22. juli 2016

Helgelektyre(151)


I Am Number Four - Pittacus Lore
Huset ved innsjøen - Kate Morton
The Gunslinger (The Dark Tower, #1) - Stephen King

I går leste jeg ferdig Eating Animals av Jonathan Safran Foer. Den brukte jeg nesten to uker på fordi den var hard for en dyrevenn å lese. Så den brukte jeg ekstra tid på. Og i går kveld begynte jeg så vidt på I Am Number Four av Pittacus Lore. Jeg skal også fremdeles lese videre i Huset ved innsjøen av Kate Morton, som er en liten murstein, men overkommelig.

Og den nye samlesingen erThe Dark Tower serien av Stephen King og første bok i den serien er The Gunslinger. Jeg leste The Gunslinger for første gang i 2011 og likte den kjempegodt så har ikke noe i mot å lese den på nytt. Har ikke lest resten av serien av en eller annen grunn, men har nå mulighet under samlesingen. Selv om Stephen King ga ut Carrie som debutbok i 1974, så var det The Dark Tower serien han begynte å skrive på allerede som 19 - åring.  Det er synd at min favorittforfatter og forfatterhelt er så undervurdert fordi de fleste som aldri har lest en eneste bok av King, tror ikke at han skriver annet enn grøss, men han har skrevet science fiction og også rene romaner. Han er en av de få forfatterne som behersker alle sjangere. Det er selvsagt horrorbøkene hans som er best, men vil bare si at han består av mye annet enn det også, bare for å understreke det.

Noen spurte meg om jeg kunne gjøre en sammenligning av både boka og filmen Rosemary's Baby av Ira Levin siden det ikke er lenge siden jeg leste den, og jeg hadde som håp å få det klart til onsdag eller torsdag denne uka, men det viste seg at jeg trenger mer tid. Det er interessant å jobbe med et annerledes innlegg og jeg jobber med saken, men trenger bare litt mer tid, så det kommer i neste uke.

Så bøkene i helga blir også variert. Det blir både litt science fiction, horror med noe westernaktig stil og historisk roman.

I dag er det fire år siden jeg flyttet inn i leiligheten så i morgen kommer jeg med Fordeler og ulemper med å bo alene - innlegg. Jeg er like spent på konklusjonen selv. Man må ha noen "moroinnlegg" også, innimellom.

Og i  helga skal jeg begynne å se første sesong av Dracula som dukket opp i postkassa tidligere i uka.


Har dere lest noen av disse bøkene og hva leser dere i helga?

Ukas låt: Take Me Down av The Pretty Reckless
(De har endelig kommet med ny singel og har heldigvis ikke mistet gnisten. Det komiske er at jeg har lenge likt The Pretty Reckless uten å vite at vokalist, Taylor Momsen, har vært med i Tv-serien Gossip Girl. Det visste jeg ikke før jeg nylig så et intervju av henne. Jeg visste det ikke for har ikke sett en eneste episode av Gossip Girl og har ikke tenkt det heller. Tror ikke det er min type serie).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar