13. april 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse  
Jente (16) meldt savnet av Emma Rowley, The Garden of Bewitchment av Catherine Cavendish,, The Institute av Stephen King og Jenta i isen av Robert Bryndza, er fra egen boksamling


 

  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom - Kim Fupz Aakeson & Stian Hole
* Jente (16) meldt savnet - Emma Rowley

Antall leste sider i forrige uke:

476 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Dukken - Yrsa Sigurðardóttir
Min søster er seriemorder - Oyinkan Braithwaite

Bøker som leses nå:

* Flaggermusmusikk - Tyra Teodora Tronstad
* The Garden of Bewitchment - Catherine Cavendish 
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
* The Institute - Stephen King

Planlagte bøker denne uken:

* Flaggermusmusikk - Tyra Teodora Tronstad
* The Garden of Bewitchment - Catherine Cavendish 
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
* The Institute - Stephen King
*Jenta i isen - Robert Bryndza
 *Mitt liv som rotte - Joyce Carol Otaes

Fredag i forrige uke leste jeg ut barneboka Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom av Kim Fupz Aakeson og Stian Hole. Det er en vemodig bok om en klovn som tittelen sier ikke er morsom, men den får folk til  å tenke og reflektere på andre enn dem selv. De får dem til å vise mer omsorg for andre. Boka har med mange fine illustrasjoner som nesten ser ut som klipp og lim greier fra photoshop, men det gjør boka mer levende. Jeg likte boka bedre enn forventet selv om jeg ikke er i målgruppa.

På lørdag leste jeg ut den psykologiske thrilleren: Jente (16) meldt savnet av Emma Rowley. Den kunne ha vært god, men det er for mye om følelser, og den var for forutsigbar og lik mange andre psykoligske thrillere jeg har lest. Den er om Kate som er omtrent den eneste som fremdeles leter etter sin savnede datter, Sophie. Hun forsvant en dag hun ble kjørt til skolen og latet som hun skulle overnatte hos en venninne, men de finner en lapp hun har lagt igjen hjemme senere, og melder henne savnet. Mens politiet er i ferd med å gi opp, fortsetter Kate letingen til enhver pris. Mannen hennes forlater henne og flytter inn hos en ny kjæreste, så hun blir sittende igjen i et stort hus med en katt som selskap. Hun jobber frivillig i hjelpetelefonen Message in a Bottle, hvor savnede/rømte tenåringer kan ringe. En dag ringer det noen med kjent stemme som sier Kates og mannen hennes navn. Men dekningen er dårlig og blir avbrutt. Var det virkelig datteren hennes som ringte, og hva var det hun prøvde å fortelle? Mens hun leter og finner mistenkelige bevis, blir politiet og hennes nærmeste bekymret for henne. Driver hun med ønsketenkning og er i ferd med å miste fotfeste i livet, eller ser hun spor som andre overser?

En helt grei thriller, men synes ting i boka ble avslørt altfor lett og tidlig.

Samme dag som jeg ble ferdig med den, begynte jeg på en ny bok og det er en ungdomsbok denne gang som heter Flaggermusmusikk. Jeg liker omslaget veldig godt av en eller annen grunn. Liker både fargene og inneholder litt mystikk. Jeg har lest en bok før av Tronstad, og det er: Det blir pinlig uansett. Den skrev hun sammen med Bjørn Sortland. Synes det er for tidlig å si så mye om boka ennå, siden jeg ikke har kommet så langt.

Jeg koser meg videre medThe Garden og Bewitchment av Catherine Cavendish som er litt annerledes horror og jeg liker settingen veldig godt. Et brettspill som er blitt levende, er kanskje ikke originalt, men liker måten det hele blir beskrevet og utfolder seg på. Det er om tvillingsøstrene Evelyn og Claire som er godt voksne. Ingen av dem er gifte eller har barn. På denne tiden hadde det ikke vært så rart, men på den tiden (1800-tallet), ble kvinner på 35 + sett på som litt rare hvis de levde uten mann og barn. De har ikke foreldre lenger, men på grunn av arven er de velstående. De ønsker å flytte for å få mer privatliv istedet for å bli sett ned på av de andre. De flytter og blir kjent med deres nye nabo, Matthew som midlertidig bor hos sin kusine. Han forteller omThe Garden of Bewitchment, som han en dag som barn kom over. Et brettspill med hus, hage, minatyrer, og diverse ting man kunne pynte hagen med. En dag ble han livredd for det spillet for han mener at noe ond ble løst ut av brettspillet, men hva? Og hvor ble det av, for han har ikke sett det siden. Tilfeldigvis finner Claire et slikt brettspill på rommet sitt som dukker opp helt ut av det blå. Er det det samme brettspillet, og kan de stole på deres nye nabo? Har han plassert den der, eller drives det av noe ondt? Spennende karakterer og handling, og jeg liker atmosfæren veldig godt. Har lyst til å lese mer av Cavendish etter denne boka.

King blir også mer og mer spennende iThe Institute, som jeg kom et godt stykke videre i påskehelga. Er spent på om disse ungene kommer til å klare å rømme fra institusjonen som ligger øde til eller ikke. De blir kidnappet, tatt tester av og følges opp av en mystisk administrasjon. Noen kan man stole på, andre ikke. Hvorfor er de der, og hvorfor er akkurat de kidnappet? Spennende opplegg.

Jeg leser også videre om Leonardo da Vinci boka av Walter Isaacson, som er veldig godt skrevet og liker å lære mer om bakgrunnen hans. Kan mest om kunstverkene hans og oppfinnelsene, men kjekt å lære om andre ting om ham også. Ikke bare som kunster, men også som menneske. Hva slags person han var.

Hvis jeg blir ferdig med noen av bøkene jeg leser i nå, er neste bok ut Jenta i isen av Robert Bryndz. Nok en gang en ukjent bok og forfatter for meg. Synes det er spennende å utforske både kjente og ukjente forfatterskap. Hvis det blir tid til overs skal jeg begynne på en bok jeg har hatt liggende en stund, og det er Mitt liv som rotte av Joyce Carol Oates. Jeg leste en bok av henne i fjor og det var: Svart vann. En god og viktig bok. Trodde ikke jeg ville like den helt, for det er ikke romaner jeg leser mest av, men likte den godt. Så jeg fikk lyst til å lese flere av hennes bøker. Jeg vet ikke så mye om Jenta i isen eller Mitt liv som rotte, og velger å fortelle mer om dem, når jeg har begynt å lese dem.

Det går litt tregt med lesing i blant, men sånn er det når man leser i flere bøker samtidig. Kjenner at fire bøker samtidig blir akkurat for mange.

8 kommentarer:

  1. Virker som fire bøker er mye å holde styr på samtidig ja.
    Svart vann har jeg så vidt begynt på, men la den tilside mens jeg leser ferdig de to jeg holder på med.
    Cavendish bok virker spennende:)
    Ha en fin uke Ina.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, kjenner det nå at det er nok med to-tre bøker å dele på. Med fire blir det litt rotete. Man blander ikke bøkene angående handling, men kjenner det blir vanskeligere å prioritere fire bøker.

      Håper du velger å fortsette med Svart vann senere. Trodde ikke det var min type roman, men den er god. Og gleder meg til å vite hva du synes om den, hvis du fullfører den.

      Cavendish fikk jeg virkelig sansen for, spesielt fortellerstemmen. Verdt å sjekke hvis man vil ha litt horror.

      Tusen takk, og i lige måde, Anita. =)

      Slett
    2. Skal nok lese den ferdig, men måtte plutselig lese Pesten på mobilen, og det holder med en av gangen på mobil.:)

      Slett
    3. Tror det er en del som leser den i disse dager. Har litt lyst til å lese den selv. Er den noe å anbefale?

      Slett
    4. Ja, den er veldig godt skrevet og sørgelig virkelighetsnær. (med unntak av rottene). Har kommet litt over halvveis.

      Slett
    5. Rotter får meg til å tenke på sangen Rats av Ghost. =)
      Får bestille boka til sommeren etter å ha kommet gjennom noen andre bøker først. Det er lenge siden jeg har lest en bok angående situasjoner som er svært lik situasjonen vi er i dag. Så det blir spennende. =)

      Slett
  2. Flaggermusmusikk har jeg glemt av. Jeg har lasten den ned som ebok, men den ligger på iPaden. Iløpet av påsken har jeg lest 3 ebøker jeg har lånt på biblioteket. Så jeg glemte av at jeg har mine egne :-)
    HA en riktig fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja, det er ikke lett å huske på hva man har bestandig. Leser både eksemplarer og tar igjen litt fra min egen samling. Fint å bytte litt på. Liker Flaggermusmusikk så langt. Den er fengslende. =) Og tre bøker i påska er slett ikke verst. =)

      Tusen takk, og i lige måde. =) Håper du kommer til å lese Flaggermusmusikk etter hvert.

      Slett