3. desember 2023

Bøker jeg skal lese i desember

 



 
Thinner - Richard Bachman, eller bedre kjent som Stephen King

The Devil Takes You Home - Gabino Iglesias

The Empty Chair - Jeffery Deaver (Jeg har den norske utgaven)

My Heart is a Chainsaw - Stephen Graham Jones

Do You Dream of Terra - Two? - Temi Oh

The Sun Down Motel - Simone St. James


Denne gang blir en noe annerledes "skal lese innlegg" fordi i stedet for å legge frem nye bøker, legger jeg frem denne gang bøker jeg er godt i gang med, eller som jeg har så vidt begynt på.

Grunnen til at jeg ikke velger nye bøker, altså bøker jeg ikke har begynt på i denne måneden, er fordi siden det er siste måneden i året, og at jeg i følge Goodreads har begynt på 12 (!) bøker, så velger jeg å fokusere på noen av disse i stedet. Heller det enn å risikere å ta med meg 8-10 bøker inn i 2024, da jeg heller vil begynne på andre bøker når den tid kommer. Så da synes jeg at det er mer realistisk å fokusere på de mange bøkene jeg allerede har begynt på. Kommer sikkert til å smette inn andre bøker underveis, men da blir det ungdomsbøker, de neste på skal lese listen, og eventuelt bøker jeg føler jeg er nødt til å prioritere før året er over. Har også bøker fra tidligere strafferunder som jeg ikke har rukket å begynne på, som jeg også må få med meg. Så derfor blir det sånn denne gang. 

I januar blir det "bøker jeg skal lese innlegg" vanlig igjen med bøker jeg ikke har begynt å lese. Men strafferunden utgår ikke denne gang selv om jeg gjør det annerledes. Klarer jeg ikke å lese ferdig disse seks bøkene innen desember, blir det da strafferundebok.


Thinner: En av de få gamle bøkene av Stephen King jeg ikke har lest. Begynte å lese den 21.september siden det er hans bursdag. De siste årene har jeg begynt på en bok av ham for å feire denne dagen for moro skyld siden han er min forfatterhelt. Så filmversjonen for mange år siden. Har lyst til å få med meg boka også.


(Fra Goodreads)

After an old gypsy woman is killed by his car, lawyer Billy Halleck is stricken with a flesh-wasting malady and must undertake a nightmarish journey to confront the forces of death.

 

The Devil Takes You Home: En bok som har vært noe synlig i det siste. Det er nok ikke horror med overnaturlige elementer, men horror som kunne ha skjedd i virkeligheten.


(Fra Goodreads)

From Bram Stoker, Anthony, and Locus award-nominated author, Gabino Iglesias, comes a genre-defying thriller about a father desperate to salvage what’s left of his family, even if it means a descent into violence--both supernatural and of our own terrifying world.

Buried in debt due to his young daughter’s illness, his marriage at the brink, Mario reluctantly takes a job as a hitman, surprising himself with his proclivity for violence. After tragedy destroys the life he knew, Mario agrees to one final job: hijack a cartel’s cash shipment before it reaches Mexico. Along with an old friend and a cartel-insider named Juanca, Mario sets off on the near-suicidal mission, which will leave him with either a cool $200,000 or a bullet in the skull. But the path to reward or ruin is never as straight as it seems. As the three complicated men travel through the endless landscape of Texas, across the border and back, their hidden motivations are laid bare alongside nightmarish encounters that defy explanation. One thing is certain: even if Mario makes it out alive, he won’t return the same.

The Devil Takes You Home is a panoramic odyssey for fans of S.A. Cosby’s southern noir, Blacktop Wasteland, by way of the boundary-defying storytelling of Stephen Graham Jones and Sylvia Moreno-Garcia.

 

The Empty Chair: Den heter Insektgutten på norsk og kunne ikke finne et bra bilde på nettet av min egen utgave. En noe annerledes handling og selv om det ikke blir noen ny favoritt av Deaver, er jeg spent på fortsettelsen.


(Fra Bokelskere)

Dette er den tredje boken om New York-politiets beste etterforsker Lincoln Rhyme. Lincoln ble lam etter at han fikk ryggmargen knust. Nå er han desperat etter å komme i bedre form og legger seg derfor inn på North Carolina Medical Center for en risikofylt operasjon. Men han og assistenten Amelia Sachs har knapt kommet før de lokale myndighetene er på tråden. I løpet av de siste 24 timene har en tenåring blitt drept og 2 unge jenter blitt bortført. Rhyme og Sachs er den beste muligheten de har for å finne jentene i live. Rhyme går med på å hjelpe i påvente av operasjonen, men det skal vise seg at Rhyme møter uventet motstand.

 

My Heart is a Chainsaw: Første bok i en trilogi. Om en jente som er fascinert over horror og slashere, som meg. Det er min andre bok av Stephen Graham Jones.

 

(Fra Goodreads)

In her quickly gentrifying rural lake town Jade sees recent events only her encyclopedic knowledge of horror films could have prepared her for

Jade Daniels is an angry, half-Indian outcast with an abusive father, an absent mother, and an entire town that wants nothing to do with her. She lives in her own world, a world in which protection comes from an unusual source: horror movies…especially the ones where a masked killer seeks revenge on a world that wronged them. And Jade narrates the quirky history of Proofrock as if it is one of those movies. But when blood actually starts to spill into the waters of Indian Lake, she pulls us into her dizzying, encyclopedic mind of blood and masked murderers, and predicts exactly how the plot will unfold.

Yet, even as Jade drags us into her dark fever dream, a surprising and intimate portrait emerges… a portrait of the scared and traumatized little girl beneath the Jason Voorhees mask: angry, yes, but also a girl who easily cries, fiercely loves, and desperately wants a home. A girl whose feelings are too big for her body.

My Heart Is a Chainsaw is her story, her homage to horror and revenge and triumph.


Do You Dream of Terra - Two? En bok som jeg leser sammen med en annen bokblogger, og vi har lest mange bøker sammen. Ikke ofte jeg leser science fiction, men noen ganger får man prøve.

 

(Fra Goodreads)

When an Earth-like planet is discovered, a team of six teens, along with three veteran astronauts, embark on a twenty-year trip to set up a planet for human colonization—but find that space is more deadly than they ever could have imagined.

Have you ever hoped you could leave everything behind?
Have you ever dreamt of a better world?
Can a dream sustain a lifetime?


A century ago, an astronomer discovered an Earth-like planet orbiting a nearby star. She predicted that one day humans would travel there to build a utopia. Today, ten astronauts are leaving everything behind to find it. Four are veterans of the twentieth century’s space-race.

And six are teenagers who’ve trained for this mission most of their lives.

It will take the team twenty-three years to reach Terra-Two. Twenty-three years locked in close quarters. Twenty-three years with no one to rely on but each other. Twenty-three years with no rescue possible, should something go wrong.

 

The Sun Down Motel: Etter at jeg leste Silence for the Dead tidligere å år, ville jeg lese mer av Simone St. James, fordi hun har et godt språk. Valget falt på denne da den har noen overnaturlige elementer som jeg liker.


(Fra Goodreads)

The secrets lurking in a rundown roadside motel ensnare a young woman, just as they did her aunt thirty-five years before, in this new atmospheric suspense novel from the national bestselling and award-winning author of The Broken Girls.

Upstate NY, 1982. Every small town like Fell, New York, has a place like the Sun Down Motel. Some customers are from out of town, passing through on their way to someplace better. Some are locals, trying to hide their secrets. Viv Delaney works as the night clerk to pay for her move to New York City. But something isn't right at the Sun Down, and before long she's determined to uncover all of the secrets hidden…

 

Ikke meningen at det ble så mange mørke bøker, men det er vel det jeg blir dratt mot. 👿 Og håper jeg får lest ferdig noen bøker før året er over, og kanskje smette inn noen andre. Vi får se.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar