6. juni 2008

Ligge i grønne enger innspilling er i gang!

Jeg bor rett overfor Byneset, altså rett over fjorden. Halve slekta mi bor der. I dag dro jeg og mamma dit for å dra til kirkegården, plante litt og ordne opp rundt gravstøtten til besteforeldrene mine. Mamma møtte på ei som hun kjenner og hun sa at det var begravelse der i går. Begravelsen til grisebonden. (Synd vi ikke dro dit i går og ikke i dag, men vi visste ikke noe om det.) Hun sa at ei venninne av henne hadde vært der da, og mens dem var der, fikk de lov til å være der, så lenge de ikke var på området hvor de filmet og at det var ikke lov til så mye som å nyse en gang. Så det var synd at vi ikke dro dit i går istedet, får da har vi fått det med oss, og det ville ha vært artig å ha sett skuespillerne arbeide på nært hold, men vi er ikke synske heller. Vi visste ikke en gang at innspillingen av serien hadde begynt igjen.

Gården hvor Ragdes bøker blir spilt inn på, ligger ganske nære kirkegården. Jeg foreslo at vi kunne kjøre forbi der en, bare for å se om det var noen skuespillere der ute som var i aksjon, for vi så e NRK bil ved veikanten rett untenfor.

Vi måtte kjøre forbi to ganger for vi måtte finne et sted å snu for vi skulle ikke videre. Hele teamet hadde visst matpause, for det var mange som satt ute og bare tok det rolig. Jeg speidet som bare det, fast bestemt på at jeg skulle få øye på hvert fall en av skuespillerne. Tv-teamet tok mye av plassen. Jeg så en feit fyr som satt på en stol like utenfor huset med ryggen mot veien. Jeg så ikke hvem han var, men han ble puddret av en eller annen kjerring. Men da vi kjørte lenger bort, så jeg en kjent fyr sitte på en stol ved siden av fyren som ble sminket. Han kjente jeg igjen med en gang. Det var han som spiller Erlend og da skjønte jeg at mannen som ble puddret måtte være han som spiller homsekjæresten hans fra Danmark. Jeg så i det minste ansiktet til Erlend (eller Jon Øigarden, som han egentlig heter. Jeg hadde håpet at det var han jeg ville få et glimt av, for han er favorittkarakteren min i denne serien. Han spiller homofil så jævlibra. En morsom karakter.) Så det var morsomt å få et glimt av ham i virkeligheten. Også så jeg jo Isak da. Han som eier gården. Jeg så ham stå på yttertrappen og snakket med noen, men jeg så ikke hvem han snakket med. Man får ikke med seg alt i en bil. Men jeg fikk i hvert fall sett den karakteren jeg ville se.

Bare synd vi ikke dro til kirkegården i går istedet, da har vi sikkert fått sett alle sammen, unntatt grisebonden da, som er død... Det var tross alt hans begravelse. Men som sagt, vi kan ikke få med oss alt. Det var jo ikke avantert noe sted om det, for tv - teamet ville nok at det skulle være minst mulig folk der.

Men jeg ville bare opplyse om at det er sikkert mange dere der ute som jeg har fult med på tv - serien basert på "Neshovfolket" av Anne B Ragde, gleder seg og kanskje lurer på om de har begynt å produsere nye episoder. Og jeg kan med glede si at innspillingen er i full gang, men jeg har ikke peiling på når det kommer på tv, sikkert på slutten av året en gang. Jeg gleder meg masse!

Har bare lest den første boka i denne serien, men jeg håper jeg kanskje rekker å lese de to andre før den siste delen blir vist på tv. Får se hva jeg rekker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar