3. desember 2011

De Ukjente av Dean R. Koontz - uhyre spennende!






Travis fortsatte å løpe. Han var ivrig etter å nå kanten av canyonen, hvor det var sparsomt med trær og busker.

To minutter senere var han der. Han stanset for å få igjen pusten. Musklene i leggene og lårene brant av smerte.

Det var her han hadde stanset for å spise litt kjeks. Klapperslangen som hadde ligget og solt seg på en sten var borte.

Retrieveren sto ved siden av ham og stirret pesende nedover stien de nettopp hadde løpt opp. Så løp den videre til en liten kløft hvor de kunne komme seg ned i den neste canyonen. Det var tdelig at hunden mente de ikke var utenfor fare ennå, og at de burde fortsette videre. Travis fulgte etter.


En spenningsbok om samspillet mellom mennesker og en veldig spesiell golden retriever.


Dette er en omtale jeg har utsatt lenge med å skrive fordi å omtale en fantastisk bok er ikke alltid like lett. Dessuten ville jeg bare at boka skulle synke inn for det var en bok jeg ikke ville slippe taket på så lett. Når du leser boka selv, tror jeg at du vil skjønne hvorfor.

Travis drar en tur til skogs i håp om å finne seg selv. Han er i en periode i livet hvor han på en måte har rotet seg bort og føler seg svært ulykkelig. Han drar på en fottur i god trod om å bli litt klokere når det gjelder livet. Men skogturen tar slutt da han plutselig støter på en løs golden retriever i en skogåpning. Han vet ikke hvor hunden kommer i fra eller hvem som eier den. Travis forsøker å gå forbi hunden, men hunden er av en eller annen grunn desperat etter å jage vekk Travis. Han prøver å be Travis om å ikke gå videre til enhver pris. Da han og hunden rømmer stedet og han ser seg tilbake,er han glad for at han ble advart. Men hvorfor? Hva var det han så i skyggene?

Jeg vet ikke helt hva jeg ventet meg da jeg begynte på boka. Hadde bare hørt så vidt om den og kom over den i en bruktbutikk. Da måtte jeg bare ha den. Det skal være en av mange klassikerne til Koontz, og det er jo et must! Så jeg slo til, og av en eller annen grunn ventet jeg over et år med å lese den. Noe som jeg angrer sterkt på nå. Hvorfor i all verden ventet jeg så lenge med å lese den? Det er en skam, men bedre sent enn aldri. Denne boka er en av de bøkene jeg  har lest og som jeg aldri kommer til å glemme. Det var spenning i bøtter og spann. Elskverdige karakterer som man blir kjent med og blir glad i, i hvert fall de fleste, og hele tiden ventet jeg i spenning på hva som ville skje videre.

Koontz er veldig flink til å bygge opp spenningskurver fra forskjellige perspektiver og besrkive ekle atmosfærer. Jeg hadde ingen problemer med å forestille meg alle scenene og hele persongalleriet. Alt var veldig levende beskrevet. Det gjorde meg helt hekta på boka og det var fryktelig, fryktelig vanskelig å legge den i fra meg. Den mest elskverdige karakteren var hunden Einstein (!) Hunden som Travis fant da han var ut på tur i håp om å finne seg selv og filosofere over livet som ikke har brakt annet enn ulykker. Jeg ble så betatt av kommunikasjonen mellom Travis og Einstein. Den var både rørende og fascinerende. Jeg ble mer og mer knyttet til Einstein jo mer jeg leste. Hvem vil vel ikke ha maken til hund? (til og med jeg som er kattmenneske!).

Dette er en bok om farlig eksperimentering som kan gå galt, om skapninger som blir utsatt for den slags eksperimentering , som rømmer, og hva det kan føre til. Om du er fan av Koontz eller ikke, kommer du helt sikkert til å nyte denne spenningsboka! Boka består av korte kapitler og kjapp lesing! Jeg frydet meg over hver side og Einstein er en karakter som jeg alltid vil huske!

En liten "samtale" mellom Travis og Einstein når Travis skjønner at hunden ikke er helt som andre hunder. "Samtalen" er litt festlig og det er også mange andre morsomme "samtaler" mellom de to i boka.

"Forsto du hva jeg sa?" spurte Travis og følte seg lit dum. Ikke desto mindre gjentok han spørsmålet. "Gjorde du? Forsto du?"

Retrieveren rev blikket motvillig løs fra sjokoladebiten. Øynene deres møttes. Igjen følte Travis at noe nesten overnaturlig var i ferd med å skje.

"Æh ... er det i orden at jeg tar den siste sjokoladebiten?"

Hunden så på ham og snøftet som om den var skuffet, og stirret ut av sidevinduet.

"Nå gir jeg meg over," sa Travis.

Hunden gjespet.

Travis holdt hånden helt stille. "Vil du ha den, får du ta den."
Retrieveren flyttet på seg, lente seg mot ham og snappet sjokoladebiten forsiktig ut av hånden på ham.

Bakpå

Dean R. Koontz befinner seg ikke lenger i fantasiens grenseland; han har gått et skritt videre. I hans verden lever det gode og det onde side ved side – som i vår egen. Men Koontz’ virkelighet ligger et sted inne i fremtiden… den som kanskje en gang vil komme.

”Med De ukjente viser Koontz at han er mesteren når det gjelder å konstruere livaktige, uhyggelig realistiske verdener.”
Booklist

”Lesere som er ute etter maksimal underholdning, har ingen grunn til å lete lenger…”
Chattanooga News-Free Press


Originaltittel: Watchers


Forfatter(e): Dean R. Koontz

Sjanger: skrekk

Målgruppe: Voksen

Antall sider: 254


Forlag: Damm (nå kjent som Cappelendamm)

Utgitt: 1987


Min utgave: 1989 (Innbundet)


Lest: 13. november - 20. november (2011)


Kilde: Kjøpt


Plot: 6

Tittel: 6

Omslag: 5

Baksidetekst: 5

Persongalleri : 6

Skrivemåte: 6

Slutten: 6

Høydepunkt: Spennende fra begynnelse til slutt. Heseblesende lesing!


Lavpunkt: At jeg ikke leste den tidligere!


Terningkast: 6

Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge & Off The Shelf

2 kommentarer:

  1. Herlig anmeldelse! Denne boka skal jeg sjekke ut!

    SvarSlett
  2. rufsetufsa00:14

    Takk, Silje :) Boka er virkelig verdt å sjekke ut. Dyrevenner kommer i alle fall til å elske boka :)

    SvarSlett