27. september 2019

Helgelektyre(306)


Effekten av måneskinn på nyfallen snø - Tove Braathen
Bak lukkede dører - B.A. Paris
Verden som var min: Tyvetallet - Ketil Bjørnstad

I denne uka har jeg ikke lest ut en eneste bok, men jeg leser. Forrige søndag begynte jeg å lese Effekten av måneskinn på nyfallen snø av Tove Braathen. Jeg har ikke lest noe av henne før, men det er en god og stødig roman. Boka er om to kvinner som bor i samme blokk, som ikke kjenner hverandre fra før, og som ikke har noe med hverandre å gjøre. Margot er nettopp blitt singel og har flyttet dit fordi hennes kjære har valgt å være sammen med en annen. Hun jobber som lærer og hun sliter både på jobb og på hjemmebane. En annen kvinne som bor i blokka, som også blir nevnt, er Vera. Hun bærer på en hemmelighet. Hun har sittet inne. Får vi vite hvor lenge og hvorfor? Samtidig følger de med på en hund som beveger seg i området rundt blokka, og blir på en måte oppmerksom på den. Har alt dette en sammenheng, eller føler de seg bare alene sammen i samme område?

En annen bok jeg leser er Bak lukkede dører av B.A. Paris. Jeg hadde litt lyst til å lese den da den først kom ut i 2016, men så ble jeg litt lei av å se den overalt på forskjellige boksider hvor de selger bøker, og sider som Goodreads. Den ble veldig mye nevnt, og tenkte at hvis interessen fortsatt er der om noen år, skal jeg lese den da, når hysteriet har lagt seg, for jeg blir ofte skeptisk på bøker som får mye oppmerksomhet. Bak lukkede dører er om Grace og Jack som ser perfekte ut sammen, men er de det? Etter at Grace giftet seg med Jack, oppdager hun personlighetsforandring i ham som hun ikke har sett før, og det er ikke hyggelig. Av og til kjenner hun ikke igjen ham. Burde hun ha giftet seg med ham?
Jeg liker handlingen selv om den ikke er spesielt original, men det er småfascinerende. Det er bare det at jeg er ikke helt fan av skrivemåten som er noe prippen. Jeg prøver ennå å bli vant til skrivestilen. Så, er spent på hvordan jeg vil like boka til slutt.

Ved siden av disse bøkene leser jeg også Verden som var min: Tyvetallet av Ketil Bjørnstad. Jeg har ikke lest noe av ham før, men jeg liker fortellerstemmen hans så langt. Boka tar for seg hva som skjedde i nyhetsbilde for nitten år siden og fremover, samtidig som han fletter inn hendelser fra sitt eget liv. Måten han gjør det på er litt fiffig og får en fin flyt over det. Det går bare litt sakte siden jeg leser flere bøker "samtidig".

Jeg er høyst usikker på om det blir flere bøker i helga. I så fall er neste bok Ti kniver i hjertet - vår tids sagaskrivere av blant annet Tom Egeland.  Det er en samling historier bidratt av forskjellige forfattere, både kjente og ukjente. Konseptet virker også interessant.

I det siste har jeg også fargelagt en god del. Det jeg har fargelagt, er dette:

Motiv jeg er ferdig med:



Motiv som trenger mer finpussing:








Motivene er fra denne boka:

Animorphia - Kerby Rosanes

God helg.


Ukas låt: All Shall Fall - Immortal



6 kommentarer:

  1. Jeg tenkte det samme som deg om boka til Paris. Ventet også med Kvinnen i vinduet av Finn. Den boka kunne jeg ha hoppet over. Spent på hva du mener om Bak lukkede dører.
    Fine fargeleggelser ( et ord?). Jeg liker motivene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Vi tenker nok i samme baner når det gjelder bøker. Leste Kvinnen i vinduet jeg også, men fosrtod ikke helt hysteriet om den. Er usikker på hvordan jeg liker Bak lukkede dører ennå. Er spent på avrundingen.

      Tusen takk. Kerby Rosanes er flink. Misunner tegnetalentet hans. =)

      Slett
    2. Og for en fantasi tegneren har. Digger det :)

      Slett
    3. Det er jeg enig i. Jeg liker stilen hans fordi han blander realisme med fantasy. Jeg liker også at han er veldig detaljert. =)

      Slett
  2. For noen flotte fargeleggelser (Takk Marianne, nå er det et ord) kunne ønske jeg greide å legge ned boken og utfolde meg kreativt på denne måten. Ketil Bjørnstads verden er grei på den måten at en ikke trenger å lese bøkene i serien i rekkefølge, her kan man velge akkurat det tiåret som interesserer der og da.
    Fortsatt fin søndag Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Fargelegging er gøy og noe jeg kan sitte i flere timer med. Kan gå litt utover lesingen av og til, men fint med variasjon. =) Har alltid likt å gjøre noe kreativt. Og takk for at du sa i fra om at man ikke trenger å lese serien til Bjørnstad i riktig rekkefølge, for jeg tok bare sjansen og hoppet rett i det. Det er ikke godt å vite på forhånd bestandig om enkelte serier bør leses i kronologisk rekkefølge, eller om det går an å lese noen seriebøker som frittstående. Det varier så veldig.

      Takk, og ha en fin uke. =)

      Slett