9. april 2021

Helgelektyre(381)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Other Emily av Dean Koontz, House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand og Later av Stephen King, The Beauty of Horror av Alan Robert og Historier fra Midnattsmaskeraden av Hanna Karlzon, er fra egen boksamling




















Gjestelisten - Lucy Foley

Later - Stephen King

House of Leaves - Mark Z. Danielewski


Natt til tirsdag leste jeg ut denne:

Heksejakt - Max Seeck

Morsomt med en krimbok som har okkultisme som tema. Det er lenge siden sist. Det er ikke mye av det i boka, men noe. Den er om en kjendisforfatter som får den forferdelige beskjeden om at kona hans er død. Hun ble myrdet i deres hjem mens han var på turné for å møte fansen. Det er mistanke om at åstedet ligner noe på en scene fra hans trilogi og det fryktes at flere ofre står for tur. Jessica og resten av temaet får det travelt fremover. En noe mørk og avhengighetsskapende krimbok.

 I går leste jeg ut denne:


Ingen slipper unna - Mari Moen Holsve

Dette er bok to i Skymdal serien. Det er en frittstående oppfølger. Selv har jeg ikke lest den første. Men hvis man har tenkt å lese den første boka senere uansett, er det like greit å lese den først, til tross for at Ingen slupper unna er frittstående. For den røper visse hendelser som skjedde i forrige bok.

Jeg smugleste denne boka som en avveskling fra de andre bøkene jeg leser. Det er ikke på grunn av at det er noe galt med de andre bøkene jeg leser, men noen ganger trenger man bare lett og spontane lesevalg.

Den er om Thale som er yngst i familien. Hun bor i Skymdal sammen med sin mamma, og sin storesøster Trine. Faren deres er død. Hun lengter etter å komme seg vekk fra Skymdal fordi hun forbinder det lille stedet med mange negative ting, og lengter etter en annen tilværelse.

Rare ting begynner å skje på deres hjemsted nok en gang. Håndballjentene får trusler og noen personer opplever noe fælt, slik at de gråter og blir nesten stumme, og klarer ikke å forklare seg hva som har hendt. Hva er det som egentlig skjer?

En spennende og smårar ungdomsbok, som tar for seg temaer som de unge kanskje kan kjenne seg igjen i.

Natt til onsdag begynte jeg å lese Later av Stephen King. Den ble utgitt i 2. mars. Mannen er 73 år, men sliter ikke med skrivesperre. Det er ikke en horror, men heller en blanding av krim og horror. En krim med horrorelementer vil jeg si. Den kan minne litt om The Sixth Sense. King har humor nok til å nevne filmen i boka. Den er om en gutt som kan se de døde, men det er ikke stort mer likheter enn det, for King gjør ting på sin egen måte. Fortellerstemmen tilhører Jamie. Han er 22 år når han forteller en historie fra da han var yngre og oppveksten. Kan ikke gi en mer konkret handling enn det foreløpig for det har vært mest om bakgrunnshistorie. Så det er for tidlig å si noe om selve handlingen.

King beviser med denne at han fremdeles har noe nytt å komme med og han bør ikke pensjonere seg ennå. Han slutter ikke å overraske. Var litt i tvil til denne boka siden jeg ikke er fan av coveret i det hele tatt. Men ville lese hans nyeste og glad jeg tok sjansen. Kjeder meg ikke med denne. King beviser også gang på gang hvor god han er til å beskrive barn og oppvekst. Det beviste han også meget godt i It også. Det er troverdig.

Selv om King er og blir min favoritt, vil jeg undertreke at det betyr ikke at jeg ikke liker alt av ham. Han har skuffet meg noen ganger, han også. Man kan ikke like alle bøkene man leser.

Siden forrig helg har jeg lest Gjestelisten av Luch Foley. Hørte mye om den i fjor gjennom noen YouTubere og amerikanske bokbloggere. Den har fått svært blandede meninger, og bøker som får mange forskjellige meninger, gjør meg ekstra nsygjerrig. Jeg vil lese den selv for å se om jeg havner på den positive eller negative siden.

Den er om et bryllup som skal feires på en irsk øy. Brudeparet er ganske unge og har ikke kjent hverandre lenge. På øya er en borg gjort om til et slags overnattingsted og det er også satt opp partytelt for anledningen. De viktigste gjestene skal få sove over i borgen mens andre må overnatte i et hotell på fastlandet. Handlingen blir fortalt av de som jobber på overnattingsstedet, gjestene og bruden osv ... Det blir ofte skifting av perspektiv som jeg liker. Under feiringen, hører de et redselsskrik, og de er redd for at noen blir myrdet.

Ved siden av disse bøkene, leser jeg House of Leaves av Mark Z. Danielewski som har blitt et evighetsprosjekt, men har ikke noe i mot det. Skal ta den opp igjen denne helga siden den har blitt litt forsømt. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger. En ny samlesing denne helga med en annen bokblogger er The Other Emily av Dean Koontz, som er hans nyeste.

Tviler på at jeg begynner på flere nye bøker i helga, men vi får se. Går ikke tom for lesestoff denne helga heller, og godt er det. 



Motivet er fra denne boka:

The Beauty of Horror: A Goregeous Coloring Book - Alan Robert




Motivene er fra denne boka:

Historier fra Midnattsmaskeraden - Hanna Karlzon

God helg.

Ukas låt: Far Away - Breaking Benjamin ft. Scooter Ward

6 kommentarer:

  1. Hender det at du tror du kommer til å gå tom for lesestoff?
    Jeg gjør det innimellom - og det er jo helt latterlig. For jeg har hylle på hylle med bøker. Og det er jo bøker overalt :)
    Koontzboka ligger klart. Gleder meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nei. Hver gang jeg ser på alle bokhyllene, dukker det alltid opp uleste bøker og bøker jeg burde ha lest. Det snødde riktig godt denne helgaen, så det hadde ikke noe å si om man ble innesnødd, for har tilgang på lesestoff og spill, så hadde nok overlevd. =) Vet ikke en gang hvor jeg skal gjøre av alle bøkene.
      Har begynt på boka og har lest 8%.

      Slett
    2. Jeg elsker å lage fort på stua av puter og tepper (barnslig? jeg?) - men tenk å bygge en hule av bøker ... Det hadde vært noe det :)

      Du er heldig. Jeg tror ofte jeg går tom for bøker. Som andre er redd for å gå tom for dopapir eller sigaretter. JaJa

      Lest lite i Koontz. men skal ta deg igjen :)

      Slett
    3. Det er ikke barnslig, bare moro=) Tror biblioteket i Trondheim laget en miniborg av bøker. Det var litt søtt. Hadde vært kult å hatt noe slikt hjemme også.
      Er ikke rart at du ofte går tom for bøker siden du leser mye raskere. Selv har jeg ikke evnen til å lese 20 + bøker i måneden. =)
      Har ikke kommet langt jeg heller. Skal ta meg sammen i morgen. Litt dårlig på å prioritere bøkene jeg leser, men skal ikke klage. =)

      Slett
  2. Jeg går ikke tom for bøker. Det er bare noe jeg tror. Pakker alltid med flere bøker enn klær når jeg skal noe sted :)
    jeg leser ikke så mye, men jeg leser mange bøker samtidig og det er litt tilfeldig når bøkene blir avsluttet. Så noen måneder ser det ut som jeg har lest mye - og andre lite.

    MEN - antall bøker vi leser er ikke relevant. At vi har glede/nytte av å lese er det viktigste :)

    Ja, vi skulle alle hatt et ekstra rom til å lage ulike borger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, antall bøker er ikke det viktigste, men liker samtidig å pushe meg selv også. Liker å skape litt konkurranse med meg selv så dagene ikke blir så monotone. =)
      Vi er nok like der å lese mange bøker samtidig. Det risikerer at noen bøker blir nedprioritert av og til, i hvert fall for min del, men prøver å unngå det. =)

      Slett