11. juni 2023

Månedens Bokanbefaling (mai)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Chasing the Boogeyman av Richard Chizmar, Black Mouth av Ronald Malfi, The Bad Neighbour av David Tallerman og Confessions av Kanae Minato,
er fra egen boksamling

 

I mai leste jeg disse bøkene:

Lest i kronologisk rekkefølge:

 

Perfect Day - Romy Hausmann

Chasing the Boogeyman - Richard Chizmar

En kamp mot demoner - Kjell-Vidar Åhman Teig

Black Mouth - Ronald Malfi

The Bad Neighbour - David Tallerman

Stjerner over Tivoli - Catharina Natalie Wandrup

Jordboere - Sayaka Murata

Confessions - Kanae Minato 


Sa jeg at april var ille? Mai var en verre lesemåned. Ikke bare hadde jeg dårlig leselyst, men tok også noen bokvalg jeg ikke ble overbegeistra over. Jeg lar ikke dårlig leselyst bestemme terningkast, bare så det er nevnt. Noen ganger finner man ikke flyten eller noe som ikke fenger. Les mer, hvis du orker. 😈


I mai ble 8 bøker lest, to bøker mindre enn i april.

1 av 6 planlagte bøker ble lest. Godt gjort. Se lenger ned i innlegget hvilken bok jeg skal lese, siden jeg ikke klarte alle de planlagte bøkene i mai. Da skal jeg lese en bok som jeg ikke leste i fjor eller en bok som er eldre, som jeg fremdeles er interessert i å lese.

Den ene planlagte boka jeg leste, var: Jordboere av Sayaka Murata.

Bøker jeg begynte på før mai: Perfect Day av Romy Hausmann, Chasing the Boogeyman av Richard Chizmar, En kamp mot demoner av Kjell-Vidar Åhman Teig, Black Mouth av Ronald Malfi, og The Bad Neighbour av David Tallerman.

I mai ble det merkelig nok ingen femmere.

 

 Og hvilken bok likte jeg best i mai?

 
The Bad Neighbour - David Tallerman
 
Ukjent bok og forfatter for min del, men det er også spennende. Det er ikke horror, men en thriller. Den er om Ollie som har litt økonomi å bruke på egen bolig. Etter en del visninger innser han at han er nødt til å senke kravene hvis han skal finne noe. Ved en tilfeldighet får han anledning til å se på et annet hus. Den er noe slitt og usjarmerende, men Ollie er villig til å gi huset en sjanse, noe hans nåværende kvinne han dater ikke er helt enig i. Men Ollie legger inn et bud og han blir husets nye eier. Men livet blir til et helvete på grunn av naboen Chas. Han spiller høy musikk, har ofte fester med tvilsomme gjester og Ollie får et ublidt møte med noen av kompisene hans. Bør han ringe poltiet eller takle problemet på egen hånd?

Jeg liker bøker og filmer med hevnlystne karakterer. Det er litt befriende og interessant å lese om. Handlingen begynner noe trått og sakte, men det tar seg opp. Man blir ikke altfor godt kjent med karakterene siden boka er noe kort, Men boka var passe mørk, og fascinerende.

Anmeldelsen kan leses her.
 


Andre bøker jeg gjerne vil anbefale videre, er:
 
 
Confessions: Thrilleren ble opprinnelig utgitt i 2008 og i 2010 ble den filmatisert. Har ikke sett den ennå, men skal få den med meg hvis den er lett tilgjengelig. 
Dette er om en lærer som mister datteren sin i en tragisk ulykke, men så får hun hint om at det ikke var en ulykke, likevel. Kommer hun til å ta hevn, uansett hvor gamle den eller de ansvarlige er?

Annerledes og fengslende thriller som tar opp mange alvorlige temaer. Kjedet meg ikke med denne.

Anmeldelse kommer.
 

Jordboere: Man blir kjent med Natsuki som tenåring og som voksen kvinne i trettiårene. Hun føler seg utenfor sin familie. Foreldrene favoriserer søsteren, mens Natsuki føler seg som en fremmed. I trettiårene er hun gift med en mann, og de deler samme syn på livet. De vil ikke være en del av samfunnet, og ved en tilfedighet får hun møte fetteren sin Yu. En mann som betydde alt for henne da hun var yngre. De tre prøver å komme seg unna samfunnet så lenge som mulig, som Natsuki kaller Fabrikken.

Småmørk roman med en dose svart humor. Lettlest og dystert. Jeg likte den fordi den var en smule sær, og jeg og karakteren har noe av det samme synet på samfunnet som blir beskrevet i boka.

Anmeldelse kommer.

 

Bøker som var helt ok:

 

En kamp mot demoner: En bok jeg gjerne ville like, og jeg likte deler av den, men det var bare ikke helt min type horror. Ville svært gjerne lese denne på grunn av coveret som er veldig retro som jeg liker. Fargebruken er også litt retro. 

Boka er både for ungdom og voksne da det handler om mye om opppvekst, da på åttitallet og utover nittitallet. Boka er en blanding av horror og magisk realisme. Den er om brødre som vokser opp i Øyestad som er et fiksjonsted. Som alle andre steder har de noen bygdeoriginaler, og det blir nevnt ting fra åttitallet og nittitallet som man husker på, som musikk, filmer, og mye annet. Dette er en bok som er vanskelig å forklare da boka består av mange aspekter, og man ikke vil avsløre noe. Det er på en måte en bok i en bok. Boka består av familietragedie, sorg, og oppvekst.

Grunnen til at boka ikke traff meg helt er at jeg er ikke spesielt glad i oppveksthorror eller coming of age horror som det egentlig heter. Den eneste oppveksthorror boka jeg har likt og som har gjort det realistisk, er It av Stephen King. Jeg liker oppveksthorror i filmer og serier, men i horrorbøker, foretrekker jeg oftest å lese fra et voksent perspektiv.

Anmeldelse kommer.

Hei, hyggelig at du fremdeles leser.

 

Bøkene jeg likte minst i mai:

 

Black Mouth: Min andre bok av Ronald Malfi. I fjor leste jeg Come with Me som jeg likte bedre. Black Mouth er om brødre som på en måte har mistet kontakten. Jamie Warren har hatt sitt å slite med, blant annet alkohol og er nå tilbake og brødrene gjenforenes. Jamie må være tydelig med broren sin, siden han ikke er helt som "alle" andre, men han er en god mann. Han møter også to venner han vokste opp med. Grunnen til at Jamie er tilbake er fordi moren er død og han må ta seg av broren sin, noe han ikke har noe i mot. Da denne gjengen var barn, møtte de på en underlig mann: "The Magician". Først er han fascinerende og vennlig, men så tar ting en mørkere vending. Nå i voksen alder, prøver de å oppsøke ham etter å ha funnet et spor. De gjør det for å konfrontere deres barndom og indre demoner.

Interessant konsept, men boka er altfor lik It av Stephen King, minus klovnen. Sier ikke at det er plagiat, men det er en del likhetstrekk i både handling og noen av karakterene. Jeg ville like denne boka, men det ble veldig tørt og kjedet meg en smule med denne, dessverre. Det er ikke min siste av Malfi, for jeg vil gjerne prøve en bok til siden jeg likte Come with Me så godt.

Anmeldelse kommer.

 

Chasing the Boogeyman: Richard Chizmar har tidligere utgitt en bok sammen med Stephen King, men denne skrev han alene. Chasing the Boogeyman er om en trygg og hyggelig lite samfunn i Edgewood der "alle kjenner alle". Men panikk skapes da jenter forsvinner, for så å dukke opp døde.

Hovedkarakteren som har samme navn som forfatteren, begynner å engasjere seg i saken, noe også hans forlovede gjør. Moren hans liker det ikke, spesielt siden Richard har fått noen mystiske telefoner. Er morderen fra nærmiljøet, siden det virker som om han kjenner området godt, eller er det en på gjennomreise?

Boka skrives som en metafiksjon, men er egentlig ikke det. Dette er en slags hyllest til true crime og hans hjemsted, som han selv skriver i et notat i boka. Han ville prøve ut en ny sjanger. Interessant konsept, men fortellerstemen var dessverre knusktørr og hovedkarakteren var en smule selvskrytende.

Anmeldelse kommer.

 

Perfect Day: Ann blir vitne til at politiet arresterer hennes far, og påstår at han er Sløyfemorderen. Jentebarn skal ha blitt tatt av Sløyfemorderen i fjorten år og Ann kan ikke tro hvordan politiet hevder at det er faren hennes. Mens han sitter inne og nekter å si et eneste ord om saken, gjør hun alt hun kan for å renvaske hans navn, bevise at de har tatt feil mann. For faren hennes er ingen morder, er han vel?

Jeg leste Elskede, barn av henne som jeg leste for noen år siden. Men å lese Elskede,barn og Perfect Day var som å lese av to forskjellige forfattere. Språket i Perfect Day føltes annerledes, nærmest klønete. Handlingen ble altfor forenklet og opphakket. Hovedkarakteren Ann ble fort slitsom, og ingenting i boka var av interesse. Det var vanskelig å engasjere seg i det hele tatt. 

Anmeldelsen kan leses her.


Stjerner over Tivoli: Første bok i Søstrene Lumière serien for barn. Den er om Liv, Klara og Hjertia som er i skogen for seg selv og har fått streng beskjed om å bli der. De må vente der til noen kommer og henter dem. Da de har ventet i over hundre dager, og noe har skjedd med maten deres, er de nødt til å foreta seg noe. De skjønner ingen kommer for å hente dem, og må prøve å finne mat, og finne veien hjem selv. Men da de prøver å finne mat og veien hjem, er de nødt til å passe seg for menneskene. På vei hjem, møter de mange karakterer og utfordringer som kan være noe skremmende.

Dette er fantasy for barn, og selv er jeg ikke nøye på målgrupper. Det har hendt jeg har likt en del banrebøker og ungdomsbøker, så det er ikke derfor jeg ikke ble fan av boka. Syntes språket var vel barnslig, handlingen var lite fengende, og følte ikke at karakterene fikk vise det de var gode for. Kommer nok ikke til å få med meg resten av serien.

Anmeldelse kommer.

 

Siden jeg ikke klarte å komme meg gjennom alle de seks planlagte bøkene for mai, er det tid for en ny strafferunde. Denne gang velger jeg boka: Vi begynner med slutten av Chris Whitaker. Den skulle jeg egentlig lese i juni i fjor. Grunnen til jeg valgte denne, er at jeg har lenge tenkt på den og har hatt lyst til å lese den lenge, så det er nå eller aldri.

Strafferunden for at jeg ikke klarte alle bøkene i april var Confessions av Kanae Minato, som jeg nå har lest.


Filmer/dokumentarer sett i mai:



The Babysitter (2017)

The House Next Door (2006)

Shutter (2008)

Intrusion (2021)

The Hatchet Wielding Hitchhiker (2023)

I Came By (2022)

The Haunting of Margam Castle (2020)

Windfall (2022)

Simon (2016)

The Return of Jafar (1994)

The Headless Ghost (1959)

Phoenix Rising del 1 og del 2 (2022)

The Chainsaw Massacre (2022) 

10 (2019)

Twitches Too (2007)

Brazen (2022)

 


The Bad Batch (2016)

The Witcher: Nightmare of the Wolf (2021)

Paranormal Activity: The Marked Ones (2016)

Alive (1993)

Dinosaur (2000)

Tower of London (1962) 

Wounds (2019)

The Babysitter: Killer Queen (2020)

Psyhco In-Law (2017)

Ghost Ship (1952)

Sightless (2020)

Diary of a Madman (1963)

Hatchet 2 (2010)

Never Play with the Dead (2001) 

House of Hammer del 1 (2022)

Aftermath (2021)

Jeg gjør oppmerksom på at de fleste filmene/dokumentarene har 15/18 års grense!

 

Serier/reality:

 

Fangene på Fortet sesong 12

The X-Files sesong 1

Melrose Place sesong 3

You sesong 1

The Simpsons sesong 4

The Hills sesong 5
 

Skulle vel ha lest 32 bøker i stedet for å se 32 filmer/dokumentarer. Jaja, shit happens ...


Ryggperspektiv av bøkene:


Jeg ble ikke ferdig med noen lydbøker i mai. Jeg begynte på en, men rakk ikke å bli ferdig før mai er over. Lydboka jeg hører på er I'll Be Watching You av Beverly Barton. I skrivende stund har jeg hørt 73% av boka, så har ikke mye igjen. Var ikke like flittig til å høre på lydbøker i mai, men jeg prøver.

Månedens bokanbefaling innlegget ble noe forsinket, men nå er det gjort. Som nevnt ingen strålende lesemåned, til tross for det, har ikke gitt opp bøker ennå. Jeg får bare lese videre. 😈


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar