7. juli 2022

Månedens Bokanbefaling (juni)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
I gode og onde dager av Kimberly McCreight,, Barnet av Fiona Barton og The Book of Accidents av Chuck Wendig, er fra eegen boksamling

I juni leste jeg disse bøkene: 



Lest i kronologisk rekkefølge:


Falskt vitne - Karin Slaughter

Barnet - Fiona Barton

Midnattsbiblioteket - Matt Haig

Åh, William! - Elizabeth Strout

Natteravnen - Johan Rundberg

Perfekt - Ingunn Røyset

Rovdyr - Erling Gangsøy Greftegreff

The Book of Accidents - Chuch Wendig

I gode og onde dager - Kimberly McCreight

Paradisbyen - Zoë Beck

 

Juni ble en variert måned på lesefronten. Det ble romaner, ungdomsok, barnebok, horror, thriller, og psykologisk krim. 

 

➤ I juni ble 10 bøker lest, og det var på tide for det er lenge siden sist. Er ikke fornøyd før jeg har lest 10-12 bøke i løpet av en måned, og jeg leste en bok mer enn i mai.

➤ 2 av 6 planlagte bøker ble lest, noe jeg må bli bedre på. Det betyr tre strafferunder på meg. Jeg har begynt på En konges ætt av Tonny Gulløv, og bøker jeg har begynt på, telles ikke som strafferunde.Strafferundende går ut på å lese bøkene jeg ikke rakk i år og noen fra i fjor. Kommer ikke til å markere strafferunde i overskriften, men i etiketterfeltet. Bøker jeg har begynt på, men som jeg ikke ble ferdig med innen måneden, telles ikke som strafferunder.

➤ Noen av bøkene jeg begynte jeg på før juni, og det var: Falskt vitne av Karin Slaughter, Barnet av Fiona Barton, The Book of Accidents av Chuck Wendig og I gode og onde dager av Kimberly McCreight.

➤ De planlagte bøkene som ble lest, var: Perfekt av Ingunn Røyset og Rovdyr av Erling Gangsøy Greftegreff. En konges ætt av Tonny Gulløv var også en av de planlagte bøkene for juni, men begynte den såpass sent i juni at jeg ikke rakk å bli ferdig med den innen juni.

➤ Det var bare en smuglesing i hele juni, og det var I gode og onde dager av Kimberly McCreight. Smuglesing er bøker jeg leser som ikke blir oppført på denne siden mens jeg leser dem. Må skape litt spenning, vet du.

➤ Jeg gir stort sett ikke mer enn tre femmere i løpet av en måned, men i juni ble jeg belønnet med hele fire femmere. Jeg må ha fått solstikk (Hvem prøver jeg å lure, jeg som alltid er innendørs). Noen må jo leve som vampyr, hihi.🧛

Og hvilken bok likte jeg best i juni?


 
The Book of Accidents - Chuck Wendig

Denne horror boka ble utgitt i fjor og er både elsket og hatet. Jeg leste den sammen med en annen bokblogger, og vi skal skrive om den snart. Vi begynner på samme dag, men har ingen sluttdato når man skal bli ferdig med boka, men heller legge ut anmeldelse samme dag. Det er en ordning som fungerer for oss begge.

Det er en tykk bok på over fem hundre sider og det tok noe tid å komme seg gjennom den siden jeg leser tregere på engelsk, men samtidig foretrekker jeg horror på engelsk. 

Den er om Nate som alltid har hatt et anstrengt forhold til faren. Etter hans død, føler han fremdeles det samme. Han får kjøpe farens hus for en dollar, men vet ikke om han er interessert. Han får støtte av familien til å flytte. Familien Graves på tre flytter fra storbyen og til et mer øde område. 

Da Nate var liten herjet det en seriemorder i området som var opphengt i tall. På grunn av flyttingen må Nate bytte jobb, og sønnen Oliver bytte skole. Kona Maddie har kunstverkene sine å jobbe med, og alle opplever noe rart og blir satt på prøve.

Kommer familien til å føle seg hjemme i deres nye hus?

Vet dette høres ut som en typisk hjemsøking bok, men boka er mer enn det fordi den består av flere lag.

God horror med herlig atmosfære.

 

Anmeldelse kommer!

 

Den første boka som fikk en femmer i juni var Falskt vitne av Karin Slaughter, og den ble utgitt på norsk i fjor. Thrillerdronninga kommer med ny bok på engelsk i neste år. Har lest henne på norsk og engelsk og synes det fungerer fint begge deler. Ofte synes jeg forfattere mister sin særegne fortellerstemme i oversettelsen, men ikke når det gjelder henne.

Falskt vitne: Denne har mindre vold og mindre tempo enn de andre bøkene jeg har lest av henne, men like medrivende. Likte at den var noe fiffig og søsterskapet Leigh og Callie. De har alltid ryddet opp etter hverandre på en eller annen måte, men det er Leigh som har tatt seg av Callie mest. Mens Callie var barnevakt, skjedde det noe grusomt som søstrene har holdt hemmelig i over tjue år. Leigh er nå forsvarsadvokat og Callie er narkoman. Leigh har fått en ny klient og han leker med henne, fordi han vet nettopp hva søstrene Leigh og Callie gjorde for over tjue år siden. Han leker med henne for å gjøre henne nervøs, men hvordan vet han hva de har gjort, og er familien hennes i fare?

Kanskje ikke en original katt og mus thriller, men medrivende, fiffig og underholdende. Slaughter beviser igjen at hun er god på karakterbeskrivelse.

Anmeldelse kan leses her.

Rodyr: En femmer ga jeg også til en helt ukjent bok og ukjent forfatter, og noen ganger fungerer det utmerket. Det er tredje bok om Wilhelm Gran, og selv om jeg ikke har lest de andre bøkene i serien, kunne denne fint leses som frittstående. Det var ingen problem for min skyld.

Den er om en seriemorder som har herjet i flere tiår. Man følger handlingen fra slutten av 50-tallet og videre og hopper i nåtiden som er 2017. I 2017 blir en gammel dame drept i sitt eget hjem, og noen har observert en gammel dame forlate åstedet. Samtidig er et gammelt lik blitt funnet etter mange år, og en godt voksen sønn får vite at hans savnede far er funnet død. Så politiet har mye å gjøre for tiden, og fortid flettes sammen med nåtid. Igjen, ingen original krimbok og det var lett å gjette seg til den skyldige, men likevel var det skrevet på en intens måte med korte kapitler.

Anmeldelse kommer.

Natteravnen: Den siste boka jeg ga en femmer til var en barnebok, nemlig Natteravnen av Johan Rundberg, som er en historisk krim som ble utgitt i år. Det er første bok i Stockholm trilogien. Handlingen er om Mika som har bodd på barnehjem i hele sitt liv og har innsett at hun ikke kommer til en ny familie. I stedet gjør hun sine plikter og hjelper til med å ta seg av de yngste. Innbyggerne er skvetne, fordi det har skjedd mord som er nesten identitetisk en tidligere morder som ble drept og henrettet. Er det noen som kopierer denne morderen, eller er det den samme som har klart å fake sin egen død?

Mika blir hentet av politiet fordi hun har øyne for detaljer, og hun blir brukt som assistanse. Kanskje ikke en realistisk krim for barn, men underholdende og mørk. En fin måte å få dem interessert i krim på.

Anmeldelsen kan leses her.

Andre bøker jeg gjerne vil anbefale videre er:

I gode og onde dager:  En psykologisk krim som jeg slet med i begynnelsen siden den ikke engasjerte voldsomt, men det tok seg opp. Etter de første 80 sidene gikk det bedre. Den er om Zach Grayson som blir arrestert da han han befinner seg på et åsted. På åstedet ligger hans kone død ved trappen i en blodig pøl med en golfkølle i nærheten. Zach blir arrestert for å ha angrepet en politimann, og selv om han ikke er direkte arrrestert som mistenkt på sin døde kone, mener de fleste at han er skyldig. Han ringer en venn fra skoletiden som er advokat. Kommer han til å få sympati i denne saken, eller blir han for alltid stemplet som en morder?

Jeg likte denne boka fordi den besto av et stort persongalleri, interessante personligheter og en fiffig sak. Lizzie er ikke den skarpeste advokaten jeg har lest om, men det kan tilgis.

Anmeldelse kommer.

Perfekt: En ungdomsbok på nynorsk, og som tar for seg angst og utenforskap. Pia er en jente som har det litt vanskelig både hjemme og på skolen. Moren jobber langt hjemmefra og faren hennes går ofte hjemme i pyjamas. På skolen er hun den eneste jenta med kort hår, og skjønner at hun ikke er pen eller bra nok til å være sammen med de kule elevene. Hun har venninnen Nathalie, men hun holder på å miste henne for hun holder på å bli akseptert av de kule folka, mens Pia blir bare mer og mer utenfor. Samtidig er det press om juleballet, om å ha den fineste kjolen og Pia skal opptre sammen med noen andre, selv om hun ikke vil. Hun blir tvunget av rektor. Kommer hun til å stille opp, eller blir angsten for stor? En angst som ingen vet at hun sliter med.

Noen typiske vendinger og løsninger for oss voksne, men likevel en god og realistisk bok om skolepress og det å føle seg trygg i seg selv.

Anmeldelse kommer.

Åh, William!:  En underlig, men fin roman om godt voksne mennesker som bevarer vennskapet til tross for at de har vært skilt i flere år. Lucy er 63 år og enke. Hennes andre ektemann døde av sykdom og de har ingen barn sammen. Hun har to døtre sammen med William, hennes første ektemann, og gjennom årene har de holdt en god kontakt. Han har funnet noen familiehemmeligheter han vil undersøke nærmere, og han inviterer Lucy til å bli med til Maine. 

Heldigvis ikke en damete roman som fryktet, men oppriktig og ærlig om godt voksne mennesker og deres betraktninger om ting.

Anmeldelsen kan leses her.

 

Bøker som var helt ok:

Midnattsbiblioteket: Likte konseptet, men ikke helt begeistret over utførelsen. Jeg likte konseptet med biblioteket og bøkenes oppgaver, men ikke sidehistoriene. Det ble litt for virkelighetsfjern. Den er om Nora som har gitt opp livet og vil bare dø. Dermed velger hun å gjøre slutt på alt, men i stedet for å dø, havner hun på mellomstasjonen Midnattsbiblioteket. Der møter hun skolebibliotekaren Mrs. Elm. Hun får gjenoppleve valg hun har angret på, gjennom bøker hun velger. Vil hun heller leve, gjennom de nye valgene hun tar, eller vil hun fremdeles dø? Hun blir satt på forskjellige prøvelser gjennom Midnattsbiblioteket.

Kreativt konsept, men likte ikke sidehistoriene noe særlig, bortstett fra Svalbard delen. De andre historiene ble for mye om kjendisliv og livsstil som ikke var så interessant å lese om.

Anmeldelsen kan leses her.

Hei, hyggelig at du fremdeles leser. 

 

Bøkene jeg likte minst i juni:

 

Det ble dessverre noen bøker jeg ikke likte noe særlig i juni også, av diverse grunner. Noen bommerter må man bare regne med, og det er ikke noe personlig. Noen bøker klaffer man bare ikke helt med.

Barnet: Andre bok om Kate Waters og igjen har jeg ikke lest den første boka. Likevel syntes jeg ikke at det gjorde noe da bøker i en serie ofte består av en ny sak.

Denne gang er et spedbarn funnet død på en byggeplass og det har vært død i mange år. Journalist Kate Waters kommmer i kontakt med en kvinne som har en mistanke at det er hennes spedbarn som er funnet. Hennes spedbarn som forsvant fra sykehuset. Kate Waters er vant til intervjuobjekter som gjør hva som helst for å havne i media, og derfor må hun alltid sile ut hvem som er troverdig og ikke. Samtidig er hun nødt til å jobbe med en ny person på jobb som er under opplæring. Hun har ikke lyst til å trene ham opp i jobben, men skjønner at hun ikke har noen valg. Kommer han bare i veien, og hvorfor har noen kvinner sånn interesse for dette døde spedbarnet? Hva er barnets tragiske historie?

Boka inneholder en sårbar sak med masse følelser, noe som er forståelig, men jeg er ikke spesielt fan av å lese om følelser, i hvert fall ikke når jeg skal lese krim. Jeg foretrekker nok noe mer hardbarket.

Anmeldelsen kan leses her.

Paradisbyen: Tysk thriller med et snev av science fiction elementer. Jeg har ikke noe i mot science fiction, men er bare ikke helt vant til å lese om det. Har lest noen bøker med sience fiection elelemter tidligere, men ikke mange. 

Den er om Liina som har mye å stri med om dagen mens hun er ute på oppdrag. En kvinne skal ha blitt angrepet av en sjakal og en lege Liina snakker med virker mystisk og hemmelighetsfull. Samtidig strever Liina med hjerteproblemer, og hun får en sjokkerende nyhet om seg selv. 

Ble ikke helt engasjert i handlingen for karakterene var ikke så levende og utvkilingen gikk noe trått. Det var desssverre ikke helt boka for meg.

Anmeldelse kommer.


Det ble en del filmer og dokumentar seeing i juni, og her er lista over det;

Sette i kronologisk rekkefølge:


The Nanny (1965)

Autopsy (1975)

The Stepfather 2 (1989)

Ringu 2 (1999)

One Missed Call (2003)

Flesh Eating Mothers (1988)

Pagadini Horror (1988)

Casper the Friendly Ghost (1954)

One  Missed Call 2 (2005)

The Stepfather 3 (1992)

Howling Village (2021)

The Killer Downstairs (2019)

One Missed Call 3: Final (2006)

The 50 Best Horror Movies You've Never Seen (2014)

The Devil's Nightmare (1971) 

Popeye and friends Volume 1 (1937)

 


The Gorgon (1964)

Terror in the Crypt (1964)

When a Stranger Calls Back (1993)

Horror Express (1972)

Escape from Cannibal Farm (2017)

KRUEL: Beware of Those You Trust (2015)

Abducted by Aliens: UFO Encounters of the 4th Kind (2014)

I Want to Believe (2020)

Bad Reception (2009)

Roswell UFO Conspiracy: Unlocked (2020)

The Stalker Club (2017)

The Death Clique (2014)

 

Serier sett:  

 

Fangene på fortet sesong 11

A Haunting sesong 1

House - basert på boka Our House av Louise Candlish. God bok og god serie.

 

Jeg gjør oppmerksom på at de fleste filmene har godt mulig 15-18 års grense.

 

 Ryggperspektiv av bøkene:



Juni var ikke så verst med tanke på både innhold og antall, så det har ikke vært den dårligste lesemåneden. Håper på mer horror i juli. 😈


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar