2. november 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Mexican Gothicav Silvia Moreno-Garcia, The People Next Door av Christopher Ransom, The Spirit av Thomas Page, og The Patient av Jasper DeWitt, er fra egen boksamling



Bøker jeg leste i forrige uke:

* Nabovarsel - Unni Lindell
* Førti år alene på Svalbard - Birger Amundsen
* Bare rør - Ragnar Aalbu
* The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson
 
 Antall leste sider i forrige uke

722 sider  
 
Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Et slag i ansiktet - Abbas Khider

 Bøker som leses nå:

* Mexican Gothic - Silvia Moreno-Garcia
* The People Next Door - Christopher Ransom
* The Spirit - Thomas Page

Planlagte bøker denne uken:

* Et liv forbi - Helga Flatland
 * The Patient - Jasper DeWitt
 
Fire bøker ble lest i forrige uke, men startet ikke på noen av dem samme uka, bare for å understreke det. Leser ikke så fort.

Kommer ikke til å skrive så veldig detaljert om disse bøkene, siden de har blitt skrevet om en del ganger før og anmeldeser kommer om ikke altfor lenge.
 
Natt til tirsdag ble jeg ferdig med Nabovarsel av Unni Lindell som jeg leste i en ukes tid.  Den er om den nye karakteren til Lindells verden som blir kalt Snø, men som egentlig heter Lydia Winther. Hun er nyutdannet politi og er bare 23 år. Hun føler seg ikke helt verdsatt blant kolleger og oppdrag ennå, men håper å bli satt pris på etter hvert. Hun jobber med forsvinningssaker, og etter at en jente ringer dem om å ha sett en skygge i naboparets kjøkkenvindu, som ikke er hjemme fra Australia, begynner mistenkelig mange personer å forsvinne. Har det hele en sammenheng, og er Snø den eneste som tror på jenta som ringte dem om mulig innbrudd i nabohuset?
 
Spennende start med lettleste, korte avsnitt i begynnelsen som virkelig holdt på intensiteten. Men noe daff utover etter å ha nådd omtrent midten av boka. Men en god krim som underholder der og da.
 
 Onsdag leste jeg ut Førti år alene på Svalbard av Birger Amundsen, som både var en interessant og sær sakprosa om fangstmannen Harald A. Soleim. En bergenser som drar til Svalbard og i tankene har han tenkt å bare være der for en periode, men så blir han der mye lenger enn planlagt. Han lever sparsommelig og må holde ut mange ekstreme værforhold og isolasjon. Det kommer noen på besøk hos ham, hvis noen er i nærheten de årstidene det er oppholds. Men stort sett lever han alene med hunder. Noen aksepterer hans levemåte, men ikke alle. Veldig fascinerende lesestoff og leser altfor lite sakprosa. Likte den bedre enn det jeg trodde jeg ville gjøre. Trodde den ville bli noe tørr og langsom, men det var det ikke.

Jeg begynte å lese Bare rør av Ragnar Aalbu siden jeg hadde få sider igjen av Svalbard boka. Når det gjelder korte barnebøker på femti sider og under, bryr jeg meg ikke om å legge det ut på siden over bøkene jeg leser, siden de er veldig lettleste, og heller nevne det i oppsummeringsinnlegg og som anmeldelse. Noen bøker er så korte at man på en måte ikke rekker å legge det ut som bøker man leser, og ser heller ikke helt poenget med det. Så nevner det heller i ettertid når svært korte bøker er lest.

Bare rør er tredje bok i en trilogi, men det er ingen problem å lese den som frittstående. Den er om to stykker som driver et transportbyrå, og denne gangen får de oppdrag som er litt mer uvanlig enn i en vanlig hverdag. Et uhell skjer som gjør til at de kommer i klammeri med noen fugler. Klarer de å gjøre opp for seg?
 
En noe tynn historie. Det har hendt seg at jeg har likt barnebøker for er ikke så nøye på målgrupper når jeg leser, men synes historien ble noe svak og kanskje noe langdryg, siden det var lite utvikling. En helt grei bok, men ikke noe minneverdig. Helt grei underholdning, men ikke noen minneverdig barnebok.
 
Og i går etter flere måneder med den samme boka, ble jeg endelig ferdig medThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, og er nok ikke en ny fan av Sanderson foreløpig. Jeg likte boka delvis, men ikke nok til å fortsette serien. Synes det er vanskelig å forestille seg handlingen i fantasybøker, enn når man ser sjangeren på film og Tv-serie. Og high fantasy er jo kjent for å være kompleks, så klarer ikke helt å leve meg inn i det som mange andre sjangre. Kommer ikke til å skrive så mye om den før anmeldelsen, for det er en bok som er litt vanskelig å forklare. Så sparer det til da. Er i det minste ferdig med boka, og leste den sammen med en annen bokblogger.

Mexican Gothic av Silvia Moreno-Garcia, begynte jeg å lese forrige torsdag. Bestilte og fikk den for noen måneder siden, og ville ha horrorbøkene mine tidlig i hus til Halloween og mørketiden startet. Har heller ikke forventninger, for da blir man bare skuffet. Men jeg er positivt overrasket over den så langt.

Den er om Noemí som blir sendt av gårde av faren sin for å se til sin kusine. Hun har sendt dem et brev som vekker bekymring, og Noemí drar dit for å være der i en periode. Kusinen Catalina bor i et hus som en gang var herskapelig, men som begynner å miste glansen. Hun er gift med en mann som Noemí og faren hennes ikke kjenner så godt. Det er også andre familiemedlemmer der og folk som jobber for dem.

Noemí føler seg både velkommen og noen ganger uvelkommen, for av og til kan de virke noe kalde mot henne. Kusinen hennes virker omtrent apatisk og fjern. Selv om familien har en fast familielege. Vil hun klare å overtale dem til å få en annen lege til å undersøke kusinen hennes? Og hvorfor rabler kusninen hennes om spøkelser i veggene, og om mye annet rart? En veldig god og atmosfærisk horror så langt. Veldig lettlest og veldig medrivende innhold. Selv om innholdet virker typisk, er det ikke det. Det er veldig mange samtaler og slikt i begynnelsen, men det dreper ikke spenningen. Av og til hjelper treg start med å bygge opp både spenning og intensitet. Det er veldig mye om familiehistorie og lokalhistorie i boka, og synes også det er spennende i seg selv. 

En bok jeg ikke har tenkt å skrive så mye om denne gang erThe People Next Door av Christopher Ransom, som jeg begynte på i natt, og føler jeg ikke har kommet gang med selve handlignen ennå, så det er for tidlig å si. Har ikke blitt godt nok kjent med boka. Men har likt det jeg har lest så langt, og håper denne historien tar en mørk vending.
 
 Jeg leser fremdelesThe Spirit av Thomas Page, som er både underlig og fascinerende. Jeg leser noen sider av gangen, siden jeg leser flere bøker på engelsk samtidig i skrivende stund, og leser tregere på engelsk. Foretrekker ofte å lese horror på engelsk. Den er om to menn med hver sin hund som ikke har noe med hverandre å gjøre, som er på jakt etter Bigfoot av ulike årsak. Vil de møtes underveis på ferden? Og vil de finne Bigfoot som er blitt observert en del ganger i det området de undersøker?

Mye atmsofære der også, og litt humor, og mange sære karakterer som dukker opp underveis. Jeg kjeder meg ikke, selv om boka ikke er spesielt sannsynlig. Men av og til trenger man slik underholdning.

Har et håp om å bli ferdig med Mexican Gothic ogThe Spirit i løpet av uka.The People Next Door trenger jeg nok mer tid på siden den er litt fetere. Da blir neste bok Et liv forbi av Helga Flatland. Jeg vil lese den fordi jeg vil prøve å lese noe av henne. Bedre sent enn aldri. Har fått med meg hvem hun er, men så langt har ikke bøkene hennes fristet særlig, ikke før Et liv forbi som ble utgitt tidligere i høst, så skal begynne med den snart, og se om det er noe for meg eller ikke.

Blir det tid til overs, blir det nok en gang horror, siden det er høst fremdeles og mørketid, og da er valgetThe Patient av Jasper DeWitt. Så da har man planen klar for denne uka også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar