28. februar 2023

Bøker jeg skal lese i mars

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The House at the End of the World av Dean Koontz og Chasing the Boogeyman av Richard Chizmar,
er fra egen boksamling

 

Anomalien - Hervé Le Tellier

Det fins ikke monstre 2. Den hjemsøkte skolen - Kory Merritt

Løgnere - Trude Teige

The House at the End of the World - Dean Koontz

Chasing the Boogeyman - Richard Chizmar

La meg få vandre i min sannhet - Levi Henriksen


Det nærmere seg lysere tider. Æsj. 😈 Får håpe vinteren og mørketiden varer litt til. I mars har jeg planlagt å lese noen nye utgivelser,  og noen fra i fjor som jeg ikke rakk å få med meg.

 

Anomalien: En bok jeg har hatt liggende en god stund og som jeg har vært nysgjerrig på fordi den virker noe annerledes enn det jeg vanligvis leser, men interessert i konseptet.

 

(Fra forlagets hjemmeside):

 

Forrykende pageturner fra Frankrike – en av historiens mestselgende Prix Goncourt-vinnere – solgt i over en million eksemplarer i Frankrike

Hva gjør du når livet du lever ikke lenger er ditt eget?

Idet Air France 006 flyr inn i en voldsom storm i mars 2021, skjer det noe helt uforklarlig – flyet dupliseres. For hver passasjer om bord på flyet denne dagen, finnes det nå to identiske personer med samme sinn, kropp og minner. Bare én ting skiller dem fra hverandre. Det ene flyet flyr ut av stormen samme dag, det andre lander ikke før tre måneder senere, noe som får alarmen til å gå blant verdens ledere. Ingen vitenskap, religion eller teorier kan forklare denne enestående hendelsen.

Men for passasjerene er det mye mer som står på spill. Hva skjer med dem, nå som livene deres er delt? Hva vil skje med de som landet i juni, når deres mars-utgaver foretar beslutninger som vil forandre livet deres for alltid? Etter hvert som dobbeltgjengerne forbereder seg på å møtes, oppstår det største dilemmaet: Hvis det er to av dem og bare ett liv – hvem får da lov til å leve?

Anomalien er en pulserende og lynende intelligent spenningsroman hvor logikk møter magi, og som utforsker de delene av oss selv som glipper for oss.

 

Det fins ikke monstre 2: Den hjemsøkte skolen: Den andre boka i Det fins ikke monstre. Den første boka havnet på mine fem beste jeg leste i fjor. Listen kan leses her hvis det er av interesse. Forfatteren skriver og lager illustrasjonene selv, og synes både oppsettet og måten han forteller på, er kreativt. Så er spent på denne. Vet man ikke skal ha forventninger, for det lønner seg ofte ikke.

 

(Fra forlagets hjemmeside):

 

Stormen er på vei. Hvem kommer til å overleve?

Boojumen er bekjempet og de forsvunne barna tilbake. Dessverre plages Bekkeblomholm fremdeles av underlige og skremmen-de hendelser. Over natten fylles hele byen av skumle snømenn, og en storm tvinger elevene til å barrikadere seg inne på skolen. De oppdager snart at den største trusselen av dem alle er innesperret sammen med dem …


Løgnere: Jeg har ikke lest mange bøker av Trude Teige, men har lagt merke til bøkene hennes. Jeg har lest Morfar pustet med havet av henne som er en  krigsroman, så det blir spennenede å se hvordan hun er som krimforfatter.

 

(Fra forlagets hjemmeside):

 

Hvordan avsløre den skyldige når alle lyver?

En mann pisser på en gravstein.
En liten gutt har hengt en katt i et tre.
Gamle levninger av et menneske blir funnet i Nordmarka.
I en liten idyllisk veistump fører en forbrytelse til at mørke hemmeligheter blir avslørt.

Alt henger sammen.

Journalisten Kajsa Coren lager en dokumentarfilm om venninnen, Anki, som hevder at hun er blitt voldtatt hjemme i sin egen seng. Samboeren hennes, politiførstebetjent Karsten Kjølås, etterforsker funnet av et gammelt skjelett i Nordmarka, og etterforskningen fører politiet til Kajsas venninne.

Men en dag forsvinner Anki.


The House at the End of the World: Den nyeste boka av Dean Koontz som ble utgitt i januar. Jeg fikk lyst til å lese denne fordi denne virket mer horroraktig enn hans nyere utgivelser har vært i det siste. Har likt noen av hans nyere utgivelser, selv om de har vært mer thriller enn horroraktig. Koontz sine bøker var mer horroraktig i gamle dager, så håper denne har litt av den samme stilen.


(Fra Goodreads):

 

In retreat from a devastating loss and crushing injustice, Katie lives alone in a fortresslike stone house on Jacob’s Ladder island. Once a rising star in the art world, she finds refuge in her painting.

The neighboring island of Ringrock houses a secret: a government research facility. And now two agents have arrived on Jacob’s Ladder in search of someone—or something—they refuse to identify. Although an air of menace hangs over these men, an infinitely greater threat has arrived, one so strange even the island animals are in a state of high alarm.

Katie soon finds herself in an epic and terrifying battle with a mysterious enemy. But Katie’s not alone after all: a brave young girl appears out of the violent squall. As Katie and her companion struggle across a dark and eerie landscape, against them is an omnipresent terror that could bring about the end of the world.

 

Chasing the Boogeyman: En bok jeg vet særdeles lite om. Noe jeg foretrekker før jeg leser bøkene. Jeg vil vite så lite om dem som mulig. Men tror det er horror og metafiksjon, og det virker spennende. For har ikke lest så mye metafiksjon.

 

(Fra Goodreads):

 

In the summer of 1988, the mutilated bodies of several missing girls begin to turn up in a small Maryland town. The grisly evidence leads police to the terrifying assumption that a serial killer is on the loose in the quiet suburb. But soon a rumor begins to spread that the evil stalking local teens is not entirely human. Law enforcement, as well as members of the FBI are certain that the killer is a living, breathing madman—and he’s playing games with them. For a once peaceful community trapped in the depths of paranoia and suspicion, it feels like a nightmare that will never end.

Recent college graduate Richard Chizmar returns to his hometown just as a curfew is enacted and a neighborhood watch is formed. In the midst of preparing for his wedding and embarking on a writing career, he soon finds himself thrust into the real-life horror story. Inspired by the terrifying events, Richard writes a personal account of the serial killer’s reign of terror, unaware that these events will continue to haunt him for years to come.

A clever, terrifying, and heartrending work of metafiction, Chasing the Boogeyman is the ultimate marriage between horror fiction and true crime. Chizmar’s writing is on full display in this truly unique novel that will haunt you long after you turn the final page.

 

La meg få vandre i min sannhet: Jeg har ikke lest en eneste bok av Henriksen, men har selvfølgelig hørt mye om bøkene hans. Det eneste jeg har lest av ham er en novelle som var med i Om å elske. En novellesamling av forskjellige forfattere. Så er spent på å lese min første bok av ham, for å se om det er noe for meg eller ikke.

 

(Fra forlagets hjemmeside):

Levi Henriksen er en av våre største historiefortellere. I La meg få vandre i min sannhet skriver han om hvordan han ble forfatter og musiker. Det handler om bøkene og sangene han har skrevet, om forfatterne og musikerne som har inspirert ham, om Kongsvinger og Amerika og om Hemingway og Johnny Cash. 


Dette er da bokvalgene mine for mars, og selvfølgelig kommer jeg til å smette inn andre bøker underveis. Vet at jeg ofte smetter inn mange bøker slik at det går utover de planlagte bøkene, men sånn er det når det er en del bøker man vil gjerne få med seg. 😈


2 kommentarer:

  1. Tellier og Teige har jeg lest, to bøker som er spennende på hver sin måte. Ser det går seint med nattlektyren din, enten sover du godt om natten for tiden, eller kjeder boken deg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tellier og Teige har jeg hørt mye forskjellig om, så er spent om hvilken side jeg lander på, om jeg liker bøkene eller ikke. Synes at boka til Tellier ser både interessant og spesiell ut.
      Sover nok ikke godt om natta nei, for har slitt med sovingen i flere år, så er en av de som sover lite. Grunnen til at det har gått tregt med Flatland boka er at jeg av og til smugleser bøker som jeg ikke oppfører på bloggen mens jeg leser dem og av og til gamer. =) Så synes ikke den er kjedelig så langt. Tar bare litt tid med tanke på at den er på nynorsk.

      Slett