9. oktober 2020

Helgelektyre(355)

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, og Vikaren av Michelle Frances, er fra egen boksamling



















Gudmoren - Ingar Johnsrud

Skyggedanseren - Sara Omar

Et slag i ansiktet - Abbas Khider

 

Jeg har ikke lest ferdig noen bøker så langt i denne uka, men leser hver dag. Noen ganger mye, andre ganger mindre. Det varierer litt fra dag til dag. Prøver å lese så mye som mulig siden bokhøsten er her for fullt.

Forrige mandag begynte jeg å lese Gudmoren av Ingar Johnsrud. Han har gitt ut bøker før, men dette er min første av ham, og han skriver godt. Gudmoren er om Stella som får sone i friheten for en liten stund siden faren hennes er død. Hun drar hjem til et lite sted på vestlandet, Vil hun treffe på spøkelser fra fortiden og vil de kjenne henne igjen? Hun hadde en far som hadde en noe blandet ryktet på det lille stedet. Han var kjent for å være en alkoholiker og foreldrene deres hadde ikke mye å hjelpe seg med, men gjorde sitt beste. Stella dro fra hjemstedet som attenåring og brutt kontakten med faren. Men i det siste har de så smått tatt opp kontakten og prøvd å avtale et møte, men like etterpå blir faren hennes funnet død i en koie. Det ser ut som det er selvvalgt, men Stella har sine spørsmål, og drar til sin gamle hjembygd for å prøve å finne ut av den siste tiden til faren sin. Og kanskje få fred med både fortid og nåtid. Men er hennes gamle hjembygd like rolig og hyggelig som det ser ut som? Vil hun klare å holde seg i skinnet mens hun nyter friheten med fotlenke?

Spennende start og karakterer. Litt lite driv, men språket er tøft og karakterene også. Har en viss anelse hvordan dette ender, men er spent på om man har rett eller ikke.

Natt til søndag begynte jeg å lese Skyggedanseren av Sara Omar og liker den bedre enn Dødevaskeren. Jeg likte den ikke så mye som mange andre gjorde. Synes handlingen, karakterene og språket er blitt bedre i denne og engasjerer mer. Kapitlene er korte og selv om denne boka er også brutal, vil man så gjerne vite hvordan det går med hovedeprsonene at man må bare lese litt til og litt til. Så føler jeg er mer med i denne boka enn i hennes forrige bok.  

Boka hopper i tid og fra sted til sted, men Omar gjør det på en enkel og oversiktelig måte. Man får vite om Frmesk bakgrunn som liten og som tenåring. Som liten bor hun hos besteforeldrene sine. Som tenåring bor hun sammen med sin mor og småsøsken i Danmark, hvor hun ofte får skjenn av moren for den minste ting. Selv om foreldrene hennes er skilt, kommer faren hennes innom daglig, og er voldelig mot dem for den minste ting, spesielt Frmesk. Vil hun noen gang få et liv i fred?

Siden forrige mandag har jeg lest Et slag i ansiktet av Abbas Khider. Det er relativt en kort bok som ser ut til å ta kort tid, men det er det ikke. Innholdet er tungt og alvorlig. Derfor er det greit å bruke tid. Selv om den virker tung og alvorlig, har den også en stor dose med svart humor. Den er om en ung mann som er lei av å aldri få tilhøre et sted, og bli behandlet som en sak, istedet for som menneske. En dag oppsøker han sin saksbehandler, tvinger henne til å høre på ham, mens han røyker en joint. Kommer hun til å høre på ham, og vil det bli en bedre forandring?

Jeg liker den godt så langt, både hovedpersonen, handling og humoren. Det er vemodig lesing!

Også har jegThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson. Det har blitt mer helgelesing enn ukeslesing når det gjelder den. Har ikke noe i mot å bruke lang tid på å lese en bok. Det gjør jeg også, men når det er gått noen uker, blir man litt lei av den samme boka, og det er tilfellet her. Er fremdeles ingen fan. Det er noen partier jeg liker, og det er fremdeles ting i boka man ikke skjønner helt, men sånn er det med high fantasy, så skal prøve å lese noen sider i helga. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger.

Skal ikke love noe, men blir godt mulig ferdig med både Gudmoren, Skyggedanseren og Et slag i ansiktet i løpet av helga, siden jeg er godt i gang med alle tre.The Way of Kings Part One trenger jeg enda mer tid på.

De neste bøkene blir da: Bakom synger døden av Karin Fossum, Vikaren av Michelle Frances og Den fantastiske familien Vanderbeeker av Karina Yan Glaser. Sistnevnte hadde jeg planer om å lese i februar i fjor, men så langt kom jeg ikke, på grunn av at noen bøker tar litt lenger tid enn planlagt, og andre bøker kommer i veien. Men skal lese den nå for den tredje boka er kommet ut, så det blir kjekkere å lese disse bøkene tett etter hverandre, istedet for at det blir så stort gap mellom bøkene, før man kan lese dem. Så dette er første bok i serien til Glaser.

Kommer ikke til å si så mye om disse bøkene i dette innlegget, og vente med det til neste uke, når jeg er blitt bedre kjent med alle tre bøkene.

Siden sist helg har det blitt litt fargelegging:

 

 
En verden av verdener - Kerby Rosanes

Motivet er fra denne boka:
Imagimorphia
- Kerby Rosanes

 
Motivene er fra denne boka:

Historier fra Midnattsmaskeraden - Hanna Karlzon

God helg.

Ukas låt: No Response - Tom MacDonald

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar