9. januar 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Fairy Tale av Stephen King,
er fra egen boksamling

 

 Bøker lest i forrige uke:

Kittyhawk Savnet - Garry Disher
Den siste festen - Clare Mackintosh

Antall leste sider:

439 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Spøkelsesvenn 1: Det første møtet - Michelle Tolo
🖉  Den svarte svanen - Ingrid Berglund

Bøker som leses nå:

🕮 Bastarden - Tonny Gulløv
🕮 Øya - Adrian McKinty
🕮 Aftentid og morgengry - Ken Follett
🕮 Fairy Tale - Stephen King
🕮 Kartografen - Anette Hemming

Planlagte bøker denne uka:

⃞  Forklarelsens øyeblikk - Bjørn Bakken
⃞   Tom:Den andre viljen - Runar K. Dahle

Forrige uke gikk lesingen litt lettere enn de to siste månedene. Hadde ikke dårlig leselyst, men ingen flyt og derfor ble lesingen noe stakkato, men nå har jeg lest noen flere sider i slengen istedet for bare noen få.

Natt til fredag leste jeg ut Kittyhawk savnet av Garry Disher som er bok nummer to i Peninsula serien, men kan fint leses frittstående. En god oppfølger, og liker at Disher ikke bare skriver om en krimsak, men flere som skjer i samme bok, og de fleste var spennende å lese om. Liker også at boka består av litt mysterier og et stort persongalleri av både folk man liker og ikke liker. Synes at han beskriver et polititeam på en måte man forestiller seg at det er.

I går ettermidag leste jeg ut Den siste festen av Clare Mackintosh som jeg brukte lang tid på. Men sånn er det når man leser mange bøker "samtidig" og noen bøker vil man bruke litt tid på. Den er litt klisjéaktig, men det er derfor jeg likte den, at det var stort persongalleri og likte oppbyggningen veldig godt. Synes dette er den beste av henne så langt. Har lest en del bøker av henne, og synes denne var den mest engasjerende av dem, og det er første bok i en krimserie.

Jeg har kommet lenger i Bastarden av Tonny Gulløv. Den var noe treg i begynnelsen da det var oppsummering fra forrige bok, men nå har det tatt seg opp. Ulv er like temperamentsfull som før, men kanskje vi også får se en annen side av ham i denne boka? Skal selvfølgelig ikke røpe noe.

Har så smått begynt på Øya av Adrian McKinty. En bok jeg har vært litt nysgjerrig på i noen måneder, for jeg liker overlevelsesthrillere, men det er ikke så mange av dem. Har ikke kommet langt, men liker begynnelsen som er litt suspenseaktig og man bare frykter det verste. Håper jeg liker denne bedre enn Kjeden for den syntes jeg var for åpenbar og tam.

Jeg kom meg ikke videre i Aftentid og morgengry av Ken Follett, eller Fairy Tale av Stephen King i forrige uke, heller. Som sagt er det bøker jeg leser i når jeg vil. Siden det har gått såpass lang tid siden sist, er det prioritering å få lest videre i dem denne uka. Har selvfølgelig ikke glemt det jeg har lest, men kjekt å komme seg litt videre, også.

Har ikke begynt på Kartografen av Anette Hemming ennå. Det er debutkrim så vidt jeg vet, så enten begynner jeg på den i kveld eller i morgen. Den skal i alle fall bli lest. Konseptet virker interessant.

De neste bøkene på leselista, er: Forklarelsens øyeblikk av Bjørn Bakken som jeg hadde tenkt å lese i fjor, men så kom det andre bøker i veien, og Tom: Den andre viljen av Runar K. Dahle. Er ikke så veldig glad i nynorsk. Det henger vel igjen fra skoletiden, men har lest noen bøker på nynorsk etter det og er nok en vanesak. Konseptet virker å ha noen grøsserelementer som jeg er interessert i.

Målet for denne uka er å lese ferdig: Øya av Adrian McKinty og kanskje Kartografen av Anette Hemming. De andre bøkene er store og trenger mer tid. Vet om youtubere som leser store bøker i løpet av en kveld eller to, og i løpet av en liten uke, men den evnen har dessverre ikke jeg.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar