3. oktober 2022

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Sekten på Tåkøy av Mariette Lindstein, Martines verden av Martine Lunde og Karima Furuseth, Lingering av Chris Coppel, Friend of the Devil av Stephen Lloyd, Fairy Tale av Stephen King og Køen av Vladimir Sorokin, er fra egen boksamling

 
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Sekten på Tåkøy - Mariette Lindstein
Martines verden - Martine Lunde & Karima Furuseth
300 grader - Pernilla Ericson
Lingering - Chris Coppel

Antall leste sider:

1129 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Den som frykter snøen - H.S. Palladino

Bøker som leses nå:

🕮 Friend of the Devil - Stephen Lloyd
🕮 Død for deg - Mikaela Bley
🕮 Aftentid og morgengry - Ken Follett
🕮 Fairy Tale - Stephen King
🕮 Dunkle fortellinger - Wexelsen & Kristensen
🕮 Køen - Vladimir Sorokin

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Som en fremmed - Araminta Hall
⃞   Fremmedlegeme - Unni Lindell

I forrige uke hadde jeg som mål å bli ferdig med 300 grader av Pernilla Ericson, Køen av Vladimir Sorokin, og Død for deg av Mikaela Bley. Jeg ble ferdig med 300 grader av Pernilla Ericson og noen andre bøker. Køen og Død for deg trenger jeg mer tid på.

Som i forrige uke skrev jeg at i helgelektyrene kommer jeg til å bare nevne handling om bøkene jeg har lest og leser i, og i mandagsinnleggene kommer jeg bare til å si mening. Dette for at innlegg ikke skal bli unødvendig lange, og at det ikke blir for mange gjentakelser etter bare noen dager.

Mandag leste jeg ut Sekten på Tåkøy av Mariette Lindstein. Alltid fascinerende om sekt både i bokformat og dokumentarer på skjerm. Men dette ble noe tamt, langdrygt og gjentakende, både når det kommer til handling og samtaler. Det var en svært lite utvikling til en bok på over fem hundre sider. Hørte denne på lydbok.

Onsdag hørte jeg ferdig Martines verden av Martine Lunde og Karima Furuseth på lydbok. En kort og enkel biografi om barndom, livet som influencer, tiden på Paradise Hotel og andre ting. Veldig kort og enkelt skrevet om et ungt liv. Fin humor, men savnet noe mer ektefølt. Man får ikke helt bli kjent med henne da det føltes ut som en oppramsing, men så er jeg ikke helt i målgruppa.

Senere samme dag leste jeg ut 300 grader av Pernilla Ericson som ble utgitt på norsk i år. En av de bedre introene jeg har lest i en krim,veldig fengslende, men så dalte det bare nedover. Brydde meg nada om instalove mellom hovedkarakter Lilly Hed og en viss brannmann. Lilly nikker også ganske ofte.

Lingering av Chris Coppel ble jeg ferdig med på fredagskvelden og det var en nedtur. Altfor mye romantikk mellom hovedkarakterene, altfor mange tilbakeblikk om hvordan de møttes og Christys oppvekst, og altfor mye mas om covidregler. En horror der noen få horror elementer dukket opp på noen få sider, men som ikke greide å skape stemning på noen som helst måte. Det føltes ikke ut som horror på noen som helst måte. Kjedelige greier.

Flere bøker ble ikke lest da jeg ikke leser så fort.

I denne uka skal jeg lese videre i Død for deg av Mikaela Bley som er en svært dyster krim som jeg liker godt. Den er fiffig, fascinerende og karakterene svært interessante. Det gjør ikke noe om at boka er stor, for jeg kjeder meg ikke.

I forrige uke rørt jeg ikke ikke Køen av Vladimir Sorokin i det hele tatt, noe som jeg må gjøre etter hvert siden bokbloggeren jeg leser den sammen med er ferdig med sin utgave. Den engasjerer bare ikke, og er nok derfor jeg kvier meg litt til å åpne den hver gang. Den er litt vel monoton.

I helga skulle jeg lese videre i Aftentid og morgengry av Ken Follett, men det ble ikke noe av for ikke alt går som planlagt og andre bøker frister mer. Men skal lese i den snart igjen, for jeg har likt det jeg har lest av den så langt. Mening og handling spares til anmeldelse siden det er en stor bok jeg leser når jeg vil i.

Jeg har heller ikke lest videre i Fariy Tale av Stephen King som ble utgitt i september. Han er min forfatterhelt, men boka har dessverre blitt nedpriortert uten grunn. Men skal lese videre i den de førstkommende dagene. Er ikke så veldig glad i fantasy og håper at han en dag kommer med en horror igjen, men liker begynnelsen så langt.

De siste dagene har jeg lest Friend of the Devil av Stephen Lloyd som er horror som ble utgitt i år. Så langt minner det meg mer om en blanding av mysterie og komedie enn horror, og handlingen er ikke voldsomt engasjerende, men håper at det blir mørkere etter hvert.

I helga begynte jeg å lese Dunkle fortellinger av Rebecca Wexelsen og Jens Kristensen som nylig er utgitt. Boka består av sju fortellinger, og jeg leser en historie hver dag. Historiene har passe lengde og består av svart/hvitt illustrasjoner som passer godt til historiene. En fin Halloween bok for unge lesere, og noen store.

Før uka er over, har jeg som mål å bli ferdig med Død for deg av Bley da jeg ikke har mange sider igjen, Friend of the Devil av Stephen Lloyd, siden den er såpass kort, og godt mulig Køen av Sorokin hvis jeg tar meg sammen. De andre bøkene er for store til å bli ferdig med på en uke. Jeg er ingen maratonleser.

Har planlagt å begynne på disse bøkene som er de neste på leselista: Som en fremmed av Araminta Hall som ble utgitt i år, og Fremmedlegeme av Unni Lindell som også ble utgitt i år. Hadde tenkt å lese den i september, men rakk det ikke, og det er en bok jeg gjerne vil få med meg, så får heller lese den nå i oktober.

Det blir mye variert i denne uka også, og oktober har så vidt startet, så det blir horror fremover. Må lese litt andre ting ved siden av, også.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar