1. desember 2011

(Boktema) Min kvinnelige favorittkarakter





En vanskelig utfordring denne torsdagen! Takk skal du ha, Anette.. (Nei da, just kidding).

Etter å ha tenkt og grublet lenge dukket det opp noen som jeg ikke kan velge mellom. Så det blir en liten liste istedet for en enkelt person. Personlig liker jeg best bøker som har mannlig hovedperson (aner ikke hvorfor, men det har alltid vært sånn.



Bestemora fra Heksene. Jeg ble nesten aldri kjent med min farmor for hun døde da jeg var veldig, veldig lita. Og da mener jeg i krypealderen. Men min mormor ble jeg veldig godt kjent med og hadde et nært forhold til. Elsket å ligge over hos henne og morfar da foreldrene mine skulle begynne ekstra tidlig på jobb og hvis de skulle bort et sted en kveld, kom hun og overnattet hos oss. Likte godt at hun leste for meg. Det er en tid jeg savner. Så jeg ville aldri ha erstattet bestemødrene mine. Det er i alle fall sikkert. Men skulle gjerne ha hatt bestemora til Luke i heksene som en annen slektsrolle. Som en tante eller noe. Som kunne ha fortalt meg kreative historier som ikke finnes i bøker. Hadde heller ikke hatt i mot om hun var ekspert når det gjaldt hekser. For hvem syns vel ikke at det er spennende å høre og lese om hekser?!

Andre som fortjener å komme på lista er ....


Nancy Drew - min barndomsheltinne! Jeg ville være som henne og løse mysterier. Gikk rundt i nabolaget med en liten veske og så etter spor. (Utrolig hva man kan finne påsom barn....) Men syns at Nancy var både tøff, vågal og klok. Uansett hvor vanskelig det var å løse mysteriet, så visste jeg at hun ville klare det uansett.

Amalie Hamnes  fra Fossefall-serien som jeg har blitt så glad i! For å være helt ærlig så likte jeg ikke Amalie så godt i begynnelsen for hun var litt naiv. Men liker henne bare bedre og bedre nå som hun blir eldre. At hun blir eldre kler henne godt. Gammel er hun jo riktig nok ikke, men syns hun blir klokere med årene (til tross for at hun er ung) og blir bare varmere og varmere som person. Det liker jeg!

Cassie fra ungdomsserien Darke Academy. En serie som jeg ble utrolig hekta på og som består av tre bøker. Leste de ut tidlig i år og da jeg var ferdig med serien så sendte jeg en mail til forfatteren og spurte om det ville komme flere bøker. Da svarte hun at hun ville gi ut fjerde bok om forlaget ville gå med på det. Og i september/oktober fikk jeg melding fra henne på min engelske twitter profil at hun hadde sendt utkastet til fjerde bok! Snakk om å være hekta når man begynner å sende mail til forfattere...

Tina fra Alt hun drømte om av Patrick Redmond. Husker ikke etternavnet hennes og har heller ikke boka i nærheten (Typisk!). Men husker jeg likte boka svært godt og også Tina. Stakkars Tina som ble mobbet av klassekameratene og fikk slengt dritt etter seg hele tiden. Ingen likte henne noe særlig. Men da hun ble voksen skiftet hun navn. Og med åra var hun ikke lenger like stygg. Hun vokste seg flott og vakker. Grunnen til at jeg likte Tina var at hun aldri lot seg knekke uansett hvor vonde dagene hennes ble. Hun var sterk og et bevis på at selv om man blir mobbet, så kan man heve seg over det og komme seg videre i livet. Ikke la seg stoppe av vonde minner. Kommer aldri til å glemme denne karakteren. Det er sikkert og visst.

Som sagt, det er umulig å bestemme seg for bare en favorittkarakter. Det er håpløst. Men håper innlegget blir "godkjent" likevel...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar