29. november 2019

Helgelektyre(311)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Troop av Nick Cutter, Den nye kjæresten av Michelle Frances og Imagimorphia av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling


The Troop - Nick Cutter
Den nye kjæresten - Michelle Frances
Verden som var min: Tyvetallet - Ketil Bjørnstad

Jeg har ikke blitt ferdig med noen bøker i denne uka, men har kommet et godt stykke i de fleste bøkene jeg leser i.

Forrige mandag begynte jeg å leseThe Troop av Nick Cutter. Han er en av de nyeste horrorforfatterne. Jeg har ikke kommet så langt ennå, men den er underholdende. Den er om Tim som er leder for en speidergruppe, som består av noen få gutter, som skal være på en øde øy i noen dager. De får ikke lov til å ha med mobiltelefon, og det eneste de har av kommunikasjon er en slags radio som de kan kommunisere med fastlandet, hvis noe skjer. En nødløsning. Men en kveld, kommer det en mann med båt til øya. Han ser herjet og utsultet ut, og Tim vil ikke at guttene skal møte ham med det første, med tanke på hva han kan være smittet av eller om det er noe annet som feiler ham. Hvem er han, flykter han fra noen eller noe? Er han farlig? Mange problemstillinger dukker opp for speiderlederen Tim.

Boka har veldig mye atmosfære som minner meg om B-horrorfilmene fra 80-tallet som er både morsomme og herlige. Baksideteskten sammenligner boka med Lord of the Flies, ogThe Thing. Jeg sier heller at den minner meg litt om de gamle bøkene til Dean Koontz, blandet med Richard Laymon. Så tror denne boka kommer til å ta noen rare, og utrolige vendinger. Det er det som er morsomt med horror, synes jeg. Alt er lov, og ikke alt trenger å være sannsynlig hele tiden. Man vet ikke bestandig hva man får.

Jeg leser også Den nye kjæresten av Michelle Frances, som jeg har lest en god stund allerede. Den er ikke spesielt bra, men underholdende, sær og rar. Den er om Cherry som drømmer om et nytt og bedre liv. Hun vil for all del ikke bli som sin mor og jobbe i et supermarked. Istedet blir hun eiendomsmegler, og drømmer om et liv med fine vaner. Fremtiden ser lys ut da hun tilfeldigvis møter Daniel som kommer fra en rik familie. Moren hans Laura, prøver å bli kjent med den nye kjæresten hans, men føler at Cherry holder noe tilbake, og at det er noe med henne som skurrer. Vil de komme overens, eller synes hun at Cherry ikke er bra nok for Daniel?

Jeg har også kommet meg videre i Verden som var min: Tyvetallet av Ketil Bjørnstad. Jeg tror jeg blir ferdig med den i helga, siden jeg har få sider igjen. Jeg har lest mye i den i det siste, og det har tatt sin tid siden boka er så stor. Men noen bøker krever mer tid enn andre, og det får bare ta den tiden det tar. Men i helga blir den nok ferdiglest. Siden sist har jeg lest om hendelser fra både 2008 og 2009, og jeg har blant annet lest om; om at Jonas Gahr Støre var utenriksminister på den tiden. Kabul Serena Hotel blir angrepet av terrorister, og en norsk journalist blir drept. Playstation 3 blir lansert. Bjørnstad skriver og utgir boka; Damen i dalen. Fidel Castro går av som Cubas president. Operaen i Bjørkvika åpnes. Josef Fritzl blir avslørt som et monster etter å ha holdt sin egen datter innesperret i kjelleren i et boligkompleks i flere år. En ny ekteskapslov blir godkjent, som handler om at de homofile kan gifte seg. Jeg leste også blant annet om OL i Beijing. Det er finanskrise i USA. Bernard Madoff avsløres som svindler. USA får et nytt håp på grunn av Barack Obama, og han vinner presidentvalget. Bjørnstads hjerteflimmer blir verre og kommer hyppigere, og jeg har lest om mye mer. Jeg begynte å lese om 2009 tidligere i dag, og det skal jeg fortsette med neste gang jeg leser videre i boka. Det er morsomt hvordan tiden står stille, men når man leser om en sak tenker man, er det så lenge siden? Mange av sakene fra nyhetsbilde som Bjørnstad nevner, huskes.

Ved siden av lesingen har jeg også fargelagt. Jeg liker å være opptatt med noe. Det er lite på Tv for tiden, nesten bare sport, men førstkommende mandag er det endelig sjakkturnering å følge med på igjen, på Tv2 Sport 2. Turneringen heter Grand Chess Tour, tror jeg.

Som nevnt fargelegger jeg som vanlig. Det er noe jeg gjør ofte. I det siste har jeg fargelagt dette:







Jeg foretrekker å fargelegge flere motiver "samtidig" fordi å konsentrere seg om ett av gangen, blir litt vel monotont. Så da er det greit å bla litt frem og tilbake.

Motivene er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Hiding All Away - Nick Cave & the Bad Seeds



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar