12. august 2022

Helgelektyre(552)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Good House av Tananarive Due, Summer Nights av Hanna Karlzon, Colourmorphia av Kerby Rosanes og Skumringstimen av Maria Trolle, er fra egen boksamling



 
En konges ætt - Tonny Gulløv

The Good House - Tananarive Due

Metusalem-prosjektet - Tom Egeland

 

I morges leste jeg ut denne:

 
Jeg vet hvor du bor - Unni Lindell

I sekstiden i morges leste jeg ut Jeg vet hvor du bor av Unni Lindell siden jeg hadde under sytti sider igjen. Det er også første bok i Marian Dahle serien. Boka er om en gammel forsvinningssak som skjedde for femten år siden. Jenta het Thona og forsvant fra en parsellhage da hun var seks år. Marian Dahle har kommet tilbake på jobb etter psykiske belastninger og diverse, og blir satt på et cold-case oppdrag av Cato Isaksen. Nemlig denne jenta som forsvant for mange år siden. I mellomtiden blir menn både kidnappet og torturert. Har denne aktuelle saken noe å gjøre med cold-case saken som Marian Dahle jobber med?

Har lest en god del bøker av Unni Lindell oppgjennom åra. Når hun skriver bra, stråler bøkene hennes, men det gjorde ikke denne. Det er en god krim for all del, men ikke like fengslende som noen av hennes bøker er. Grunnen er vel at jeg sikkert liker Cato Isaksen bedre enn Marian Dahle?
 

I denne helga kommer jeg til å bli ferdig med Metusalem-prosjektet da jeg har kommet over halvveis. Usikker på om jeg blir ferdig med En konges ætt, men skal gjøre et forsøk.

Siden 1.juli har jeg lest En konges ætt av Tonny Gulløv. Den var noe tung å komme i gang med, ikke på grunn av at den er stor, men på grunn av at det er en oppfølger. Opplever alltid oppfølgere som noe rotete i begynnelsen, men har virkelig funnet drivet nå. Det er andre bok i Tusenårsriket. Det er fire bøker i serien i skrivende stund, så prøver å lese meg opp. Tusenårsriket skal være basert på virkelige hendelser.

De siste ukene har jeg lest The Good House av Tananarive Due som er en stor bok på nesten fem hundre sider. Den tar noe tid siden jeg leser tregt på engelsk og fontstørrelsen er noe sparsommelig, men jeg kjeder meg ikke. Det er ikke typisk horror hvor det skjer skremmende ting, som man blir nervøs av. Det er horror som tar seg god tid og man blir godt kjent med karakterene. Det er en mer karakterdrevet horror enn en horror med mange creepy hendelser.

Den er om et slags generasjonshus som er godt kjent blant lokalbefolkningen som The Good House. Angela Toussaints bestemor vokste opp i huset, og Angela ble oppdratt i huset av både bestemoren og Angelas mor som ikke var helt god. Hun blir overtalt av en venninne til å tilbringe noen dager i huset, og bestemme seg om hun vil selge det eller ikke. 

Under oppholdet har hun med seg en venninne som er en berømt skuespiller, og sammen opplever de mørke hendelser i huset. Har det noe å gjøre med det fæle som skjedde under en 4.juli feiring for et par år siden å gjøre?

I helga blir jeg nok ferdig med Metusalem-prosjektet av Tom Egeland siden jeg har kommet godt over halvveis. Under en utgraving, finner Beltøs team et skjelett som var høy i sin tid, hele 210 cm. På liket finner man også en valknute, også kalt Odinsknute. Det kan ikke være selveste Odin de har funnet? Da en kollega blir funnet død på laboratoriet, må Beltø ut på nye reiser for å finne svar, for stadig vekk dukker det opp nye mysterier han må få svar på. Med seg har han sin voksne datter han nettopp har blitt kjent med, og han har en mistanke om at de blir forfulgt, men av hvem?

Dette er en typisk Beltø bok med mange mysterier og hemmeligheter fra fortiden, men jeg kjeder meg ikke.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


 
Motivet er fra denne boka: 
 
 
Summer Nights - Hanna Karlzon
 


Motivet er fra denne boka:
 
 
Colourmorphia - Kerby Rosanes



Motivene er fra denne boka:

 
Skumringstimen - Maria Trolle

God helg. 
 
Ukas låt: Better Than I Know Myself - Adam Lambert

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar