst til å lese mer av forfatteren.

I kveld begynner jeg på en ny bok og det er The Last House Guest av Megan Miranda, som er psykologisk thriller/mysterie. Den ble utgitt i 2019. Har hørt navnet, men har ikke lest noe av henne før.

Jeg leser fremdeles Slewfoot av Brom, som jeg ikke har mange sider igjen av. Jeg liker den og synes den er spesiell, men for meg blir det litt for mye fantasy enn horror, så liker enkelte partier av den.

Jeg leste noen sidere i Where They Wait av Scott Carson, og selv om det er interessant tema, er fortellerstemmen en smule tungtrødd, så er ikke helt engasjert ennå.

A Time to Kill av John Grisham og Ragnarok av A.S. Byatt har jeg bestemt meg for å ta en pause til jeg nærmer meg avrundingen av 100 bøker i året utfordringen, når jeg ikke trenger å "stresse" med det lenger.

De neste bøkene på leselista, er: The Return av Rachel Harrison og En ny hær av Rut Granli. The Return er horror og har hørt forfatternavnet mange ganger før, men har ikke lest noe av henne tidligere. En ny hær er den andre boka i ungdomstrilogien: Ephyra. Så det blir noe kjent og ukjent.

I forrige uke hadde jeg 14 bøker igjen i 100 bøker i året utfordringen, og nå har jeg sju bøker igjen å lese for å nå utfordringen i år også. Det ser fremdeles mørkt ut.👿

13. mai 2024

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Friends Like These av Kimberly McCreight, A Time to Kill av John Grisham og The Silent Companions av Laura Purcell, er fra egen boksamling
 
 

 
Bøker som ble lest i forrige uke:

Spillet om Svalbard - Birger Amundsen
Langsomt lukker jeg døren - Linda Olsson

Antall leste sider:

534 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Invasjonen - Rut Granli

Bøker som leses nå:

📖Beistet - Johannes Kaasa
📖Løvinnen - Sven Petter Næss
📖Friends Like These - Kimberly McCreight
📖A Time to Kill - John Grisham
📖The Silent Companions - Laura Purcell

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Den brutale sannheten - Louise Penny
⃞   Spøkelset, jenta og navnet som forsvant - Reece Carter

Målene for forrige uke var å lese ut Spillet om Svalbard av Birger Amnundsen, Friends Like These av Kimberly McCreight, og lese videre i The Silent Companions av Laura Purcell. Jeg ble ferdig med Spillet om Svalbard, men ikke Friends Like These og kom meg et stykke videre i The Silent Comapnions.

Natt til torsdag leste jeg ut Spillet om Svalbard av Birger Amundsen, som er journalist. Det er veldig mye politikk som var interessant og alt hemmelighetsskremmereriet tiden etter andre verdenskrig, som fremdeles er hysj, hysj i dag. Det har vært visse hendelser på Svalbard som folk fremdeles ikke kan snakke om. Har alltid vært fascinert av Svalbard og steder som er noe risikabelt å være. Boka var interessant selv om fortellerstemmen var en smule tørr.

I går leste jeg ut Langsomt lukker jeg døren av Linda Olsson som jeg ikke likte i det hele tatt. Likte hovedkarakteren Helga aller minst som virket svært selvsentrert. Skjønner det er en bok om sorg og det å komme seg videre, men boka hadde nesten ikke plot og slutten var bare irriterende.

Jeg leser fremdeles Beistet av Johannes Kaasa. Jeg har i det minste kommet meg over hundre sider. Liker plottet som er mystisk og litt horroraktig, men kanskje ikke fan av språket som er noe tungtrødd og mange linjeavsnitt. Men liker myten om dette mmystiske beistet som sies å være en hybrid av hund og ulv.

Om natta leser jeg Løvinnen av Sven Petter Næss som er femte bok i Harinder Singh saken. Liker å lese om det spesielle forholdet mellom Harinder og den forsvunnede niesen hans. Syns det er hakket mer spennende enn selve saken.

Jeg ble ikke ferdig med Friends Like These av Kimbberly McCreight. Glemmer hele tiden at jeg leser tregere på engelsk, og har kommet et godt stykke. Syns plottet er mer underlig enn spennende så langt, og det er en rar dynamikk i denne vennegjengen som jeg ikke blir helt klok på. Så usikker på hvordan jeg liker denne ennå.

I forrige uke kom jeg meg ikke videre i A Time to Kill av John Grisham. Det har ikke noe med plottet å gjøre, men selve bokformatet som er smalt og stivt, så det er anstrengende å lese i den. Derfor det frister så lite å lese den, så det er ikke John Grishams skyld, for har likt bøkene hans hittil.

Men leste videre i The Silent Companions av Laura Purcell som jeg leser sammen med en annen bokblogger. For tidlig å si hvordan jeg liker den ennå fordi selv om jeg har kommet et stykke inn i den, har det ikke skjedd så mye. Men liker atmosfæren så langt, men ikke hovedkarakteren som er noe nedlatende.

Mål for neste uke er å lese ut Beistet av Johannes Kaasa som jeg har lest i en god stund allerede, og kanskje Løvinnen av Sven Petter Næss siden den ikke er så stor, og komme meg videre i A Time to Kill av John Grisham.

Ellers håper jeg sola forsvinner snart for er lei av sommer allerede.👿

18. mars 2024

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
A Time to Kill av John Grisham, Rock Paper Scissors av Alice Feeney, og The Guide av Peter Heller, er fra egen boksamling
 
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Invasjonen - Rut Granli
Haiene - Øistein Borge

Antall leste sider:

375 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Jakten - Bernard Minier

Bøker som leses nå:

📖Rock Paper Scissors - Alice Feeney
📖Djevelpakten - Max Seeck
📖Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖A Time to Kill - John Grisham

Planlagte bøker denne uka:

⃞  The Guide - Peter Heller
⃞  Spillet om Svalbard - Birger Amundsen

I forrige uke satt jeg ikke opp noen mål da formen var noe hanglete og giddalaus. Derfor tok jeg en pause fra det. 👿

Men jeg ble ferdig med to bøker. Jeg leste ut Invasjonen av Rut Granli forrige mandag og natt til fredag leste jeg ut Haiene av Øistein Borge.

Invasjonen av Rut Granli er ungdomsbok og den første boka i Ephyra trilogien. Likte en del av elementene i den som var småfascinerende, men litt lei av hemmelige forelskelser og følelser generelt i ungdomsbøker. Det føles nesten som om det er obligatorisk. Om jeg kommer til å lese resten, er jeg usikker på.

Haiene av Øisten Borge er bok seks i Bogart Bull serien. Merkelig sak, men er ikke så glad i krim fra varme strøk. Dialogene og karakterene ble noe tørre og boka var veldig seig å komme seg gjennom, til tross for at den var veldig kort. Er ikke helt fan av språket.

I helga begynte jeg å lese Rock Paper Scissors av Alice Feeney som er min første bok av henne. Det er ikke en alvorlig thriller, men heller underholdende thriller hvis man vil ha noe lett. Spesielt konsept og er spent på hvordan det vil utarte seg.

Om natta leser jeg Djevelpakten av Max Seeck som er tredje boka i Jessica Niemi serien. Er ikke helt begeistret for serien, men leser den fordi den har noen mørke aspekter som jeg er nysgjerrig på. Så får se om jeg kommer til å fortsette med denne serien eller ikke etter denne.

I dag skal jeg lese de siste sidene i Aftentid og morgengry av Ken Follett. En bok jeg har brukt lang tid på. Jeg liker vanligvis historiske romaner og synes at tidsepoken boka befinner seg i er spennende, men syns ikke at selve handlingen er det. Ble aldri helt engasjert.

I helga leste jeg også videre i A Time to Kill av John Grisham som jeg liker bedre og bedre, selv om den er noe dyster og deprimerende. Men bøkene hans pleier jo nettopp å være det, og jeg har ikke noe i mot det.

De neste bøkene på leselista, er: The Guide av Peter Heller som er en thriller, og det er av en forfatter jeg ikke har lest noe av tidligere. Det samme med Spillet om Svalbard av Birger Amundsen. Også en forfatter jeg ikke har lest noe av før. Tror at det er en thriller.

Målene for denne uka er å lese ut Rock Paper Scissors av Alice Feeney og Aftentid og morgengry av Ken Follett, og lese så mye som mulig i Djevelpakten av Max Seeck.

Noe kjent og ukjent i denne uka, og godt er det. Jeg liker å lese både kjente og ukjente bøker, for man vet da ikke alltid hva man får.👿