3. juli 2020

Helgelektyre(341)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Elevator Pitch av Linwood Barclay, Spor i aske av Matthew Hall, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, og Imagimorphia av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling


Elevator Pitch - Linwood Barclay
Spor i aske - Matthew Hall
The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Mandag leste jeg ut denne:

Leonardo da Vinci - Walter Isaacson

Jeg brukte omtrent fire måneder på å lese ut denne boka, og det gjorde meg ikke noe. Den er stor og svært informativ, så da var det greit å lese den litt stykkevis og delt. Det var også spennende å bli bedre kjent med Leonardo da Vinci som menneske og ikke bare om det han har laget. En biografi som var vel verdt å få med seg.

Onsdag leste jeg ut denne:

Ja, vi elsker - Tove Braathen

Tre veldig forskjellige mennesker som har mer til felles enn de tror, blant annet ensomhet og usikkerhet. Connie er ansatt i en dagligvarebutikk. Hun begynner å bli gammel, og jobben betyr mer for henne enn noen er klar over. Hjemme sliter hun med familielivet. Datteren hennes har flyttet ut og hun har sjeldent kontakt med barnebarna som hun savner. Samtidig bor hun sammen med en brutal mann som ikke lar henne få gjøre noe. Kenneth er assisterende butikksjef i samme butikk som Connie. Han har mye ansvar til å være så ung, og føler seg ikke helt hjemme i sin egen familie siden foreldrene hans har gått hver til sitt. Han føler seg litt malplassert i sitt eget liv. Det hjelper ikke når forskjellig ansvar baller seg på. Vi møter også mystiske Darina som er veldig omtenksom av seg. Hun har en drøm om å bestå norskeksamen og fortsette med jobben i hjemmetjenesten. Klarer hun å både jobbe og studere eller blir det for mye? Og hva er det hun egentlig skjuler?

Spennende karakterer om forskjellige sårbarheter uten å overdrive. Braathen er god på karakterbeskrivelser og fange opp hverdagen.

Onsdag, like etter å ha lest ut Ja, vi elsker av Tove Braathen, begynte jeg å lese en bok jeg har hatt lyst til å lese en god stund, og det er: Elevator Pitch av Linwood Barclay, som var en helt ukjent bok for meg. Leste en bok av ham tidligere i 2010 som het Uten et ord. Evelator Pitch kom jeg over da jeg var på utkikk etter en horrobok. Denne er en thriller, og den er veldig intens og spennende så langt, så følte likevel at det var et godt valg, selv om det ikke ble horror denne gang.

Den er om fire personer som blir fanget i en heis som plutselig svikter og dundrer i bakken. Tre dør, mens den fjerde havner på sykehuset. Overlever hun? Var det bare en teknisk feil, eller ligger det mer bak? Samtidig er det en slags maktkamp mellom New Yorks borgermester (samme by som ulykken skjedde) og en journalist som heter Barbara, som er litt vittig. Spennende og intenst så langt, og selv om man ikke har vært i New York, er det nesten som å være der. Barclay kommer også med et lite stikk til New Yorks tidligere borgermester, Rudy Giuliani. Boka er noe tykk, men lettlest så langt.

Jeg har også kommet meg videre iThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, som jeg leser sammen med en annen bokblogger. Er fremdeles litt lost, for det er en bok der det skjer litt i alle kanter, og man får ikke med seg alle trådene med en gang. Men har hørt at det er en kompleks serie. Så den tar litt tid å forstå helt underveis.

Spor i aske av Matthew Hall, likte jeg best i begynnelsen, boka jeg leser om natta. Den er om likskuedommer Jenny  Cooper som må undersøke en sak om en alvorlig familietragedie. Det skjedde et sted som ligger litt avsides til, hvor de fleste vet en del om mye. Skal hun følge sine egne instinkter og undersøkelser, eller ligger det noe i det av noe av det folk sier? Jeg liker å lese om saken, men kjedelig å lese om hennes privatliv. Hun er sammen med en pilot som er ofte borte, og når de er borte er det ofte om lengsler, følelser og kvalitetstid. Synes ikke det er så spennende å lese om, men heldigvis er det mest om jobblivet hennes enn privatlivet så langt. Orker ikke krimbøker med romantikk noe særlig. Det er ikke helt min gate.

Hvis det blir tid til overs, men mest sannsynlig i neste uke, begynner jeg med true crime boka Knutby av Jonas Bonnier, som er en spennende og kjent sak. Leste Barnepiken i Knutby av Thomas Sjögren, og det blir spennende å lese mer om saken.

I det siste har jeg også fargelagt litt. Det er sjeldent det går en dag uten fargelegging.

Jeg jobber fortsatt med dette motivet. Forandringene er ikke så stor fra forrige gang, for justerte litt på detaljer, men det vises ikke så godt gjennom mobilkamera:



 Ser noe rart ut siden jeg har så vidt begynt å fargelegge illustrasjonen. 😊

 Begge motivene er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Beautiful Pain - Eminem ft. Sia


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar