24. mai 2019

Helgelektyre(293)


Tiden er en morder - Michel Bussi
The Shadow Girl - Misty Mount
Villette - Charlotte Brontë

Torsdagskvelden leste jeg ut denne:

For et katteliv! - Brigitte Nicolas Kvarsnes & Silje Oddli Skinstad

Jeg er kanskje for gammel til å lese en slik bok, men jeg liker å holde meg oppdatert om bøker innen alle målgrupper, og man er aldri for gammel til å lese bøker med illustrasjoner. Og hvem kan vel motstå katter? Så denne boka ville jeg gjerne ha med meg, spesielt siden jeg var kattemor selv i nesten femten år. Katter og dyr generelt er gode å ha, og det er et savn. Denne katteboka foregår på Orkanger som er i min nabokommune, og det var en koselig og vemodig historie, men må si jeg likte illustrasjonene bedre enn historien denne gang.

Jeg leser fremdeles Tiden er en morder av Michel Bussi, men det går mot slutten. Trenger nok en dag eller to til for å fullføre den. Det er en stødig thriller, men det blir litt vel mye om eiendom, slekthistorie og familiedrama.

Om natta leser jegThe Shadow Girl av Misty Mount. Det er fantasy for ungdom. Jeg er ikke så glad i fantasy, men liker å lese det av og til. Tror jeg likte det bedre før. Det virker som om boka har et interessant konsept, men synes språket er litt vel barnslig, selv om det er ment for ungdom. Så har ikke helt sansen for skrivestilen enn så lenge, men mulig det vil ta seg opp etter hvert og bli bedre? 

Ved siden av sliter jeg meg gjennom Villette av Charlotte Brontë. Jeg har et elsk/hat forhold til denne boka. Jeg liker historien og språket er vakkert, men veldig tungt og man må lese det litt stykkevis og delt. Jeg leser den sammen med to andre bokbloggere, og hun ene er allerede ferdig. Jeg leser mye, men ikke fort. Jeg er en sinke til å lese i forhold til mange andre. Å lese en bok på en eller to dager skjer veldig sjeldent. 😊

Dette er da bøkene jeg skal konsentrere meg om i helga, og når jeg blir ferdig med Tiden er en morder, er neste bok ut; Ja, Ka & Vi i kråkeslottet av Christin Holm. Vet man ikke skal velge bøker etter bokomslag, men av og til klarer man ikke å la være. Det skjedde også denne gang. Dette bokomslaget er herlig barnslig og en av grunnene til at jeg ville lese den. Nok en barnebok, men som sagt så er jeg en nysgjerrig leser.

Håper også på å begynne på en ny bok mot slutten av helga. En bok jeg lenge har hatt lyst til å lese, og det erKiss the Girls av James Patterson, som mange sikkert har sett filmatiseringen til. Den ble i hvert fall vist mange ganger på Tv før i tiden. Filmen ble produsert i 1997 med Morgan Freeman og Ashley Judd i hovedrollene. Synes thrillere var best på åtti og nittitallet. Selv om horror er og blir favorittsjangeren, ser jeg mange thrillere også, men synes de har mistet litt av gnisten og håper sjangeren får den tilbake igjen. De hadde en mer leken snert før, men alt var jo bedre før?

Jeg har også fargelagt en god del i det siste og blitt ferdig med et par motiver.

Det første motivet jeg ble ferdig med, er et motiv jeg har fargelagt en god stund:

Det var bakgrunnen som tok så lang tid, men ble ferdig til slutt.

Nå har jeg begynt å fargelegge dette motivet:





Prøvde å få med noen av detaljene, men det er ikke så lett når boka er så bred og full av små detaljer.

Her er hele motivet:


 Motivet er fra denne boka:

Animorphia - Kerby Rosanes

Jeg fargelegger litt også i en annen bok:


 Beklager at bildene ble litt mørke, men fotografering er ikke min sterke side.😀

Begge motivene er fra denne boka:

Jewelry Box - Hanna Karlzon


God helg.

Ukas låt: Dreamin - The Score ft. blackbear



2 kommentarer:

  1. Man blir aldri for gammel for å lese om katter :) Jeg har selv fire, eller hadde. Den eldste ble påkjørt denne uken og døde, veldig trist, hun ble femten år.

    Så fint du fargelegger! Motivet du er ferdig med har jeg sett på en stund, men nå holder jeg på med havfruen i Mythomorphia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i det. =) Er man en katteelsker, er man det for alltid.

      Huff, jeg kondolerer så mye. :/ Veldig trist å miste dyrene sine. Min døde av alderdom og ble syk mot slutten, så måtte avlive ham for vil jo ikke at dyrene skal plages. Men han fikk mange gode år, og trøster meg med det selv om savnet er stort ennå. Jeg kondolerer så mye igjen. Jeg føler med deg. :/

      Takk. Har selv Mythomorphia som jeg har fargelagt lenge i, og gleder meg til å se resultatet av havfruen. Godt å vite at flere fremdeles fargelegger. =)

      Slett