11. juni 2008

Ekstremt av Sharon Osbourne

Det virket som det var et nytt drama hver gang jeg kom hjem, og mye av det hadde å gjøre med at Ozzy var full. Alle vennene hans drakk, og det kom ikke som noen overraskelse da han ble arrestert for fyllekjøring. Før ett år var gått etter innleggelsen på Betty Ford - klinikken, visste jeg at jeg nok en gang måtte prøve å få ham på rett kjøl. Og en morgen var han veldig lei seg og skamfull over oppførselen sin, gikk han med på det. Jeg hadde gjort hjemmeleksa mi, fortalte jeg ham, og det stedet som oppnådde de beste resultatene, het Hazelton og lå i USA. De hadde ikke noe tilsvarende i England. I England ble du sendt til avrusning, fikk litt terapi før de kastet deg ut og du måtte klare deg på egen hånd igjen.


DSC00578.jpg

Originaltittel: Extreme
Forfatter: Sharon Osbourne forteller til Penelope Dening
Sjanger: Biografi, kjendiskone
Antall sider: 347
Utgitt: 2006


Bakpå: Sharon Osbourne har hatt et dramatisk liv - helt fra barndommen. Hun var manager for flere band, men fikk ikke ro i sjelen før hun forelsket seg i rocke - legenden Ozzy Osbourne fra Black Sabbath. Deres samliv skulle bli stormfullt: De fikk tre barn sammen, Ozzy gikk på fylla og brukte dop, og han forsøkte også en gang å kvele henne. Selv fikk hun kreft - og overlevde.
Dette er en bok som skildrer det harde livet i rockens første divisjon, men det er også en fortelling om livsmot og overlevelsesevne. Sharon forteller åpenhjertig og livfullt om Osbourne - klanens liv - også slik vi kjenner dem fra Tv - serien, The Osbournes. Eller som Sharon Osbourne selv sier: Jeg har levd femti liv på femti år.

Boken er skrevet sammen med Penelope Dening.

Over en million solgte eksemplarer i Storbritannia!


Handling: Som dere helt sikkert har skjønt, er dette en biografi. Muligens en av de få biografiene som er tvers gjennom ærlige og som ikke er “pyntet” på. For Fru. Osbourne har nemlig levd et utrolig liv og har vært gjennom veldig mye. Som for meg og sikkert for de fleste, er hun antagelig mest kjent for å være kona til han derre Ozzy Osbourne, men tro det eller ei, hun er mye mer enn det. Det fikk i hvert fall jeg vite da jeg leste denne. Jeg kan ikke akkurat kalle meg for en fan av Sharon Osbourne, men jeg syns hun og hele familien er morsom, etter å ha sett noen av episodene av The Osbournes. Jeg ville vite mer om den rare familien som ikke kunne være ved sine fulle fem. En familie med rare syn på ting og omringet av dyr.
Men jeg har fått vite mer om Sharon og hennes familie. Alt fra barndommen hennes hvor hun ble oppdratt av en hykler som far og en mor som ble kaldere og kaldere for hvert år som gikk. Hun jobbet for sin far før hun fant ut hva han egentlig drev på med. Han var en mektig manager, men han hadde også en side hun fant ut og som hun ikke ville vite noe om. Da hun ble eldre, ble hun selv manager og oppdaget enda flere band. Vi får også vite om hennes første møte med Ozzy og resten av bandet hans. Hvordan konfliktene i bandet artet seg opp og at Ozzy til slutt fikk sparken. Hvordan og hvorfor hun klarte å holde ut å bo med sin mann under samme tak når han stadig vekk var full og stein.
Vi får også vite om populariteten som skjøt til værs for hele familien, da de takket ja til en realityserie og hvordan hele familien reagerte da de fikk vite at Sharon fikk kreft.




Ettertanke: Mens Sharon forteller om livet sitt helt fra barndommen, får vi også en parelell historie, hvor hun planlegger og gjør i stand en fest for Ozzy som for første gang har klart å holde seg edru et helt åår, noe som visstnok var en sensasjon. Vi blir ikke bare kjent med Sharon, men også forholdet mellom hemme og Ozzy og barna, Aimee, Kelly og Jack. Hun byr på en interessant historie, om et liv med mye motgang, men ikke minst, fremgang. En kravstor dame som vet hva hun vil. Selv om jeg ikke er spesielt fan av henne og enige med alle valgene hun hadde beskrevet, så lærte jeg at dette er en dame med masse tæl i. hun er mye mer enn bare Fru Osbourne.
Boka består av ærlige kommentarer, vågale episoder og et forhold mellom henne og Ozzy som både er underholdende og vanskelig å forstå. Hvis du likte å se The Osbournes, kan denne boka være snadder for deg.

Høydepunkt: En dønn ærlig Sharon Osbourne.

Lavpunkt: En litt tørr og kjedelig start før boka bygger seg opp, men ikke la det skremme dere og grusomt bokomslag. Hun med hunden Minnie med rosa bakgrunn…

Terningkast: 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar