18. mai 2023

Perfect Day av Romy Hausmann - naiv datter?

Forhåndseksemplar fra Cappelen Damm, mot en ærlig anmeldelse

     "Det går bra, Ann. Det trenger du ikke." Den tonen. Og

det ansiktsuttrykket. Jeg kjenner skuffelsen hans lenge etter at 

ytterdøra slår igjen bak ham.


En datter blir vitne til at faren hennes blir arrestert, og hun er fast bestemt på å renvaske hans navn.

I 2021 leste jeg Elskede barn av samme forfatter, og den likte jeg overraskende godt. Den var forfriskende og svært i engasjerende, alt annet enn det Perfect Day var. Perfect Day ble utgitt på norsk i år og er om Ann som er fortvilet over livssituasjonen. Hun var selv vitne til at faren ble arrestert og stemplet som Sløyfemorderen. Han skal ha drept fjorten jentebarn i løpet av fjorten år. Noe som er umulig for Ann å forstå, derfor er hun desperat etter å renvaske hans navn. For hun kan jo ikke være datteren til en drapsmann?

Surrealistisk situasjon
Perfect Day er kanskje en spesiell tittel, men tittelen er inspirert av låta Perfect Day av Lou Reed, som har stor betydning for Ann. Mens hun føles seg alene om at hennes far er uskyldig, og mens hun  prøver å bevise hans uskyld, prøver hun å få ham til å snakke, og samtidig prøve å finne seg selv i det hele. For som nevnt, hun kan ikke være datteren til en drapsmann. Det kan ikke stemme, for det er ikke sånn hun kjenner ham.

Å lese Elskede barn og Perfect Day var nesten som å lese av to forskjellie forfattere. Språket i Elskede barn var mye bedre og karakterene var spennende å lese om, og det var karakterer jeg brydde meg om. I Perfect Day ble alt nesten barnslig, både skrivestil, karakterene og måten handlingen ble satt opp på. Det ble også veldig mange gjentakelser og veldig liten utvikling. Mye av det Ann tenker og gjør i handlingen, er ikke relevant til selve handlingen. Det ble derfor mange sidespor. Savnet også å bli bedre kjent med faren hennes før han ble arrestert. Det er jo en del tilbakeblikk i boka, men de er veldig sporadiske. For ville finne ut mer hvordan han var på hjemmebane, på jobb og diverse. Få et "bedre" bilde av ham. For det meste av boka er om Anns store tanker om ham og hennes tro på hans uskyldighet. Man får ikke så mye av det motsatte. Mistenksomheter og forandringer i karakteren hans. 

Ikke min siste bok av henne
Dette ble dessverre en real nedtur. Det kommer ikke til å bli min siste bok av henne siden jeg likte Elskede barn så godt, så jeg er villig til å gi henne enda en sjanse. Synd at denne ble svært naiv, rotete, og en smule barnslig. En stor kontrast til den forrige boka jeg leste av henne.


(Bakpå):

 

FANTASIENS MAKT

KAN VÆRE EN TRØST.

ELLER DØDBRINGENDE.


Bli med meg, ikke vær redd. Vi går inn i skogen

for å leke. Det er en eventyrlek. Du liker vel evventyr?


Jenter på mellom seks og ti år har forsvunnet over en

periode på fjorten år. Røde bånd viste politiet veien til

likene. Men ingen har klart å finne spor etter

gjerningsmannen. En kveld blir den internasjonalt

anerkjente filosofiprofessoren og antropologen Walter

Lesniak arrestert mens datteren Ann er til stede.

Tiltalen lyder: drap på ti unge jenter. Men Ann er fast 

bestemt på å bevise farens uskyld, og dermed begynner

en reise inn i menneskesjelens aller mørkeste rom ...

 

Romy Hausmann debut Elskede barn bergtok

lesere over hele verden. Perfect Day er nok en vakker,

bekmørk og original psykologisk thriller fra den

kritikerroste tyske forfatteren.


Originaltittel: Perfect Day
Norsk tittel:
Perfect Day
Forfatter(e):
Romy Hausmann
Sjanger:
Psykologisk thriller
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
298
Forlag:
dtv Verlagsgesellschaft
Norsk forlag:
Cappelen Damm
Utgitt:
2022
Min utgave:
2023 (Pocket)
Lest:
13.04. - 05.05. 2023
Kilde
: Forhåndseksemplar
Plot:
1 Det blir for naivt og veldig mye meg, meg, når det gjelder hovedkarakteren.
Tittel:
1 Forstår tittelen og dens betydning, men det blir noe tynt.
Omslag:
2 Er ikke så glad i covere med hjerte på. Det er en smule barnslig.
Baksidetekst:
3 Fristende og litt av et dilemma.
Skrivemåte:
1 Rotete, barnslig og altfor opphakket.
Favorittkarakter:
Ingen som ble noen favoritt.
Persongalleri
:
1 Håpløse og synes karakterene ble noe flate og slitsomme, spesielt Ann.
Slutten:
1 Ingen spesielt troverdig slutt og man er rimelig lei av boka allerede.
Høydepunkt:
Lettlest, kort bok og interessant dilemma.
Lavpunkt
: Slitsomme karakterer, rotete språk og teksten er altfor opphakket. Det er ingen flyt i det hele.
Terningkast: 1
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2023

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar