3. oktober 2012

Ser ut til at oktober blir en travel måned og godt er det!

Har fått nok en ny bok i posten. Det er farlig å bestille bøker på nettet gitt. Veldig avhengigskapende. Det er jo så mange bøker jeg har lyst på ... 

Boka jeg fikk i posten i dag er en bok som jeg skal lese denne måneden siden oktober er den store grøssermåneden for min del. Og det er en bok jeg har hatt til å lese kjempelenge fordi boka er blitt til film for lenge siden og filmen er en av mine store favoritter (den er i hvert fall en av mine topp 5 filmer). Boka/filmen jeg snakker om nå er Ring. Kanskje aller best kjent som Ringu. Opprinnelig er filmen en japansk grøsser, men det kom også ut en amerikansk versjon av den. (Amerikanerne gidder jo ikke å lese undertekst så dermed lager de deres egen versjon i stedet, tydeligvis). Syns The Ring er en av de bedre nyversjonene, men originalen er selvfølgelig best. Den er eklere, og det er mye mer mellom linjene enn i den amerikanskje versjonen - hvis dere skjønner hva jeg mener.

Jeg så begge versjonene for mange år siden og har lenge tenkt på å lese boka de er basert på også. Bøker pleier jo ofte å være bedre enn filmatiseringen. Skulle ønske jeg kunne japansk (syns det er et fint og snertent språk), men det kan jeg dessverre ikke. Så dermed ble det den engelsk oversatte versjonen av boka istedet, men håper det funker like bra selv om det ikke er på originalspråket. Tror ikke jeg har talent til å lære japansk eller noe som helst annet språk nå. Begynner vel å bli for gammel for det. Men har alltid hatt sansen for japansk. Syns det er et så fint språk. Jeg vet ikke hvorfor. Har stor tro på at den engelske oversetteren har gjort en bra jobb og gleder meg stort til å lese boka når den tid kommer og sammenligne den med filmene.

Syns bare at konseptet til Ring er så utrolig ekkelt. Veldig originalt og gjorde japansk grøss til et fenomen. Ingen kan lage skrekk på samme måte som Japan gjør. Det er mer atmosfære i skrekksjangeren deres enn skrekkfilmene Hollywood lager. Liker amerikansk skrekkfilm fra 70 frem til 90 - tallet. Etter det har det blitt sjeldent god skrekk. Kommer en og annen perle nå og da, men ytterst sjeldent. Jeg liker måten japanerne/asiatisk skrekk bygger opp frykten. De gjør det langsomt og kryptisk istedet for å servere det oss med teskje. Det går istedet inn under huden og det har jeg sansen for. Det håper jeg at denne boka også kommer til å gjøre.

Med det ønsker jeg dere en riktig god høstkveld videre. Jeg skal fortsette å lese Djevelkysset av Unni Lindell. Har beklageligvis forsømt den boka altfor lenge nå.

Avslutter innlegget med et lite bilde av boka og hva den handler om.


Ring - Koji Suzuki

(Goodreads.com) A mysterious videotape warns that the viewer will die in one week unless a certain, unspecified act is performed. Exactly one week after watching the tape, four teenagers die one after another of heart failure.

Asakawa, a hardworking journalist, is intrigued by his niece's inexplicable death. His investigation leads him from a metropolitan tokyo teeming with modern society's fears to a rural Japan--a mountain resort, a volcanic island, and a countryside clinic--haunted by the past. His attempt to solve the tape's mystery before it's too late--for everyone--assumes an increasingly deadly urgency. Ring is a chillingly told horror story, a masterfully suspenseful mystery, and post-modern trip.

The success of Koji Suzuki's novel the Ring has lead to manga, television and film adaptations in Japan, Korea, and the U.S.
















Så jeg har fått en del bøker nå i posten som jeg skal kose meg med i okkober pluss at jeg også har uleste bøker i hylla i samme sjanger som jeg også har planlagt å lese denne måneden. Dermed blir oktober hektisk for min del, men jeg gleder meg! Bøker, spesielt fra denne sjangeren er nesten som dop for meg. Da glemmer jeg alt annet og det er godt! Ha en skremmende måned, alle sammen:)

5 kommentarer:

  1. Hmm... Nå har jeg hørt flere som er over seg av begeistring for uhyggen i The Ring. Jeg liker grøssere, og må rett og slett notere meg denne! Takk for påminnelsen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Forresten - der var den kjøpt i e-bok format. Gleder meg :o)

      Slett
    2. Jepp, Ring er skikkelig guffen, som sagt er den japanske originalen best. Anbefales på det sterkeste. Er spent på hvor godt vi liker boka begge to;)

      Slett
  2. Enig i mye av det du skriver her, ja, husker Ring/Ringu godt selv fra min ungdom. Grøss! Så begge versjonene jeg også, og likte helt klart den japanske best. Den var mer "psykisk ekkel" enn den amerikanske, og med mer atmosfære slik du skriver.
    Jeg er spent på omtalen din! :)

    Jeg har forresten skrevet et innlegg der jeg har kommentert NRKs artikkel om bokbloggere, som b.la. hevder at vi som skriver om/anmelder bokseirer ikke har noen ambisjoner om å kvalitetsvurdere. Vi svelger dem visst altså ukritisk :P Om du har en kommentar til det (siden du for tiden leser en serieroman selv, og har prøvd deg på en tidligere), så rop gjerne ut i kommentarfeltet. Vi er jo dessverre ikke så mange som leser denne sjangeren og blogger om det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har helt rett i det. Ringu gikk mer inn på psyken enn den amerikanse. Japansk grøss har mer undertone i seg enn de amerikanske skrekkfilmene. Sånn har det vært - i hvert fall i det siste. Og Ringu er en film jeg aldri kommer til å glemme.

      PS. Fint at du tar opp et slikt innlegg. Skal stikke en tur innom bloggen din etterpå nå og legge igjen en liten kommentar. Takk for invitasjonen:)

      Slett