13. februar 2010

Uten et ord av Linwood Barclay - en smule oppskrytt, men boka er absolutt verdt å lese.

Det var ingen esker med frokostblanding å se, ikke noe juice, ikke kaffe i trakteren. Ingen tallerkener sto framme, det var ikke brød i brødristeren, ingen kaffekrus. Det sto ingen skåler med melkeskvetter og vassen puffet ris i oppvaskkummen. Kjøkkenet så ut akkurat slik det gjorde etter middagen kvelden i forveien.







Originaltittel: No time for goodbye

Norsk tittel: Uten et ord

Forfatter: Linwood Barclay

Sjanger: spenningsroman, thriller

Antall sider: 430

Utgitt: 2009 (pocket)

Lesetid: 28 dager





Bakpå: DET VAR STILLE I HUSET. Hun hørte ingen lyder fra foreldrene som skulle på jobb, eller broren som var sent ute til skolen. Var dette en straff for kvelden i forveien? Hun hadde vært ute med en gutt da hun skulle ha lest lekser. Hun hadde kranglet voldsomt med faren. Men hvor var alle sammen nå? Hvorfor hadde familien hennes forsvunnet?

    Tjuefem år senere har mysteriet ennå ikke fått noen løsning, og Cynthia hjemsøkes fremdeles av de ubesvarte spørsmålene. Ble familien hennes drept? Bortført? I så fall, hvorfor ble hun skånet? Og hvis de er i live, hvorfor forlot de henne?

    Så ringer telefonen … Cynthia skjønner etter hvert at hun kanskje burde ha latt fortiden ligge. Å prøve å finne ut hva som skjedde, kan ha vært det dummeste hun noensinne har gjort.



“EN DJEVELSK FAMILIEHISTORIE / EN HELVETES FAMILIE. UTEN ET ORD HAR ET AV DE RÅESTE PLOT JEG KAN HUSKE Å HA LEST.” VG



“GLIMRENDE THRILLER MED PSYKOLOGISKE EFFEKTER OG LITE BLOD”

STAVANGER AFTENBLAD



“SPENSTIG PLOTT … BOKEN TAR ET GREP OM HJERTET OG SPILLER PÅ VÅR VERSTE FRYKT.”

FREDRIKSSTAD BLAD



Oppsummering:
Etter en heftig krangel med faren går Cynthia inn på rommet sitt og legger seg. Hun er rasende. Neste morgen våkner hun i et stille hus. Stillheten er uvanlig og hun skjønner ikke hvor alle sammen er. Hun undersøker hele huset, men verken moren, faren eller broren hennes er der. De har til og med ikke lagt igjen noen lapp til henne. Dermed tenker hun automatisk at de ikke gjorde det etter krangelen forleden kveld og tror foreldrene hennes er fremdeles sinte på henne. Men familien kommer ikke hjem igjen. Cynthia er forlatt i huset. Hva er det som skjer og er det hennes skyld for at de er borte, bare fordi de hadde hatt en stor krangel?



Ettertanke: Brukte litt tid på denne boken for jeg har en uvane (eller vane?) å lese flere bøker på en gang. Leser omtrent to - tre bøker som jeg bytter på, så dermed går det ikke så fort, men alt til sin tid. Har som regel en del bøker på nattbordet, i stua og har alltid med meg bok i sekken som jeg leser i på bussen og mens jeg venter på forelesningene. Derfor blir det lett mange dager før jeg blir ferdig med en bok. Dessuten er det godt å bytte litt på også, for jeg er en utålmodig person og liker ikke å holde meg til en bok av gangen. Liker gjerne å bytte litt på underveis.



Har aldri lest noe av Linwood Barclay før. Har ikke en gang hørt om ham, men kom tilfeldigvis over denne på bokhandelen. Det sto to femmere og en seksere på bokcoveret, tror jeg, er ikke helt sikker siden jeg ikke har boka i nærheten akkurat nå og bokhylla er for langt unna fra der jeg sitter… Men bokcoveret roste denne boken opp i skyene. Jeg er alltid skeptisk når bøker får mange femmere og seksere, for det er sjelden jeg er enig med andres terningkast. Men det pirret jo nysgjerrigheten og selvfølgelig fikk jeg lyst til å lese den. Det er også alltid spennende å lese noe av forfattere jeg aldri har hørt om før. Man kan bli positivt overrasket.



I dette tilfellet må jeg nok si at jeg ikke ble så veldig positivt overrasket, men heller underholdt. Plottet er spennende og har et godt driv, selv om den er noe forutsigbar etter min smak. Men Barclays skrivestil er oppfriskende og morsom. Boka minner meg om Ikke et ord av Harlan Coben. Ikke bare på grunn av tittelen, men måten historien bygges opp. Begge har en ektemann som hovedforteller, forsvinning ser og ektemannen prøver å ta saken i egne hender. Oppdraget blir proppet med humor og spenning. Dette er fellestrekkene til de to bøkene og det er ingen ulempe. Det er bare det at Coben gjør det litt bedre enn Barclay.



Men for all del. Selv om det er noen dødpunkter i boka som virker litt langdryge, er det verdt det til de sidene hvor det bare glimter til og spenningen øker. Det er som en berg og dalbane. Det går opp og ned. Selv om jeg hadde håpet at plottet var litt mer originalt og skilte seg mer ut i mengden, så var dette likevel en fornøyelig leseopplevelse. Jeg kommer definitivt til å lese flere bøker av Barclay.



Høydepunkt:
Morsomt og spennende da det virkelig tok av. Herlige karakterer og mystiske hendelser.



Lavpunkt: Tar litt tid før det virkelig kommer i gang, men det er verdt ventetiden.



Terningkast: 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar