28. juli 2011

Shantaram av Gregory David Roberts - et mesterverk som alle bør lese!

Fortidens kappe er et kappeteppe av følelser, sydd sammen meed rebustråder. Det meste av tiden tuller vi bare kappen rundt oss som en slags trøst, eller sleper den etter oss mens vi strever for å komme oss videre. Men alt har sin årsak og mening. Hvert liv, hver kjærlighet, hver handling, følelse og tanke har sin grunn og betydning, sin begynnelse, og sin rolle det skal spille når alt skal oppsummeres. Og noen ganger klarer vi å se fortiden så klart, klarer å lese de enkelte bestanddelene med slik innsikt, at hvert sting, hvert nest av tid avdekkker sin mening, og budskapet som ligger i det. Ingenting her i livet, enten livet leves riktig eller galt, gir mer lidenskap enn feilgrepet, gir mer klarhet enn sorgen. Og i kraft av den lille og dyrebare visdommen de skjenker oss, har også de vi frykter og hater, og lidelsene og nederlagene vi opplever, sin grunn og sin rett til å være til.
Livets oppturer og nedturer.


Eks-fangen Gregory David Roberts havnet i helvete da ekteskapet gikk i oppløsning og han mistet foreldreretten til datteren. Livet hans faller i grus, og i all elendigheten begynner han med dop og raner banker. En dag blir han tatt. Han blir dømt til 20 år i fengsel, men allerede etter to år klarer han å rømme fra et av Australias best sikret fengsler. Han klarer bokstavelig talt å rømme midt på lyse dagen! Han havner i Bombay, og lever alltid i redsel over å bli avslørt og tatt. Som rømling må han kutte all bånd fra familie, venner og alle han var glad i. Han er etterlyst og kan ikke risikere å bli tatt. I Bombay blir han kjent med mange spennende mennesker, og lærer mye om kultur i byen. Han opplever mye i Bombay. Han ender opp med å bo i slummen sammen med hans nye, gode venner, starter en legepraksis der, og den stillingen gjør ham kjent i byen. Til og med mafian blir interessert i ham og han skaper et bånd med dem også. Vil han føle seg som hjemme i Bombay eller vil han alltid bli sett på som en utlending?

Fikk denne i bursdagsgave i januar og tenkte å drøye den til det ble sommerferie med tanke på tykkelsen av boka og kose meg med den når jeg hadde bedre tid. For dette er en murstein på 910 sider. Har ikke lest en så tykk bok siden i fjorsommer da jeg leste IT av Stephen King som var på over litt 1000 sider (!) Men tykke bøker skremmer ikke meg. Jeg liker både tynne og tykke. Ja takk, begge deler! Og denne har jeg hatt lyst til å lese lenge for denne boka har fått mange lovord og da blir jeg nysgjerrig! Man lurer jo da på hva "alle" snakker om.

Jeg må innrømme at jeg slet meg gjennom de 200 første sidene. Da var det mange navn og mye å forholde seg til, men etter å ha kommet meg gjennom den biten, ble det veldig mye lettere og ting begynte å skje! Vi blir kjent med svartebørsen, slummen, og mafiamiljøet.

Så vidt jeg vet er filmatiseringen godt i gang og Johnny Depp skal være hovedrollen, noe jeg er fullstendig uenig i. Jada, han er en dyktig skuespiller osv, men jeg kan bare ikke se for meg Johnny Depp som Gregory David Roberts. Jeg syns det blir helt feil. Det virker som to helt forskjellige personer. Hvem jeg ville ha valgt, er vanskelig å si, men i alle fall ikke Johnny Depp. Jeg er også litt lei av å se Johnny Depp i nesten alle moderne filmer. På tide med litt nye fjes i filmbransjen så lenge det ikke er noen Disneyfabrikerte - skuespillere, hvis du skjønner hva jeg mener?

Shantaram er en varm, god og oppriktig bok om oppturer og nedturer i livet. Om en mann som lar livet gå videre uansett hvordan det måtte gå og prøve å legge fortiden bak seg. Hans vennskap og samtaler med Prabaker er ubetalelig, hans kjærlighet for Karla er rørende, og måten han håndterer møtet med en annen kultur enn den han er vant til - er imponerende. Dette er en bok med mye diskusjon om livsfilosofi, om det å høre hjemme et sted og prøve å ta rette valg. Shantaram er en bok som bare må leses for å skjønne hvor fantastisk den er for det er en bok som er vanskelig å beskrive! Og uttrykket bjørneklem kommer aldri til å bli den samme. Les boka og du skjønner hva jeg mener. Alle burde lese denne. Det er en utrolig fascinerende, røff og sjarmerende bok! En bok som passer godt for begge kjønn!

Jeg er veldig spent på hvordan filmen blir til tross for at jeg er uenig i hovedrollevalget.

Og jeg skulle gjerne ha fått tak i lydbok hvor forfatteren leste selv. Har sett noen youtube-videoer av Roberts og han har så behagelig stemme! Hadde vært spennende å høre ham lese fra boka. Og vil dere vite mer om forfatterens liv da han var på rømmen, kan dere se første klipp her. Et intervju med CNN. I disse klippene snakker han både om boka og viser oss stedene han befant seg da han var i Bombay. Veldig interessant og verdt å få med seg. Roberts er en tøff fyr!

Det var ikke meningen å bruke nesten en måned på å lese ut boka, men dette er en bok som trenger å fordøyes og ikke egner seg til å rushe gjennom. Det er en bok til ettertanke bare så dere vet det på forhånd.


Bakpå



"Jeg måtte bruke lang tid og reise nesten verden rundt for å forstå det jeg nå vet om kjærlighet og skjebne og de valg vi gjør, men kjernen i det kom til meg i et glimt, mens jeg sto lenket til en mur og ble torturert."

Røverfortelling, kjærlighetsroman, gangstertone og skjebnedrama - Shantaram har det alt sammen, og er en eksistensiell tour de force av den helt sjeldne sorten. Hovedpersonen og fortelleren Lin, er på rømmen fra en langtidsdom og søker tilflukt i Bombays slumstrøk, der han oppretter en improvisert praksis som doktor for 2500 slumbeboere. En takknemlighetsgjeld til byens ubestridte mafiaboss kaster ham ut i et nytt liv som Bombay - mafiaens våpenpusher, smugler og falskner, og senere som geriljakriger i Afghanistan ...

Fortellingen tar utgangspunkt i fortellerens egen historie, og er blandt mye annet enn lang kjærlighetserklæring til Bombay og India. Men først og fremst handler Shantaram om et liv og em reose helt i randsonen av hva et menneske tåler, om frihetens pris, om om betingelsene for  en ny begynnelse, om kampen mellom det gode og det onde, som kjærlighet - om de store valg i livet.

"Denne svært velskrevne fortellingen er gjennomsyret av en realistisk, mørk stemning, og spenningen varer imponerende nok gjennom de drøyt 900 sidene."

Terningkast 5, VG

"Klarte knapt å legge den fra meg før alle de nesten 1000 sidene var fortært i en grådig slurk."

DAGLBADET




Originaltittel: Shantaram

Norsk tittel: Shantaram

Forfatter(e): Gregory David Roberts

Sjanger: Roman, biografi, fiction

Målgruppe: Voksen

Antall sider: 910

Forlag: Press

Utgitt: 2003

Min utgave: 2010 (Innbundet)

Lest: 27.06 - 26.07 (2011)

Kilde: Kjøpt

Plot: 6

Tittel: 6

Omslag: 5

Baksidetekst: 5

Persongalleri: 6

Skrivemåte: 6

Slutten: 6

Høydepunkt: Spennende, vakkert og rørende lesestoff.


Lavpunkt: Skulle ønske jeg ikke visste hvem som spiller hovedrollen i filmatiseringen mens jeg leste denne.

Terningkast: 6

Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge

6 kommentarer:

  1. Av en eller annen grunn, vet egentlig ikke hvorfor, så har jeg vært skeptisk til denne boka. Jeg har ikke trodd at den har vært noe for meg, men nå fikk jeg jammen lyst til å lese den etterhvert :-) Er det en selvbiografi eller en roman med selvbiografiske elementer? (Jeg digger Johnny Depp rått og uhemmet, he he ;-)) Flott anmeldelse!

    SvarSlett
  2. rufsetufsa03:11

    Shantaram har jeg lenge hatt lyst til å lese, men av en eller annen grunn var jeg veldig skeptisk jeg også og trodde vel dette ville være en gubbebok eller noe slikt, men jeg falt pladask for Roberts skrivemåte. Den er unik! Så det er bare å sette i gange å les! :)

    I følge et eller annet intervju jeg så med Roberts så er det en selvbiografi blandet med fiction. Han ville ikke at det skulle være en ren memoar.

    SvarSlett
  3. Stein Pettersen12:58

    Aldri hørt om boka, men omtalen her gjør at jeg må ta turen innom første bokhandel. Takk!

    SvarSlett
  4. rufsetufsa13:03

    Hei Stein!
    Da har du noe å glede deg til for boka er bare helt rå! :) Hadde vært hyggelig om du la tilbake noen ord etter at du har lest den. Det hadde vært kjekt :)

    SvarSlett
  5. steinp15:22

    For å si det sånn... Husker du bare hva boka heter, er det jo ingen kunst å få kjøpt den i alle fasonger. Men når navnet detter ut, og du bruker et utall dager med å prøve å lete opp den bloggen du leste om boka og ikke finner den, vel da er du lost. I dag fant jeg deg igjen, så nå kanskje kan jeg huske på å notere navnet og få kjøpt boka..............

    SvarSlett
  6. rufsetufsa19:23

    Ja, jeg kjenner igjen det problemet. Både glemming av tittel på boka og det å glemme hva en blogg heter. Men hyggelig at du fant både tittelen på boka og dette stedet. Velkommen tilbake :) Jeg vet det er irriterende å lete lenge etter en side man har vært innom. Spesielt når det tar lang tid å finne det igjen. Skikkelig irriterende. Og kos deg med boka. Skulle ønske at jeg fikk lese den for første gang igjen :)

    SvarSlett