21. mai 2021

Helgelektyre(387)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King, og En verden av verdener av Kerby Rosanes, Tattoo Designs - m.fl., er fra egen boksamling  




















Elskeren - Helene Flood

Natten. Søvnen. Døden. Stjernene. - Jocye Carol Oates

The Stand - Stephen King


I går leste jeg ut denne:

 

Sølvveien - Stina Jackson

Det er en kort bok, men brukte noe tid på den siden den ble noe gjentagende i lengden. Men den hadde et godt utgangspunkt. Det er en svensk krim om Lelle, som egentlig heter Lennart, som bruker hver sin ledige tid til å lete etter sin savnede datter, Lina. Hun har vært forsvunnet i tre år. Han var den siste som så henne da han kjørte henne til bussholdeplassen for at hun skulle rekke sin første dag. Hun hadde skaffet seg en sommerjobb hun skulle til. Boka er delt opp i to handlinger og den andre handlingen er om Meja som bare har moren sin Silje. Silje har alvorlige problemer, men ser det ikke helt selv, og hun og Meja har flyttet altfor mange ganger. Denne gangen flytter de til en mann som Silje har møtt på Internett. Han virker rar, men snill. Uansett vil ikke Meja være der, men har ikke mange valg siden hun ikke er myndig. Vil hun for alltid være ensom og kommer hun til å holde ut sitt nye bosted? Har hun og Lennart noe til felles? Har handlingene noe med hverandre å gjøre?
 
De første hundre sidene var spennende, men så ble det svært gjentagende, både når det gjaldt handling og samtaler. Det ble noe langdrygt mot slutten.
 
Jeg leser fremdeles Natten. Søvnen. Døden. Stjernene. av Joyce Carol Oates. Jeg spøkte med at jeg kom til å bruke hele mai på å lese den ut, og det ble nesten sant, men tror jeg blir ferdig med den i helga. Selv om jeg har få sider igjen, vil jeg ikke rushe gjennom den, bare for å bli ferdig med den. Jeg liker å bruke tid på bøkene jeg leser.

Den er om faren til fem voksne barn og tidligere borgermester som dør senere etter å ha blitt utsatt for politivold. At han dør står det på baksiden av boka, så det er ingen overraskelse. Mens de andre i familien tror han dør av et slag han fikk mens han kjørte, får eldstesønnen Thom vite at han har blitt utsatt for vold av politiet. Grunnen skal ha vært at han prøvde å hjelpe noen som politiet var ekle mot. Man blir kjent med familien McClaren mens faren i familien var i live og tiden etterpå. Man blir godt kjent med Jessalyn som sakte, men sikkert blir til et slags spøkelse i det store huset siden de voksne barna hennes har flyttet ut for lenge siden og man blir også godt kjent med barna. 

Er ikke så glad i familiedrama i bøker, men synes Oates gjør det på en spennende måte. Hun har en lavmælt fortellerstemme som jeg liker som øker spenningen. Boka er stor, men veldig lettlest og boka føles ikke langdryg.

Ved siden av hovedbøkene skal jeg veksle mellom House of Leaves av Mark Z. Danielewski, og The Stand av Stephen King. De er langtidsprosjekter, så de blir nok stående på denne siden en lang periode og håper ikke det gjør noe.

Jeg har også begynt å lese Elskeren av Helene Flood. Selv om jeg ikke ble begeistret for Terapeuten, var det noe med denne boka som ga meg lyst til å lese den. Hva den handler om og hva jeg mener om den, venter jeg med i neste uke, siden jeg nettopp har begynt å lese den, og vil gjerne bli kjent med en bok før jeg skriver så mye om den. 

Kommer nok til å begynne på en ny bok i helga siden jeg kommer til å lese ut: Natten. Søvnen. Døden. Stjernene. Og da blir det Syndebukken av Sofie Sarenbrant, som jeg har hatt i noen måneder. Har ikke lagt merke til navnet hennes før av en eller annen grunn, men alltid spennenende å lese noe av forfattere man ikke har hørt om eller ikke lest noe av tidligere. Leser mye av de samme forfatterne også, så det er greit med en balanse mellom de kjente og mindre kjente.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:




Motivene er fra denne boka:

Tattoo Designs - m.fl.




 

Motivene er fra denne boka:

En verden av verdener - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Spinning Away - Sugar Ray (Cover)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar