Viser innlegg med etiketten Carolina De Robertis. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Carolina De Robertis. Vis alle innlegg

2. oktober 2016

Månedens Bokanbefaling (september)

I september leste jeg disse bøkene:




I kronologisk rekkefølge:

The Drawing of the Three (The Dark Tower, #2) - Stephen King
The Woman in Cabin 10 - Ruth Ware
Syndenes forlatelse - John Hart
Den 13. engelen - Sylvelin Vatle
Trump: The Art of the Deal - Donald J. Trump with Tony Schwartz
Kjærlighetens tango - Carolina De Robertis
Arven (Night School, #2) - C.J. Daugherty
Helter Skelter: The True Story of the Manson Murders - Vincent Bugliosi with Curt Gentry


Månedene snegler seg av gårde. Synes at august og september har gått fryktelig tregt, samt de andre månedene. Føles ut som om tiden har stoppet opp for godt, bare for å håne meg. Det føles i hvert fall slik ut. Vurderer å kjøpe meg dart, bare for å ha noe å gjøre. For å lese fra morgen til kveld er virkelig ikke så idyllisk som man tror. Jeg liker å lese altså, men når man ikke har så mye annet å gjøre, så går man jo lei av bøker også en gang i blant. Det er en dans som heter slow fox. Livet minner litt om slow fox for ting går alt annet enn fort:)

Selv om jeg blir lei av bøker av og til, ble det lest noen i september også. Og jeg må lese som f**** de siste månedene som er igjen, hvis jeg skal klare å lese 100 bøker for det har jeg ikke klart siden 2014, da jeg leste 102 bøker. Ikke all verdens det heller. I følge Goodreadsprofilen min ligger jeg etter med to bøker til å nå 100 bøker i året målet.

I september leste jeg bare åtte bøker, både litt mørk litteratur og noe variert. Til tross for at horror er og blir min sjanger, så prøver jeg å lese mye variert ved siden av.

Og hvilken bok likte jeg best i september?

Helter Skelter: The True Story of the Manson Murders - Vincent Bugliosi with Curt Gentry

Tittelen i seg selv er veldig kjent og har ikke tenkt å si så mye om boka før jeg har skrevet anmeldelse. Når det blir aner jeg ikke, men skal prøve å fremskynde det. Interessant dypdykk i Charles Manson og hans sekt, og man får innblikk i saken fra forskjellige perspektiver. Man får vite hvor komplisert enkelte mordsaker kan bli.

Andre bøker jeg gjerne vil anbefale i samme slengen er The Drawing of the Three (The Dark Tower, #2) av Stephen King og Trump: The Art of the Deal av Donald J. Trump with Tony Schwartz. Jeg liker The Dark Tower serien av King ennå og hvordan han blander sammen flere sjangre i samme serie. Det er en mørk og dyster serie med fascinerende karakterer. Og som sagt tidligere i et annet innlegg så ville jeg lese en bok av en av presidentkandidatene og da valgte jeg selvfølgelig Donald J. Trump fordi han er svært interessant. I The Art of the Deal forteller han om sine oppturer og nedturer i forretningslivet. Hvordan han jobber, litt om familielivet da han var gift med Ivana, og man blir litt mer kjent med ham som person.

Og vi har endelig kommet til oktober, min favorittmåned, og håper at høsten er her for fullt. Den beste årstiden. Synes oktober er måneden med mest høstatmosfære. Det er da mørketiden slår inn, det er kjøligere, regnet kommer og vinden uler. Jeg kan ikke noe for det, men jeg liker drittvær. Og må nesten le (bare nesten) av styret om finværet som var i september. Det har kanskje vært uvanlig "varmt", men det er ikke første gang det har vært sommer i september, så det er ikke noe spesielt med det.

Mer er det ikke så mye å si da det har blitt unødvendig langt allerede. Enten skriver jeg veldig langt ellers så får jeg ikke frem et eneste ord. Aldri noen mellomting:)

Selv om jeg leser mye horror og mørk litteratur året rundt, skal jeg prøve å lese ekstra av det nå i oktober siden det er selve skrekkmåneden på grunn av Halloween.

23. september 2016

Helgelektyre(160)


 (Beklager for dårlig fotografering, men fotografering er noe jeg ikke driver med så mye lenger).

Helter Skelter: The True Story of the Manson Murders av Vincent Bugliosi with Curt Gentry
Arven (Night School, #2) - C.J. Daugherty
Verdens lys - James Lee Burke
The Waste Lands (The Dark Tower, #3) - Stephen King

I går ble jeg ferdig med Kjærlighetens tango av Carolina De Robertis, og samme dag begynte jeg så vidt på Helter Skelter: The True Story of the Manson Murders av Vincent Bugliosi with Curt Gentry. Jeg har alttid vært fascinert av seriemordere. Det er noe med dem som er spennende, og har sett mange dokumentarserier om dem. Og Charles Manson er en "seriemorder" som de fleste har hørt om.

Ved siden av skal jeg fortsette å lese Arven som er bok to i Night School serien av C.J. Daugherty. Hvis jeg blir ferdig med en av disse, mest sannsynlig Arven, skal jeg begynne med Verdens lys av James Lee Burke. Det blir min første bok av ham, men det er slett ingen ukjent forfatter.

I skrivende stund er jeg usikker på om samlesingen av bok tre i The Dark Tower serien av Stephen King begynner i helga eller i neste uke, men satser på at vi begynner i helga. Så jeg føyer til den også.

Tror neppe det blir lesing av flere bøker i helga. Får konsentrere meg med de jeg har begynt på og de jeg har valgt meg ut for helga. Se hvor langt man kommer. Anmeldelse av Fergen kommer forhåpentligvis før uka er over.

I det siste har jeg sett på en gammel serie som heterThe Hills. En slags "realityserie" hvor de følger noen unge "rikmannsfolk" fra Los Angeles og som gir oss et "innblikk" i deres liv. Har sett den serien før, så det er et gjensyn. Jeg er vel altfor gammel til å se TV - kanalen MTV, men ser bare på MTV for å se TV-programmene: Catfish ogThe Hills. Når jeg ser påThe Hills er jeg nesten lettet over at jeg er en ensom ulv. Heller venneløs og være en ensom ulv istedet for å være fanget i et nett med drama og spetakkel. Det er ikke et savn. Da lever jeg et ensomt og stille liv istedet. Ikke stoler jeg på folk heller, så da er det greit å late som man ikke eksisterer:)

Filmer sett siden sist helg:

Frän djupet av mitt hjärta (drama, 2014)
Emelie (psykologisk thriller, 2015)

Ukas låt: Devil av Papa Roach



19. september 2016

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


 Bøker jeg leste i forrige uke:

Den 13. engelen - Sylvelin Vatle

Antall leste sider i forrige uke:

574  sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

I Am Number Four - Pittacus Lore
Syndenes forlatelse - John Hart
 
Bøker som leses nå:

Kjærlighetens tango - Carolina De Robertis (historisk roman/voksen)
Arven - C.J. Daugherty (fantasy/ungdom)

Planlagte bøker denne uken:

Kjærlighetens tango - Carolina De Robertis (historisk roman/voksen)
Arven (Night School, #2) - C.J. Daugherty (fantasy/ungdom)
Helter Skelter: The True Story of the Manson Murders -
Verdens lys - James Lee Burke (krim, thriller/voksen)

Det ble bare en bok ferdiglest i forrige uke og det var Den 13. engelen av Sylelin Vatle, som jeg ble ferdig med forrige tirsdag.The Art of the Deal av Donald J. Trump og Tony Schwartz ble jeg ferdig med i natt, så det regnes med som denne uka og ikke forrige uke. Da jeg ble ferdig medThe Art of the Deal i natt, begynte jeg så vidt på Arven som er bok to i Night School serien av C.J. Daugherty. Jeg har som nevnt den norske utgaven.

Jeg skal fortsette å lese i den og Kjærlighetens tango av Carolina De Robertis som jeg dessverre ikke ble ferdig med. Den går litt sent. Jeg liker historiske romaner, men kjenner at denne boka ikke er rett type historisk roman for meg da det er mye snakk om følelser, lengsler og slikt, noe jeg ikke er helt interessert i. Følsomme bøker er ikke helt greia for meg. Ikke at jeg blir rørt av det eller noe for jeg gråter aldri av bøker, men er bare ikke glad i sensitive bøker der alt det sensitive tar fokuset fra alt det andre. Det blir slitsomt i lengden og man blir bare lei. Jeg liker egentlig ikke å avsløre hvordan jeg liker en bok før jeg har gitt stjernekast på Goodreads og skrevet anmeldelse, men av og til blir man bare oppgitt av enkelte bøker. Så må bli flinkere til å være hemmelighetsfull som før i tiden;)

Så "målet" mitt for denne uka er å bli ferdig med Kjærlighetens tango og muligens Arven, og få begynt på Helter Skelter av , så får man se hva man "rekker" før uka er over. Det er i hvert fall ikke tiden det står på for det har jeg altfor mye av. Men skulle ha hatt større disiplin av og til for hadde vel lest enda mer, da.

Er spent på Helter Skelter boka for har alltid vært fascinert av seriemordere og mordsaker fra virkeligheten til tross for at det er groteskt. En TV - kanal jeg ser en del på er: Investigation Discovery der de tar for seg både kjente og ukjente drapssaker og krimsaker fra virkeligheten. True crime er en sjanger som alltid har fascinert meg. Noen sære interesser må man jo ha ...


16. september 2016

Helgelektyre(159)


Kjærlighetens tango - Carolina De Robertis
The Art of the Deal - Donald J. Trump
Arven (Night School, #2) - C.J. Daugherty (Jeg har den norske utgaven)

Tirsdagskvelden ble jeg ferdig med Den 13. engelen av Sylvelin Vatle. Den var så som så, ikke helt det store. Anmeldelse kommer senere. Dagen etter begynte jeg på Kjærlighetens tango av Carolina De Robertis som er en hisorisk roman.

Og jeg leser videre iThe Art of the Deal av Donald Trump. Dette er heldigvis ikke en selvhjelpsbok. Jeg leser sjeldent selvhjelpsbøker. Det hender seg en sjeldent gang hvis jeg kommer over et interessant tema, men har ingen tro på selvhjelpsbøker at de skal forandre ens liv osv. Det er bare vås. Så The Art of the Deal havner heldigvis ikke under den sjangeren. Dette er en bok om Trump som businessman som han er mest kjent for, og som gir oss et innblikk i hvordan han jobber og deler en mer menneskelig side av seg i businessverdenen.

Hvis jeg blir ferdig med enten Kjærlighetens tango ellerThe Art of the Deal først skal jeg begynne på Arven av C.J. Daugherty som er andre bok i Night School serien. Leste den første boka i 2012 og leste den på engelsk. Men siden jeg fikk oppfølgeren fra forlag så blir det denne gang på norsk, og føler ikke at jeg må lese første boka på nytt igjen for husker den godt. Jeg glemmer aldri en handling av en bok selv om det er gått 15 - 20 + år, så det går bra. Spent på om jeg kommer til å like oppfølgeren like godt som forgjengeren for jeg er alltid skeptisk til oppfølgere. Det er enten eller med dem.

Skal prøve å komme med anmeldelse av Syndenes forlatelse av John Hart enten på lørdag eller søndag. Jeg jobber med saken.

Har dere lest noen av disse bøkene og hva leser dere i helga?

Filmer sett de siste to ukene:
The Forest (2016)
The Addams Family (1991)

Det har ikke vært så mye filmtitting i det siste. I noen perioder ser jeg mange og andre ganger noen få. Det varierer veldig. 

Ukas låt: Anthrocene av Nick Cave & The Bad Seeds
(Nick Cave & The Bad Seeds nye plate Skeleton Tree dukket opp i postkassa tidligere denne uka, og synes Anthrocene er den beste låta på albumet så langt. Poesi er ikke helt min greie, men Nick Cave gjør det på en dyster og interessant måte).