4. juni 2016

Sommerlesing 2016



NOS4A2 - Joe Hill (Jeg har den norske utgaven)
Billett til helvete - Patricia Highsmith
The Night Circus - Erin Morgenstern
The Nightwalker  - Diane Guest (jeg har den i en annen utgave på norsk, og på norsk heter den Søvngjengeren)
Tunneler - Rod Gordon & Brian Williams
The Mermaids Singing - Val McDermid, den første boka i Arr i sjelen serien (eller Wire in the Blood, som tv-serien egentlig heter)
Eating Animals -  Jonathan Safran Foer
I am number four - Pittacus Lore 
Stille som i graven - Mary Higgins Clark (Ps: Jeg har en annen norsk utgave)
Night Shift- Nora Roberts (Jeg har den på norsk og den norske tittelen er: Nattens stemme)
The Crossroads - Niccolò Ammaniti
The Awakening of Sunshine Girl - Paige McKenzie
Wild - Cheryl Strayed
Into the Wild - Jon Krakauer
Left to die - Lisa Jackson (Jeg har den norske utgaven: Uhyggelig spill)

Om sommeren "skal" man lese ekstra mye og det har jeg ikke noe i mot. Jeg leser året rundt så det spiller ingen rolle hvilken årstid det er, sånn sett. Min favorittårstid er høsten, men som sagt så leser jeg året rundt. Siden sommeren forbindes med langferie og ekstra fritid, så er jo å lese ikke det dummeste man kan gjøre.

Jeg har laget en liste over bøker jeg skal lese i sommer, til tross for at sommeren ikke er min årstid. Kommer aldri til å bli et sommermenneske, men skal lese mye likevel. Bøkene på lista er noen få av mange bøker jeg har kjøpt oppgjennom årene og som jeg har spart å lese til "rett" anledning. Og til tross for at dette er et utvalg av bøker jeg skal komme meg gjennom i sommer, så er ikke nødvendigvis sommer som er tema og handling i bøkene. Det synes jeg ikke er nødvendig. Selv om horror, psykologiske thrillere og krim er mine favoritter, liker jeg også å lese variert, så dette ble også en variert liste.

Er usikker på om jeg kommer til å lese bøkene i kronologisk rekkefølge, eller om det blir tilfeldig underveis, vi får se. Og om jeg ikke kommer til å rekke alle i sommer, kommer jeg til å fortsette lista ut året, for jeg kommer også til å lese andre bøker i sommer ved siden av.

Jeg har ikke tenkt å skrive hva hver eneste bok på lista handler om for da tror jeg at jeg blir sittende her i hele dag og det orker jeg ikke. Jeg må jo lese også:) Dessuten foretrekker jeg å spare slikt til anmeldelsene. Enkelt og greit.

Har også lyst til å lese en Stephen King bok i sommer (min favorittforfatter), men har ikke bestemt meg for hvilken bok jeg skal bestille ennå.

Er spent på hvor mange jeg klarer å lese fra lista og hvor fornøyd man er over valgene eller ikke.

Det ble et kort innlegg dette, men som sagt så orker jeg ikke å skrive hva alle bøkene handler om og hva slags bøker det er. Da blir jeg ikke ferdig. Ville bare gi dere et kort og greit innlegg om hva slags bøker jeg har tenkt å lese denne sommeren.

4 kommentarer:

  1. Ser ut som du skal gå helt over til engelsk i sommer, en form for ferietur det også. Jeg har prøvd å legge planlagte bøker i en haug og begynne på toppen, men det funket ikke for meg :) Spent på omtalene etterhvert som de kommer. Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å se deg her igjen:)

      Ikke alle bøkene er på engelsk. 7 av de er på norsk. Noen er oversatt (som jeg opplyste på lista) og noen bokomslag fant jeg ikke på norsk for noen av bøkene er litt gamle og fant ikke norske omslag av dem så da brukte jeg de engelske utgavene, men flertallet i collagen er på engelsk. Personlig foretrekker jeg å lese på engelsk fordi synes det er et rikere språk enn norsk. Mer innholdsrik, hvis du skjønner. Og det blir godt å lese bøker som lenge har vært på vent, men man vet ikke når det blir "rett" anledning, hvis du skjønner. Så i sommer har jeg satt av disse bøkene jeg lenge har hatt lyst til å lese og som jeg har utsatt altfor lenge. Har mange flere av dem, men det blir flere somre og anledninger:)

      Spørs om jeg klarer å holde meg til denne lista, kommer jo til å lese andre bøker ved siden av, men skal prøve å lese så mange jeg kan av disse:) Så får vi se hvor "disiplinert" jeg er.

      Takk for det, og ha en riktig fin uke du også, Tine:)

      Slett
  2. Linda22:41

    Wild skal være bra har jeg hørt :) Leste Into the Wild for en stund siden og blei positivt overraska, likte hvordan forfatteren klarte å få frem den spesielle "auraen" til han den handler om. Tenkte å prøve meg på en Stephen King bok i sommer har enda ikke lest noe av han (flaut).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, er veldig spent på Wild, men så skal man være forsiktig med høye forventninger også;)

      Into the wild har jeg hatt lyst til å lese helt siden jeg så filmen. Foretrekker å lese bøkene før jeg ser filmen, men da jeg satte på filmen for en tid tilbake visste jeg ikke at det var basert på en bok. Jaja, shit happens, men har bestemt meg for å lese den uansett:)

      Anbefaler deg gjerne å lese noe av Stephen King. Han er veldig undervurdert, noe han ikke fortjener, så ikke bry deg om det. Gjerne gi ham en sjanse:) Han kan kanskje bli for detaljrik for noen, men det er det jeg digger med ham:)

      Slett