1. desember 2022

Det siste han fortalte meg av Laura Dave - klønete fortellerstemme

Eksemplar fra Vigmostad &Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

Da vi bestemte oss for at jeg skulle flytte til Sausalito,

snakket Owen og jeg om hvordan vi skulle gjøre over-

gangen enklest mulig for Bailey. Jeg var fast bestemt -

antagelig enda mer bestemt enn Owen - på at vi ikke

skulle flytte Bailey ut av det eneste hjemmet hun kjente 

til - det hjemmet hun hadde bodd så lenge hun kunne huske.


Å bo i en husbåt er vel bare idyllisk?

Spesielt forsvinningsnummer
For Hannah er det noe klamt. Hun er ikke helt godkjent som stemor ennå av Owens datter, Bailey. Hun setter henne på prøve, og Hannah gjør alt for å få ting til å fungere som en familie. Men familien oppløses en dag da hun minst venter det. Hun får en lapp på døra av en fremmed med bare en setning. Den er skrevet av Owen. Det virker ikke som om Owen kommer hjem, i hvert fall ikke med det første. Det virker som om det er opp til dem fra nå av om hva som skal skje fremover. Gjennom media får de vite at firmaet Owen jobber for, er i knipe, og Hannah er usikker på om Owen har rømt fra sitt eget liv på grunn av det, eller om det ligger noe mer bak. Med hjelp av Bailey er de nødt til å finne spor om Owens fortid i håp om å finne ut hvor han eventuelt gjemmer seg. Samtidig må de være innstilt på at det kanskje ikke får se ham igjen.

Familiehemmeligheter og mysterier er noe jeg er svak for, så derfor måtte jeg lese denne. Det siste han fortalte meg fikk Goodreads Choice Awards 2021 - Best Mystery & Thriller of 2021. En pris som jeg synes er noe ymse selv om jeg også er bruker av Goodreads. Så det har vær en bok som har vært godt synlig en god stund. 

Fattig fortellerstemme
Konseptet er god og fengslende. Alltid spennende å lese om karakterer som plutselig forsvinner, og lure på om de har forsvunnet frivillig eller ikke. Det er et konsept jeg aldri går lei av, men dessverre blir dette gode konseptet ødelagt av noe stusslig fortellerstemme. Det blir en del overforklaringer, og språket til Bailey er noe barnslig med tanke på alderen hennes. Vet det er for å virke tøff, men det blir ikke helt troverdig.

Denne handlingen hadde mange ingredienser som jeg liker å lese om i thrillere og mysterier, men dessverre blir det ødelagt av en noe klønete fortellerstemme som har behov for overforklaringer, og karakterene blir noe bleke. Både karakterene og handlingen kunne ha trengt mer energi for dette ble for tamt. Men jeg gir ikke opp jakta etter en god psykologisk thriller.


(Bakpå):

 

 

Hannah trodde hun hadde alt.

Det perfekte hjemet. 

Den perfekte mannen.

Den perfekte ekteskapet.


Det viser seg å være den perfekte løgnen.


Beskytt henne.


Det er alt som står på lappen Hannah får levert på døren den

dagen Owen, ektemannen hennes, forsvinner. Hannah forstår 

instinktivt hvem som må beskyttes - den 16 år gamle datteren 

hans, Bailey. Bailey, som mistet moren sin under tragiske

omstendigheter da hun var liten, og som vil ha minst mulig

å gjøre med stemoren sin.


Ettter hvert som FBI raider Owens arbeidsplass og saken

eksploderer i media, innser Hannah at ektemannen ikke er

den hun trodde.  Sammen mmed en motvillig Bailey reiser hun 

for å finne sannheten om Owens identitet, og hvorfor han nå

er sporløst forsvunnet.

 

"Så skarp, så velskrevet."

Book Reporter

 

CNN BEST BOOK OF SUMMER

VOGUE BEST BOOK OF SUMMER

USA TODAY BEST BOOK OF SUMMER

ENTERTAINMENT WEEKLY BEST BOOK OF SUMMER

TOWN & COUNTRY BEST BOOK OF SUMMER

PARADE BEST BOOK OF SUMMER

PARADE BEST BOOK OF SUMMER

BYSTLE BEST BOOK OF SUMMER


Originaltittel: The Last Thing He Told Me
Norsk tittel:
Det siste han fortalte meg
Forfatter(e):
Laura Dave
Sjanger:
Psykologisk thriller/mysterie
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
398
Forlag:
Simon & Schuster
Norsk forlag:
Vigmostad & Bjørke
Utgitt:
2021
Min utgave:
2022 (Innbundet)
Lest:
07.11. - 16.11. 2022
Plot:
3 Vil egentlig gi det et høyere terningkast, men konseptet ble dessverre rotet bort av en noe slapp fortellerkunst.
Tittel:
4 En noe spesiell og kryptiskt tittel. Derfor jeg ville lese boka. Det skal ikke mer til ...
Omslag:
4 Ikke fan av fonten, men liker motivet. Det er forfriskende å se en thriller uten en skikkelse som står med ryggen til eller en skikkelse som løper. Liker også fargekombinasjonene.
Baksidetekst:
3 Høres noe typisk ut, men man blir nysgjerrig likevel.
Skrivemåte:
2 Dessverre den svakeste delen av boka. Det blir noe pompøst, overforklarendee og jeg ble ikke så godt kjent med karakterene.
Favorittkarakter:
Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri
: 2 Ikke spesielt imponerende eller troverdig. Karakterene blir for flate og forsvinner litt i bakgrunnen. Savnet litt sterkere personligheter.
Slutten:
2 Som forventet fordi handlingen ble dessverre forutsigbar altfor fort. Kunne ha tenkt meg mer undertoner og mystikk. Det ble noe flatt i det hele.
Høydepunkt:
Lettlest, godt utgangspunkt og alltid interessant med mysterier.
Lavpunkt: Slapp fortellerstemme og altfor forutsigbart. Det ble noe kjedelig i lengden. Karakterene kunne ha trengt mer energi.
Terningkast: 2
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2022 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar