20. november 2022

Home Invasion av Rick Wood - småspennende hevneslasher


     The darkness concealed Leon's black Ford Fiesta as he

marvelled at the way these people lived. He had grown

up in a mid-terrace house on a council estate, sharing a room 

with his two brothers. But the way these people lived... The

houses on this street were so big and so far apart that the resi-

dents would not even be able to hear their neighbour's

screams.


I selveste Halloween uka leste jeg en slasher som ble utgitt i fjor. Den er om en familie som får besøk av en liten gjeng unge folk, som er ute etter hevn ...

Rick Wood var et ukjent navn inntil i år. Han er britisk horror/slasher forfatter, og boka Home Invasion var den som fristet mest. Jeg ville ha noe voldsomt å lese. Har sett en del voldsomme filmer, men ikke bøker som er like voldsomme. Med voldsom mener jeg brutal og voldelig. Synes jo selvfølgelig det ikke er gøy, men det er jo kjennetegn på slashere, og av og til er det uskyldig moro. De som kjenner sjangeren godt, skjønner hva man mener, og man vet godt forskjell på fiksjon og virkelighet. Noen ganger vil man lese eller se noe som er småsjokkerende, og slashere går jo alltid et hakk lenger enn horror.

Uventet besøk
Home Invasion er en bok om skyld, hevn og familiebånd. Noah har nettopp sagt opp jobben. Han er lei av å forsvare de kriminelle, de som egentlig er skyldige, og ønsker mer tid med familien. Han har kone og to barn. Datteren hans er nyfødt, så det er stor aldersforskjell på barna. Men Noah rekker ikke å nyte familieidyllen lenge, da de får besøk, og det er av unge mennesker de ikke drar kjensel på. Det viser seg at de er der på hevntokt, på grunn av den tidligere jobben til Noah, og hele familien skal få betale for det. Som vanlig, har denne gjengen en leder som bestemmer hva som skal skje, og hvem som skal gjøre hva. Noah og familien hans frykter at det blir en lang helvetesnatt med mye smerte og redsel. Og gjengen som har kommet på besøk, har god tid ... Det er fint at Noah og familien bor langt unna nærmeste nabo.

Som nevnt, ukjent bok og forfatter, og valgte denne av nysgjerrighet og på måfå i for å ha noe å lese til Halloween. Jeg liker det overnaturlige i bøker, og noen ganger er det kjekt med noe annet til Halloween, også. Horror og slashere kan jo være så mangt. 

Lite beskrivelse av huset og man blir ikke godt nok kjent med karakterene
Boka var noe voldsom, men etter å ha sett en del slasherfilmer, blir man likevel ikke sjokkert. Home Invasion hadde et godt utgangspunkt, men karakterene var noe flate, og begynnelsen var spennende og hadde flust av suspense. Men ble ikke helt overbegeistret over skrivemåten da den var svært enkel og besto av svært korte setninger. Huset ble ikke beskrevet så mye, så det var noe vanskelig å se for seg det. Vet at det var er en rikmannsfamilie, men kunne tenkt meg en mer detaljert beskrivelse av selve huset for å få et bedre inntrykk av det.

Jeg likte boka frem til midtdelen da handlingen tok en noe utroverdig og latterlig retning. Det samme med avslutningen. Syntes ikke det helt matchet med resten av historien. Det ble litt vel annerledes og ikke spesielt realistisk, så sånn sett ble jeg noe skuffet. Kunne også ha tenkt meg mer uhygge og det var som nevnt lite karakterdybde.

Slasheren minner meg også litt på filmene Funny Games (originalen er selvfølgelig bedre enn remaken). Bare at karakterene i filmen driver med tilfeldig vold fordi det ligger i deres natur, mens karakterene som dukker opp hjemme hos Noah i boka, påstår at de har motiv til å være voldelige. Det er forskjellen på boka og filmen. Understreker at boka og filmene ikke har noe med hverandre å gjøre. Jeg bare begynte å tenke på dem mens jeg leste denne. Sånt skjer.

Home Invasion er ikke dårlig, men kunne ha trengt mer redigering, for som sagt er språket vel enkelt og noen av karakterene blir anonyme. Det var også synd at avslutingen ble som den ble, da begynnelsen var både lovende og givende. Man bare fryktet det verste. Wood er god på å provosere, noe slashere skal gjøre. Det gjorde han godt, men ville nok ha likt Home Invasion bedre hvis noen andre hadde skrevet den. Ser ikke bort i fra at jeg kommer til å lese noe mer av ham. Selv om jeg ikke ble imponert av fortellerstemmen denne gang, har han en del bøker som frister. 

Boka har 18-års grense. Les den på eget ansvar.

Min utgave:


(Bakpå):

 

NOAH HAS DECIDED TO QUIT HIS JOB AND LEAVE A CAREER

DEFENDING CRIMINALS SO HE CAN SPEND MORE TIME WITH HIS

FAMILY.


LEON IS AN ANGRY YOUNG MAN WHOSE BROTHER'S KILLER WALKED FREE

THANKS TO NOAH'S SKILLS IN THE COURTROOM. HE IS DESPERATE

FOR RUTHLESS, BLOODY REVENGE, AND DECIDES TO ENACT THIS

NOAH TO WATCH THE SLOW, BRUTAL TORTURE OF 

THOSE HE LOVES MOST.


AT FIRST, NOAH COOPERATES, BUT, AS THE NIGHT PROGRESS, AND

THE TREATMENT OF NOAH'S FAMILY BECOMES INCREASINGLY 

SADISTIC, NOAH BEGINS TO REALISE THAT LEON DOESN'T 

INTEND TO LEAVE HIS FAMILY ALIVE. HE HAS NO CHOICE 

BUT TO FIGHT - EVEN IF HE IS GRAVELY

OUTBURBNED, AND HIS OPPONENTS ARE

EXPERIENCED MURDERERS,


CAN NOAH SAVE HIS FAMILY FROM IMMINENT DEATH? OR WILL LEON

AND HIS GANG BE ABLE TO ENACT THEIR RUTHLESS REVENGE?


Originaltittel: Home Invasion
Forfatter(e): Rick Wood

Sjanger: Horror/Slasher
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 216
Forlag: Blood Splatter Press
Norsk forlag: Ingen norsk utgivelse
Utgitt: 2021
Min utgave: 2021 (Pocket)
Lest: 27.10. - 31.10. 2022
Kilde: Fra min egen boksamling
Plot: 4 God start og en god del suspense.
Tittel: 5 Ikke spesielt originalt, men å få noen inntrengere er nok noe mange frykter.
Omslag: 3 Jeg liker det andre coveret bedre, for er ikke så glad i covere med ansikt(er) på. Vil heller forestille meg hvordan karakterene ser ut, ut i fra beskrivelsene jeg får.
Baksidetekst: 5 Kort og enkelt, og gir leselyst med en gang. Virker som temmelig voldsom lesestoff.
Skrivemåte: 3 Det jeg likte aller minst med boka, dessverre. Vet ikke helt hvordan huset ser ut og veldig korte setninger. Det blir noe skolestilaktig over det.
Favorittkarakter: Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri: 4 Man får sympati for denne familien som får gjennomgå, men som sagt før, karakterene manglet en god del dybde. Man blir ikke så godt kjent med dem.
Slutten: 2 Det ble for latterlig og tok en helt annen retning enn resten av handlingen. Den føltes noe malplassert.
Høydepunkt: Lettlest, god start, interessant tema og gjengmedlemmer er jo skremmende i seg selv.
Lavpunkt: Som dere allerede vet, var jeg ikke begeistret for fortellerstemmen eller avslutningen. 
Terningkast: 4
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2022

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar