13. februar 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
1922 og Fairy Tale av Stephen King, Ghosts of Christmas Past av Neil Gaiman mfl., The Toll House av Carly Reagon, og Hidden Pictures av Jason Rekulak,
er fra egen boksamling
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Forklarelsens øyeblikk - Bjørn Bakken

Antall leste sider:

333 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

✎  Ghosts of Christmas Past - Neil Gaiman mfl.
✎   Forklarelsens øyeblikk - Bjørn Bakken

Bøker som leses nå:

📖 Bastarden - Tonny Gulløv
📖1922 - Stephen King
📖 Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖 Fairy Tale - Stephen King
📖 Tom: den andre viljen - Runar K. Dahle
📖 The Toll House - Carly Reagon

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Hidden Pictures - Jason Rekulak
⃞   Etterklang - Helga Flatland

Er fremdeles noe hanglete etter at jeg ble rammet av kraftig influensa i begynnelsen av februar. Det sitter litt i, derfor lesingen ikke har vært helt flytende, men har i det minste fått lest mer enn uka før.

I forrige uke hadde jeg som mål å bli ferdig med Forklarelsens øyeblikk av Bjørn Bakken, Tom: den andre viljen av Runar K. Dahle, og Bastarden av Tonny Gulløv. Jeg ble ferdig med bare en av dem og det var Forklarelsens øyeblikk av Bjørn Bakken. Den leste jeg ut natt til torsdag.

Som sagt, håper på mer flyt i lesingen etter hvert i stedet for bare få sider av gangen. Det blir ikke helt det samme. 😈

Som nevnt ble Forklarelsens øyeblikk av Bjørn Bakken lest ut natt til torsdag. Jeg har ikke nettbrett, så da ble den lest på laptop og mobil. Ikke spesielt praktisk. Selv om jeg likte deler av boka, likte jeg nok forrige bok Lang lang rekke bedre for den krimsaken engasjerte mer enn det gjorde i bok nummer to. Men han har kreativiteten i orden.

I en uke til må jeg nok lese Bastarden av Tonny Gulløv. Jeg liker boka, men den er bare litt langvarig og har brukt en god del uker på den allerede, og noen ganger er det godt å være ferdig med noe. Boka har en stor dose humor som i de andre bøkene og språket er like vulgært og ufint som før. Bastarden er tredje bok i Tusenårsriket.

Om natta leser jeg 1922 av Stephen King. Det er en novelle utgitt i egen bok og novellen er originalt fra novellesamlingen Full Dark, No Stars so mble utgitt i 2010. Novellen er aktuell fordi den er blitt en film på Netflix, så vidt jeg vet. Jeg liker novellen som er både mørk og dyster. King kan å skrive om drap på en ubahegelig måte.

Jeg leste ikke videre i Aftentid og morgengry av Ken Follett eller Fairy Tale av Stephen King. Som nevnt i tidligere innlegg er det bøker jeg leser når jeg vil i, avveksling. Så det er ikke bøker jeg "stresser" med.

Men jeg leste litt videre i Tom: den andre viljen av Runar K. Dahle. Er ikke veldig glad i nynorsk, men det er en vanesak og har blitt flinkere med det i årene. Det plager meg ikke like mye som skoletiden da man leste tørre og kjedelige noveller på nynorsk. Selv om handlingen ikke er spesielt original, setter jeg pris på norsk skrekk fordi det utgis alfor sjeldent. Jeg vet det er en sjanger som ikke tas seriøst, noe som er synd.

I helga startet en ny samlesing sammen med en annen bokblogger jeg har lest mange bøker med. Denne gangen leser vi The Toll House av Carly Reagon. Det er horror som ble utgitt i fjor. Har ikke kommet så langt i den, så det er for tidlig å si hvordan jeg liker den.

De neste bøkene på lestelista er: Hidden Pictures av Jason Rekulak som er horror som også ble utgitt i fjor, og Etterklang av Helga Flatland, som blir min andre bok av henne. Har lest Et liv forbi av henne og syntes den var helt ok.

Som mål for denne uka, og håper jeg er noe mer målrettet, er å bli ferdig med disse bøkene: Bastarden av Tonny Gulløv, 1922 av Stephen King, og Tom: den andre viljen av Runar K. Dahle. Ligger noe etter med februarlesingen, og håper på å ta igjen det mest mulig.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar