20. juni 2022

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Book of Accidents av Chuck Wendig, Barnet av Fiona Barton, er fra egen boksamling
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Midnattsbiblioteket - Matt Haig
Åh, William! - Elizabeth Strout
Natteravnen - Johan Rundberg

Antall leste sider:

629 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Falskt vitne - Karin Slaughter
🖉 Barnet - Fiona Barton

Bøker som leses nå:

🕮 Paradisbyen - Zoë Beck
🕮 Rovdyr - Erling Gangsøy Greftegreff
🕮 Aldri - Ken Follett
🕮 The Book of Accidents - Chuck Wendig
🕮 Perfekt - Ingunn Røyset
🕮 Win - Harlan Coben
 
Planlagte bøker denne uka:

⃞   Nytt blikk på det gamle Egypt - Anders Bettum
  ⃞   En konges ætt - Tonny Gulløv

Forrige mandag hadde jeg som mål å bli ferdig med minst fire av bøkene jeg hadde startet på. Vel, jeg ble ferdig med tre av dem. Den jeg ikke ble ferdig med var: Perfekt av Ingunn Røyset. Litt uvant å lese nynorsk igjen etter mange år, si. Det hjelper å sette seg noen mål, ellers kan jeg lese den samme boka både i tre og fire uker.

Fredag leste jeg ut Midnattsbiblioteket av Matt Haig som var noe seig. Jeg likte tematikken og konseptet, men ikke sidehistoriene. De engasjerte ikke så mye. Syntes de var svært urealistiske. Derfor det tok meg noen uker før jeg ble ferdig med den.

Uansett er den om Nora som sliter med mange ting og derfor ønsker hun ikke lenger å leve. Hun gjør noe for å ende det hele, men i stedet for å dø, havner hun på et merkelig sted som heter Midnattsbiblioteket. Der møter hun også Mrs. Elm som var hennes skolebibliotekar. Der blir hun satt på prøve om hun vil virkelig dø eller om hun bare har det litt vanskelig. Gjennom bøkene får hun leve forskjellige liv ut i fra valg hun har angret på, og se hva som skjer hvis hun fikk gjøre om ting hun har angret på. Vil hun like livet bedre da?

Som sagt, likte konseptet og tematikken, men ikke sidehistoriene og ble heller ikke spesielt knyttet til Nora eller de andre karakterene.

Natt til søndag ble jeg ferdig med Åh, William! av Elizabeth Strout som er en kort bok på under tre hundre sider. Det er en roman. Det er om Lucy Barton, og det er flere bøker om henne, men man trenger ikke å lese dem i kronologisk rekkefølge. Det er en bok blandet med alvor og humor.

Den er som nevnt om Lucy Barton som har mistet sin andre ektemann. Han døde av sykdom og hun tynges av savn, men holder sorgen på avstand. Sammen med sin første ektemann, William, har de to døtre. Selv om hun og William har vært skilt i mange år, har de hatt en vennskapelig tone.

William har oppdaget en familiehemmelighet og inviterer Lucy Barton om å bli med. De forlater New York og drar hele veien til Maine. Vil det være til nytte?

Fryktet at denne romanen ville bli for damete for meg før jeg begynte å lese den, men heldigvis var den ikke det. Likte også at fortellerstemmen var veldig muntlig og flytende.

Som sagt ble jeg ikke ferdig med Perfekt av Ingunn Røyset ennå, men har ikke mange sider igjen. Den er om Pia som ikke føler seg vel på skolen. Hun har ikke langt hår som de andre jentene, og hun er alltid usikker. Hun besrkiver en angst som har lett for å ta overhånd, og snart er det tid for juleball. Presset om å finne den perfekte juleballkjolen er stor. Det blir ikke bedre da venninnen hennes snart, men sikkert begynner å bli godtatt av de kule jentene på skolen. Kommer Pia alltid til å være utenfor?

Litt vel mye mas om juleball i begynnelsen, men boka blir bedre etter hvert og skolemiljøet er lett å kjenne seg igjen i. Er spent på fortsettelsen.

I helga leste jeg ikke videre i The Book of Accidents av Chuck Wendig, selv om jeg egentlig skulle det, men ble så opptatt av å lese videre i bøkene jeg hadde som mål å bli ferdig med, så konsentrerte meg om dem i stedet. Men regner med at jeg blir ferdig med den i løpet av uka, da det er få sider igjen.

Den er om en familie på tre som kjøper huset til Nates far for en dollar. Etter at Nates far er død, er følelsene for ham akkurat det samme. De tålte ikke hverandre. Tanken på å bo der gir ham gysninger, men han får mye pågang fra de andre familiemedlemmene og derfor flytter de der. Det blir en stor kontrast å flytte fra storbyen og til et mer øde landskap med mye skog. For mange år siden var den en seriemorder som herjet i området. Det tar tid for familien å venne seg til huset for alle tre opplever merkelige ting. Kommer de til å bli værende?

Det kan høres ut som en typisk hjemsøking bok, men det er det ikke. Den er veldig interessant.

Jeg skal også lese videre i Aldri av Ken Follett, begynne å lese Win av Harlan Coben enten i dag eller i morgen. Det er første bok i en ny serie. Neste bok på leselista er: Nytt blikk på gamle Egypt av Anders Bettum. Har alltid vært fascinert av Egypt helt fra jeg liten. Spesielt om pyramidene og forbannelsene i sammenheng med det, og slikt. Det er spennende selv om man ikke tror på det. Håper det blir litt om det i boka, også.

I denne uka har jeg som mål å bli ferdig med Perfekt av Ingunn Røyset, The Book of Accidents av Chuck Wendig, og kanskje blir jeg også ferdig med Rovdyr av Erling Gangsøy Greftegreff og Paradisbyen av Zoë Beck siden de er så korte, men vi får se. Skal prøve å unngå styrtlesing på søndag, eller sånn siste liten lesing. Liker å ta meg tid med bøkene.

Hva Paradisbyen og Rovdyr handler om, venter jeg med å skrive om i senere innlegg. For ønsker å bli bedre kjent med handlingen først. Jeg sier heller ikke noe om Natteravnen av Johan Rundberg, siden jeg snart skal skrive anmeldelse om den, uansett.😈

2 kommentarer:

  1. Ingunn Røyset22:23

    Så kjekt at du les boka mi "Perfekt". Om du har spørsmål. må du berre ta kontakt på messenger e.l.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, hyggelig at du stikker innom. =)
      Takk og den er grei. Ha en fin onsdagskveld. =)

      Slett