12. juni 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
My Lovely Wife av Samantha Downing, The Bad Neighbour av David Tallerman, The Coffin Path av Katherine Clements, Kommer alltid tilbake av Christina Erikson, og Fairy Tale av Stephen King,
er fra egen boksamling

 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Mord og misunnelse - Ruth Ware
My Lovely Wife - Samantha Downing

Antall leste sider:

499 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

The Bad Neighbour - David Tallerman

Bøker som leses nå:

📖 The Coffin Path - Katherine Clements
📖 Kommer alltid tilbake - Christina Erikson
📖 Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖 Fairy Tale - Stephen King
📖 En fremmed banker på din dør - Håkan Nesser

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Kallmyren - Liza Marklund
⃞   Mord i Lima - Mats Vederhus

I forrige uke hadde jeg som mål å bli ferdig med The Coffin Path av Katherine Clements og My Lovely Wife av Samantha Downing. Jeg ble ferdig med den ene og det var den sistnevnte, nemlig My Lovely Wife. I stedet for å bli ferdig med den andre, leste jeg ut Mord og Misunnelse av Ruth Ware.

Natt til fredag leste jeg ut Mord og misunnelse av Ruth Ware, bedre kjent som The It Girl. Synes originaltittelen er mer treffende. Det er min femte bok av henne. Er ingen fan eller noe for har ikke gitt bøkene hennes spesielt store terningkast, men synes bøkene hennes, er lette og noen ganger underholdende. Trodde jeg ville gi henne opp etter Nøkkelen i låsen og De fire løgnerne som jeg likte minst, og som er de siste jeg har lest av henne. Men glad jeg ga henne en sjanse til for Mord og misunnelse var mørk og underholdende, og jeg liker bøker som handler om collegemiljøet. Denne boka handlet delvis om collegemiljøet. Mord og misunnelse er om fortid og nåtid, og jeg likte å lese om fortiden bedre enn nåtiden. Nåtiden handlet altfor mye om graviditet. Skjønner at det er en naturlig greie for fleste kvinner og kvinnelige karakterer, men trenger ikke å nevne det i nesten hver kapittel. Det ble noe masete.

My Lovely Wife av Samantha Downing leste jeg ut natt til lørdag, og det er en av de mest kjente bøkene av Samantha Downing. Konseptet er spesielt, og en smule annerledes, men det var mange av karakterene jeg ikke likte. Jeg likte ikke denne boka som mange andre gjør. Syntes samtalene ekteparet hadde var svært repeterende, og personlig savnet jeg mer intensitet. Boka var noe slapp til å være en thriller.

Jeg ble ikke ferdig med The Coffin Path av Katherine Clements som er en blanding av gotisk horror og historisk fiksjon. Historisk fiksjon er jo som kjent for å gå litt sakte, så derfor jeg har brukt så lang tid på boka. Ikke fordi jeg kjeder meg, fordi jeg liker horror som tar seg god, for synes at det skaper mer stemning. Men blir nok ferdig med den i kveld for til og med meg må jo klare å lese 31 sider på en kveld ...

Jeg har nettopp begynt på Kommer alltid tilbake av Christina Erikson, som er min første bok av henne. Venter med å si hva jeg synes om den til senere, siden jeg har bare lest noen få sider.

Jeg kom meg ikke videre i Aftentid og morgengry av Ken Follett og Fairy Tale av Stephen King for andre bøker fristet mer, men skal prøve å bli ferdig med Fairy Tale i løpet av juni. Se hvordan det går. King er jo min favoritt, men jeg blir nok aldri en fantasyjente. Jeg liker urban fantasy for det er lett, men når det kommer til annen fantasy, så klarer jeg ikke å leve meg inn i det. Så foretrekker nok fantasyfilmer fremfor fantasybøker. Heldigvis kommer King med en ny horror i september. Det er det jeg forbinder ham med, horror og thrillere, selv om jeg vet han mestrer andre sjangre også.

Jeg leste litt videre i En fremmed banker på din dør av Håkan Nesser. Er ennå ikke ferdig med den første novellen av tre. Personlig foretrekker jeg "hele" bøker, spesielt når det gjelder krim, men Nesser skriver fremdeles godt.

De neste bøkene på leselista er Kallmyren av Liza Marklund. Den ble utgitt på norsk tidligere i år, og jeg skal godt mulig begynne på Mord i Lima av Mats Vederhus. Usikker på om det er min type krim, men jeg får prøve.

I denne uka blir jeg ferdig med The Coffin Path av Katherine Clements, og jeg blir kanskje også ferdig med En fremmed banker på din dør av Håkan Nesser. Trenger ikke flere mål, da jeg vil ha det litt realistisk.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar