17. juli 2018

Estragons historier (Rottefangeren fra Sorø) av Gaute Heivoll og John Kenn Mortensen - kreativ historie med gammeldags preg


Jeg fikk opp på det trekkfulle soverommet hans. Jeg trakk ut skuffene i nattbordet og kikket i klesskapet, der det ikke hang annet enn to svarte dresser som begge stinket møllkuler. Til sist gikk jeg ned i kjelleren. Allerede i døråpningen luktet det søtt og råttent. Jeg gikk svært forsiktig ned den smale trappa. Det sto en diger rottefelle på det nederste trinnet, og enda to til langs murveggene. Jeg var kommet ned i et stort kjellerrom med fuktige, hvitkalkede vegger, og en jernbeslått dør i enden. Det sto kanskje tjue, tretti kister reist mot veggene. Noen umalte og helt enkle. Andre forseggjorte, med forgylte engler på kistelokket. En av kistene sto borte ved døra med lokket på. Jeg listet meg bort til den. Varsomt løftet jeg lokket og gløttet nedi.
    Først da forsto jeg hvem Glambek var.

Jeg var interessert i denne boka mest på grunn av illustrasjonene. De er mørke og herlige.

Med illustrasjonene følger det også med en god historie. Teksten og illustrasjonene veier opp hverandre og balanserer på en god måte.

Sær historie med sære karakterer
Dette er på en måte en historie i en historie. Boka er om begravelsesagenten Glambek som er en enestøing, og som virker noe småkald med få venner. Han plages av rotter og vil bli kvitt problemet, noe som er lettere sagt enn gjort. I begynnelsen av boka er det Siful vi blir først gjort kjent med. Han besøker sin rare rottevenn som bor under kirkegården som heter Estragon. Han er en gammel rotte som har opplevd mye og Siful elsker å høre på historiene hans. Siful får høre da Estragon utga seg for å være en rottefanger for begravelsesagenten Glambek, og i mellomtiden bo hos ham som assistent. Det Glambek ikke er klar over er at Estragon er heftig og begeistret over Glambeks penger. Ikke for å bruke dem, men for å smake og spise dem. De smaker så godt! Glambek mistenker at noe ikke stemmer med denne rottefangeren. Vil rottefangeren bli avslørt?

Synd at boka er på bare 71 sider for denne boka gikk raskt unna, og jeg koste meg med den mer enn det er vanlig til å være voksen, kanskje? Ikke godt å si. Synes illustrasjonene virkelig løfter historien opp. Illustrasjonene er mørke, triste og illustrerer Glambeks ensomme liv på en god måte. Man skjønner han ikke er så godt likt for han virker noe kald og utrivelig. Han har få venner som er mektige som han kaller dem, som han inviterer hjem til seg av og til, men ellers er det jobb og rutiner livet hans handler om.

Fantastiske illustrasjoner som gir historien en snert
Boka består av et festlig og spennende persongalleri. Til tross for få sider, blir man godt kjent med persongalleriet og Heivoll rekker å flette inn små spenningsmomenter. Danske John Kenn Mortensen, bidrar til ekstra atmosfære med illustrasjonene sine, og mens man ser på disse illustrasjonene, skulle man ønske at man var like flink til å tegne. Å tegne må være et herlig talent å ha og jeg misunner de som har den evnen, istedet for bare å tegne strekmenn ...

Estragons historier (Rottefangeren fra Sorø) er en fin og kreativ historie å få med seg, både for barn som nettopp har lært seg å lese, og som høytlesning for hele familien i ferien. En firer for historien og en femmer for illustrasjonene.

Dette er som nevnt i baksideteksten en bokserie om de syv dødssyndene.

Bakpå:

De sylkvasse naglene slo inn med voldsom kraft like i nærheten. Jeg satt urørlig, svelget og ba stille om å slippe å bli spiddet. Til slutt hadde han ikke flere nagler igjen, og var så utkjørt at han sank ned på en stol og satt der lenge med treklubba i fanget og pustet som et dyr. Så plutselig løftet han hodet og stirret mot veggen der jeg satt urørlig. Det føltes som han hadde fått øye på noe. At han hørte hjerte mitt. At det var meg han så.

Estragons historier er en serie om de syv dødssyndene for barn i alle aldre, fortalt og ført i pennen av rotter.

Originaltittel: Rottefangeren fra Sorø
Forfatter(e): Gaute Heivoll & John Kenn Mortensen (illustratør)
Sjanger: eventyr
Målgruppe:
barn
Antall side
r:71
Forlag: Vigmostad & Bjørke
Utgitt: 2018 
Min utgave: 2018 (Innbundet) 
Lest: 05.07. - 06.07. 2018
Kilde
: anmeldereksemplar
Plot
: 4 Koselig, herlig og mystisk atmosfære, og liker illustrasjonene veldig godt.
Tittel: 3
Litt kjedelig tittel, kanskje?
Omslag: 4 Mystisk, dystert og liker det gammeldagse effekten.
Baksidetekst: 3 Kort og enkelt. Og gir leselyst.
Skrivemåte: 4 Kort og enkelt. Sært, humoristisk og kreativt.
Favorittkarakter: Glambek. Spesiell og utrivelig fyr som man blir nysgjerrig på.
Slutten: 4 Tankevekkende med mye atmosfære.
Høydepunkt: Lettlest, fine illustrasjoner og merkelig persongalleri. Liker at både historien og illustrasjonen er mørkte, og har et gammeldags preg over seg.
Lavpunkt: Blir kanskje for lettlest og kort, selv til en barnebok å være, men koselig så lenge det varer.
Terningkast: 4
Leseutfordring: 
100 øker i løpet av 2018


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar