1. juli 2020

Bøker jeg skal lese i juli

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Elevator Pitch av Linwood Barclay, Det du gjorde av Claire McGowan og Den fremmede av Harlan Coben, er fra egen boksamling


Elevator Pitch - Linwood Barclay
Knutby - Jonas Bonnier
Det du gjorde - Claire McGowan
Dødelig bekjentskap - Peter Swanson
Den fremmede - Harlan Coben
Terapeuten - Helene Flood

Uansett hva jeg velger, ender jeg stort sett opp med bøker som virker alt annet enn koselige bøker. Men det er tross alt slike bøker jeg liker. Horror, thrillere, og krim. Sier ikke nei til det. Prøver å lese mye annet også, men det er de sjangrene jeg alltid vender tilbake til. Man har sine svakheter ...



Elevator Pitch: Var egentlig på utkikk etter en horrorbok da jeg kom over denne som er en thriller. Det er vel ti år siden sist jeg leste noe av Barclay. Da leste jeg Uten et ord og det var noe med dette konseptet som virket kreativt og spennende. Har heldigvis ikke heisskrekk.

(Bakpå):

MEET A SERIAL KILLER
OF A DIFFERENT KIND...

It begins on Monday, when four people board an elevator in Manhattan.
Each presses the button for their floor, but the elevator climbs, non-stop,
to the top where it pauses for a few seconds, before dropping.

Right to the bottom of the shaft.

It appears to be a horrific, random tragedy. But then, on Tuesday, it
happens again. And when Wednesday brings yet another catastrophe, New York, one of the most vertical cities in the world, is plunged into chaos.

Clearly, this is anything but random. This is a cold, calculated bid to
terrorise the city. And it's working. But what to do these deadly acts of
sabotage have to do with the fingerless body found on the High Line?

It will be a race against time to find the answers before a deadly
Friday night showdown.

Number 1 bestseller Linwood Barclay returns with a 
heart-stopping thriller which will do for elevators what 
Psycho did for showers and Jaws did for the beach...

'You should read Elevator Pitch as soon as possible.
It's one hell of a suspense novel'
STEPHEN KING



Knutby: En kjent sak for de fleste, som fikk mye omtale i media da det skjedde. Leste Barnpiken i Knutby av Thomas Sjöberg for en del år siden, og er spent på å bli enda mer kjent med saken. Det er noe med true crime som er veldig interessant.

(Bakpå):

"Satan leter etter sjeler å gjemme seg i. Nå mer enn noen gang. Bor han i deg, Kristina?"
    Kristina ristet på hodet.
    "For hvis han bor i deg, må du tvinge ham bort. Du må tro,
Kristina. Hører du?"
    "Jeg hører", hvisket Kristina.
    Eva Skoog sto og stirret på henne med noe som føltes som
uendelig forakt. Til slutt sa hun:
    "Du lever farlig, Kristina Forsman. Du lever veldig farlig."

-----------------------------

SOMMEREN 1997 FLYTTER FAMILIEN FORSMAN til Knutby
i Uppland, klare for nytt liv i Filadelfiaforsamlingen som
ledes av Eva Skoog. De følgende sju årene skal noen få personer
og familier skape et ødeleggende nett av erotiske makt-
forhold som får skjebnesvangre, tragiske konsekvenser 

Jonas Bonnier har skrevet en roman om hendelsene i Knutby.
Dette er en fortelling om en gruppe vanlige mennesker som
drømmer om et jordisk himmelrike basert på tro, håp og kjær-
lighet - en treenighet som til slutt tjener heølt andre formål. 



Det du gjorde: En ukjent bok og forfatter som jeg kom over i en dagligvarebutikk for ikke lenge siden. Man finner en del fristende der også, både kjente og ukjente bøker. Jeg ville lese denne for både omslaget og baksideteksten fristet, og jeg ble nysgjerrig på innholdet.

(Bakpå):

NYHET FØRSTE GANG PÅ NORSK

"En fantastisk krim full av overraskelser og blindspor."
                           Crime Time

Det skulle være den perfekte weekenden - gjengen skulle
samles for første gang på 25 år. Barn og ektefeller også.
Ali gleder seg til å ha dem rundt seg i det vakre hjemmet,
men er litt nervøs for å se de gamle vennene igjen etter så
mange år. Spesielt mannen som hun kanskje hdde giftet
seg med hvis ting hadde blitt annerledes.

Alle ser ut til å ha det fint, men utpå kvelden under selskapet
blir bestevenninnen til Ali, Karen, utsatt for et overgrep
- og hun sier at det var Alis mann, Mike som gjørde det!
Ali er lamslått og vet ikke hvem hun skal tro på. Mens alt
rakner rundt henne, må Ali forsøke å holde familien sammen
og finne ut hva som egentlig hendte den natten.

"Fantastisk ... uhyre spennende ...
Ingenting blir avslørt før den sjokkerende slutten."
 Erin Kelly, bestselgende krimforfatter

"Claire McGowan 
vil uten tvil bli et
stort navn innen krim."
Peter James, bestselgende krimforfatter 



Dødelig bekjentskap: Jeg har lest en bok av Peter Swanson for, og det var Her Every Fear for noen år siden, og den fikk noen blandede meninger. Overraskende nok likte jeg den, spesielt stemningen. Det er ikke mange thrillere som er stemningsfulle, men syntes den var det. Så er spent på denne.

(Bakpå):

DET ER LIVSFARLIG Å AVSLØRE EN MORDER
-SPESIELT HVIS HAN ER NABOEN DIN ...

Henrietta er en talentfull, men psykologisk skjør illustratør. Hun støttes
av ektemannen Lloyd, og har endelig funnet balansen takket være ny
behandling. Paret flytter til et nytt hus og blir venner med naboene,
Mira og Matthew. På en middag hos dem oppdager Henrietta noe
velkjent på Matthews kontor. For to år siden ble en mann drept, og
en statuett forsvant fra hjemmet hans. Statuetten på naboens hylle
er identisk med denne, og det vet hun fordi hun lenge var fascinert av
det uoppklarte mordet - en besettelse hun ikke lenger prater om, men
heller ikke har gitt helt slipp på.

Nå vet Henrietta hvem morderen er. Verre er det at hun raskt forstår
at Matthew vet at hun vet ... Kan det hele være en tilfeldighet, eller er
det et symptom på en ny psykotisk episode? Det som er sikkert er at
det er begynnelsen på et grusomt mareritt hun kanskje ikke vil komme
levende ut av ...

"... en mester. Overraskelsene kommer tett og unngåelige helt
fram til siste slutt."
Wall Street Journal

"En forskrudd thriller som ikke skuffer ... Denne boka vil holde
deg våken og hjemsøke tankene dine. Underholdende og skremmende lesing."
Manhattan Book Review 



Den fremmde: Jeg har lest veldig mange bøker av Harlan Coben oppgjennom årene, for han er god når det gjelder fart og virkelig engasjere leseren. I det siste har jeg tatt av pause, for av og til må man ta en pause fra forfattere man har lest mye av. Min favoritt av ham er: The Woods. Det er en av thrillerne jeg har lest som virkelig har vært intens. BådeThe Woods ogDen fremmede har blitt til Netflix serie. Jeg har ikke Netflix, for jeg liker å bruke DVD/BLU-RAY spilleren min så lenge som mulig. Er ikke så moderne av meg.

(Bakpå):

HVA OM ALT DET GODE I LIVET DITT
ER BASERT PÅ EN LØGN?

Han dukker opp som fra intet, kanskje i en bar, på en parkeringsplass, i en dagligvarebutikk. Ingen vet hvem han er. Ingen vet hva han vil. Men det han vet, kan ingen nekte for. Når han hvisker ordene i øret ditt, faller verden i grus.

Adam Price har alt: et vellykket ekteskap, to flotte sønner. Hele den amerikanske drømmen er fullkommen. Men da han møter den fremmede, får han vite redselsfulle hemmeligheter om sin kone Corinne. Da han velger å konfrontere henne, går det perfekte livet deres i oppløsning, det er som om det aldri har eksistert. Men avsløringene kan også få dødelige følger, hvis ikke Adam handler raskt.

"Cobens bøker er en oppvisning i krimfaget."
Stavanger Aftenblad

"Dette helstøpte marerittet av en bok er blant Cobens mest slagkraftige."
Kirkus, starred review

"...fullstendig overbevisende og grøssende god."
Huffington Post

"... ikke bare en fantastisk thriller, men også en utrolig 
effektiv og overbevisende roman."
Providence Journal

"Sømløs historiefortelling i halsbrekkende tempo."
Houston Chronicle 


Terapeuten: En bok jeg har vært oppmerksom på og som jeg har lenge hatt lyst til å lese. Så et nyhetsinnslag av henne før boka ble utgitt, og det ga meg virkelig lyst til å lese den. Blir nok bra sommerlesing, håper jeg.

(Bakpå):

Den unge psykologen Sara driver privatpraksis
for ungdom fra et kontor over garasjen i
den store, arvede villaen hun er i gang med
å pusse opp sammen med sin ambisiøse og
overarbeidede arkitektmann, Sigurd.
    Men det går trått med både jobb og
oppussing, og en dag legger Sigurd igjen en
underlig beskjed på svareren til Sara for så å
bli borte. Det gamle, halvferdige huset føles
langt fra trygt. Gjenstander blir borte og
dukker opp igjen, og er det fottrinn Sara hører
på loftet om natten?

Med Terapeuten markerer Helene Flood
seg som et stort litterært talent og en fornyer av
den psykologiske thrilleren. Terapeuten skildrer
forvirringen so oppstår i et menneske når
omgivelsene plutselig ikke lenger går i hop.
Boken er solgt til 23 land før utgivelse i Norge.

Dette er da bøkene jeg har lyst til å lese i juli, og hvis det blir tid til overs, skal jeg prøve å få skivset inn andre bøker også - gjerne da bøker jeg hadde tenkt å lese tidligere i år, men så har månedene gått forbi uten at jeg rakk å begynne på dem. Det er ikke alltid leseplaner går som planlagt, men jeg prøver. 😊

4 kommentarer:

  1. Et fint knippe bøker det der. Terapeuten har jeg lest og Knutby skal jeg lese, jeg har den i alle fall :)
    Ha en fin juli Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hatt Terapeuten liggende en god stund, men utsatt den med vilje for at forventningene ikke skal ta helt overhånd. Det ødelegger jo så mye, men jeg er like interessert i den nå som da den kom ut. =)

      Tusen takk og i lige måde, Tine. Spent på hva du kommer til å lese!

      Slett
  2. Jeg har lest Knutby og Terapauten. Av de to likte jeg Terapauten best. Jeg lurer på om jeg har Dødelig bekjentskap. Det må jeg faktisk gå og se. Det er en bok jeg kunne tenke meg å lese.
    Det du gjorde så virkelig spennende ut. Det var noe med coveret jeg syntes så virkelig bra ut :-)
    Ha en riktig fin sommer, Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff da. Håper ikke Knutby var dårlig eller noe. Lenge siden jeg har lest spennende true crime, og håper at denne er det? Jeg likte Her Every Fear så godt i motsetning til mange andre, men sånn er det alltid. Og hver gang jeg ikke liker noe, liker alle andre det. =) Så jeg fikk lyst til å lese mer av Swanson for det er sjeldent man kommer over thrillere med stemning.

      Jeg hadde de samme tankene som deg angående Det du gjorde, så var ikke sen med å velge ut den. Tror kanskje de har den ennå for det er ikke så lenge siden jeg kjøpte den i en dagligvarebutikk. Det er bare for noen uker siden.

      Tusen takk. God sommer, Astrid Terese. Håper du kommer over mange spennende sommerlektyre. =)

      Slett