28. desember 2021

Bøker jeg skal lese i januar

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Midnight Lock av Jeffery Deaver og Menneskehjernen av Marte Roa Syvertsen, er fra egen boksamling

 
 
Bjørnegap - Liz Hyder

The Midnight Lock - Jeffery Deaver

Menneskehjernen - Marte Roa Syvertsen

Motlys - Kaja Kvernbakken

De udødelige - Gareth P. Jones

Solsikkesøstre - Martha Hall Kelly

 

Halloweentiden er omtrent over. De andre feirer den i oktober, mens jeg lar den vare fra august til januar, men skal nok smette inn noen mørke thrillere og horror bøker i de andre månedene også. Det gjelder også januar. Skal samtidig prøve å ta igjen noen av bøkene jeg ikke rakk å lese i fjor.

 

Bjørnegap: En bok jeg har vært lenge nysgjerrig på, mest på grunn av coveret som er stilig. Det er en ungdomsbok, noe jeg ikke er helt fan av. Foretrekker ofte barnebøker fremfor ungdomsbøker for synes at barnebøker er mer kreative, mens ungdomsbøker har brukt på en måte den samme formelen de siste åerene. Så håper at denne er litt annereldes.

 

(Bakpå):

"En glitrende fabel

om undertrykkelse og håp."

Financial Times


Bjørnegap kunne like gjerne hett Svartgruva. I de mørke

gangene er lyset utenfor bare et fjernt minne. De vil få sin

lønn av Skaperen i himmelen, sier Sjefen.


Ander stiller ikke spørsmål. Ikke før Devlin dukker opp

og får Annder til å se Bjørnegap med andre øyne.

Spørsmålene setter i gang en serie av hendelser

som kan ødelegge Anders verden.


I denne mektige og originale debuten gir vennskap

styrke, motet må kjempes for - og håpet er veien

til frihet.


The Midnight Lock: Lenge siden jeg har lest noe av Deaver og jeg har noen uleste bøker av ham som jeg ønsker å få med meg. The Midnight Lock ble utgitt tidligere i år, i november. Jeg har ikke lest noe av Deaver siden The Bone Collector i 2017. Det er en stund siden. Igjen leser jeg ikke bøkene i kronologisk rekkefølge. Er ikke så nøye på det i krim og thrillerserier for opplever at fleste av bøkene kan leses fint som enkeltstående. Synes også konseptet i boka virker noe creepy.

 

(Bakpå):

 

Annabelle notcied

three things:

 

The butcher block knife

holder had a black slot where

the largest blade had rested.

 

The closet in the hallway

was open. She always

kept it closed.

 

The two deadbolts on the 

front door were turned 

to the locked position.

 

Which meant

he was still there. 

 

Menneskehjernen: Det er ikke ofte jeg leser sakprosa eller faktabøker, men det hender seg. Det spørs litt hva det handler om. Denne glemte jeg å avbestille i Bokklubben, men det har ikke noe å si, for hadde lyst til å lese den, uansett. Kanskje blir man litt klokere på seg selv og andre? Man vet aldri ... 

 

(Bakpå):

 

Hva vil det si å være et menneske? Hva skiller oss fra alle andre arter

som lever på jorda?Marte Roa Syvertsen er lege med doktorgrad i 

nevrologi, og i denne boken undersøker hun hva som er spesielt med den

menneskelige hjernen.

 

Mennesket er på toppen av næringskjeden, vi trenger ikke frykte andre

enn oss selv. Opp gjennom historien har menneskeheten gjennomgått en

forbløffende utvikling, og vi har tilegnet oss omfattende kunnskap om den

verdenen som omgir oss.


Mye av forklaringen på menneskets egenart ligger i hjernen, helt forrest i

pannelappen, i et område som bærer navnet prefrontal cortex. Det er her

hjernens mest avanserte funksjoner befinner seg, funksjoner som gjør oss

i stand til å tilpasse atferd og handlinger for å oppnå et mål i fremtiden.

Dette er et område i hjernen som det inntil nylig har vært forsket lite på, til

årene har forskerne likevel kommet langt i å finne ut hvordan delen av

hjernen fungerer.


Hva skjer i hjernen når du står foran alle suppeposene på butikken og prøver

å velge hvilken suppe du skal ha til middag? Hvorfor er ungdom mer villige til

å utsette seg for risiko enn voksne? Hva gjør at du greier å opptre rolig selv

når du er så sint at det føles som om det koker i hodet? Svarene på disse, og 

en rekke andre interessante spørsmål, finner vi i pannelappen.


Menneskehjernen gir en tankevekkende og underholdende

innføring i et av hjernens mest kompliserte

og fascinerende områder.


Motlys: En noe ukjent bok og forfatter. Jeg ble nysgjerrig på grunn av det enkle coveret og baksideteksten fristet. Vet ikke noe om forfatter eller bok fra før av, men det gjør det hele mer spenennde.

 

(Bakpå):

På vei hjem fra et fotooppdrag, kjører Elly av veien.

Hun våkner på sykehuset med sterke smerter, uten å

kunne se. Kommer tåken til å lette? Hvem er hun hvis

den ikke gjør det? Og hva skal hun gjøre nå?


Motlys er en roman om lys og mørke, om hva det

egentlig betyr å se.


Kaja Kvernbakken skriver medrivende og intenst om

hva som skjer met et menneske i møte med sitt verste

mareritt.

 

De udødelige: Har lest noen bøker av Garth P. Jones tidligere, og det er: Arvingene, Familieforbannelsen, De dødes byrå og Død eller iskrem? Det har vært enten eller med bøkene hans. Enten har jeg likt dem veldig godt eller ikke. Så det spørs med denne.

(Bakpå):


London, 1891


De foreldreløse lommetyvene Tom og 

Esther befinner seg i en høyst besynderlig

situasjon. Etter å ha blitt ansatt av den

gåtefulle lord Ringmore, dras de inn

i en skremmende verden full av farer og 

okkulte mysterier. Når de to gatebarna

kommer over en magisk bok, oppdager

de snart at den er nøkkelen til en

fantastisk, men fryktelig kraft!

  

De udødelige er en nervepirrende fortelling

om mørke krefter og skjulte hemmeligheter,

men også en bok om hvordan mørk magi

virker - så vær forsiktig! 

 

Solsikkesøstre: Kanskje ikke en sjanger jeg vanligvis leser, men ønsker alltid å utvide horisonten som leser. Leser mest horror og thrillere, men kjekt å få med seg andre bøker også. Ukjent forfatter og bok dette.

(Bakpå):

 

Det er våren 1861, og USA er på randen av

borgerkrg. Konflikten mellom nord og sør handler

i stor grad om slaveriet, og blir stadig mer betent.

 

Gergeanna bor i New York og tilhører en verden av overdådige

selskaper. En dag bestemmer hun seg for å legge dette miljøet

bak seg og bli sykepleier. Arbeidet fører henne ut i borgerkrigens

hete, og slik treffer hun den sørstatskvinnen Jemma, som

er slave under grufulle forhold på en plantasje. Den store

bomullsbransjen drives av Anne-May, som sitter alene igjen

med gårdsdriften etter at ektemannen dro i krigen. Den

ulmende konflikten mellom nord og sør vil påvirke livet til disse

tre kvinnene på måter de aldri kunne ha forestilt seg.

 

Solsikkesøstre gir leserne et levende og detaljert innblikk i den

amerikanske borgerkrigen, fra de umenneskelige forholdene på

sørstatenes plantasjer, til krigsherjede New York og slagmarkens 

grusomheter. Det er en vidstrakt fortelling om tre sterke

kvinner i et samfunn preget av rasemishandling og opptøyer. 

 

I år har jeg vært svært dårlig på å rekke alle seks planlagte bøker hver måned, og selv om jeg skal smette inn noen andre bøker i januar også, skal jeg prøve å ikke skeie ut altfor mye denne gang. Men det er sikkert bare noe jeg sier ...😈


2 kommentarer:

  1. Hei der, Ina. Du er så streng med deg selv. Jeg var med på fire leseutfordinger i år og klarte en (den enkleste) og er superstolt :)
    De fleste bøkene ser interessante ut. Lenge siden jeg har lest Deaver. Håper boken er creepy :)Husker jeg synes Arvingene var morsom.
    Motlys har "feil" farge. De andre matchet så fint sammen. Håper du har gode og grøssende (i bokform og ikke som i kalde) romjulsdager

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt mulig, men har ikke så mange mål i livet så hadde vært hyggelig å ha klart de få målene man har satt seg opp. =)I stedet for bare ønsketenkninger.

      Usikker på om Deaver er creepy, men i hvert fall mørk. Det var The Bone Collector. Men utraget fra The Midnight Lock var creepy, så håper at innholdet har litt av samme tonen.

      Syne sMotlys har rett farge jeg, sikkert fordi jeg liker brytninger. Det ble altfor grønt i collagen. Det er en farge jeg ikke liker så godt, men skjønner hva du mener. Jeg er mer for brytninger i stedet for at alt skal passe sammen.

      Tusen takk og i lige måde. Håper du overlever jula. =)

      Slett