17. august 2022

Fabian Risk 6: Siste spiker av Stefan Ahnhem - krimroman med mye sorg og action

Eksemplar fra Aschehoug, mot en ærlig anmeldelse

     "Vet du hva jeg tror?" avbrøt han mens vokterne holdt ham.

"Jeg tror ikke at du har forstått noe som helst. Som at alt dette

er ditt ansvar. Alt det som har hendt, og alt som hender i dette

øyeblikk. Hver eneste løgn kommer til å hvile på deg."

    Han rev seg løs fra vokternes grep, snudde seg mot døra og

gikk fra rommet.


Nok en serie jeg har begynt å lese midt i, istedet for fra begynnelsen av ...

Spent på de andre bøkene i serien
Men av og til gjør det ikke noe. Noen ganger når jeg begynner midt i en krimserie, og hvis jeg liker boka, bidrar det til at jeg vil lese de tidligere bøkene i serien. Når det gjelder krimserier, er jeg ikke så øye på kronologisk rekkefølge, så lenge man blir godt kjent med hovedkarakterene. Man får jo vite om bakgrunnen deres, uansett.

I Siste spiker skjer det mange ting. Fabian Risks liv forandrer seg drastisk da han og familien får en trist beskjed. Hvordan de takler sorgen, er forskjellig. Risk får en slags drivkraft i sorgen, for han forventer svar, og han er villig til å gå langt, for å få enkelte ting bekreftet, for noen ting de sier, henger ikke sammen.

Politiet blir også opptatt av en sak da en kjent person blir funnet i en bil med en kvinne, begge døde i havbunnnen. Etterforskningen går ikke lettere, da etteforskningsleder Hesk mistenker Kim Sleizner for å tukle med beviser og andre ting. Sleizner er politisjef i København. Men betyr det at han er til å stole på, eller prøver han å skjule noe for å redde sitt eget skinn?

Uvanlig karakter
Som sagt er dette min første bok av Ahnhem og det ga mersmak, for han skriver med krutt og han beskriver karakterene på levende måte. Siste spiker er kanskje ikke realistisk krim, men det er heller ikke derfor jeg leser krim. Hvis jeg vil lese noe troverdig, velger jeg bøker fra en annen sjanger. I krimsjangeren er jeg ikke så nøye på hvor relalistisk bøkene er. Det viktigste er at krimbøker er engasjerende og underholdende, og det er Siste spiker. Både saken og etterforskningsteamet er spennende å lese om. Sleizner er noe for seg selv. Han er ingen forbilde, men syntes han spritet opp handlingen noen hakk.  

Ahnhem skriver godt med en god blanding av humor, sorg og alvor. Disse faktorene svinger fort blant enkelte karakterer, og det gjør både karakterene og handlingen svært levende. Selv om dette ikke er realistisk krim, er det god krim som er både medrivende og fengende. Boka tar også en trist vending, og hva som er grunnen til det, røper jeg selvfølgelig ikke. Det blir ikke min siste bok av Ahnhem.


(Bakpå):


FABIAN RISK ER TILBAKE


Han har utpresset. Han har manipulert. Han har mishandlet. Han har

voldtatt. Han har gått over lik for å nå helt til topps. Han er foraktelig på

alle vis. Han heter Kim Sleizner og jobber som politisjef i København.


Dunja Hougaard har gått under jorda for på eget intiativ å etterforske

sin tidligre sjef. I månedsvis har hun og teamet hennes samlet inn

informasjon. Da en høyt ansatt mann innenfor den danske etterretnings-

tjenesten blir funnet sammen med en naken, ukjent kvinne i en bil på

havbunnen utenfor Refshaleøen, begynner det endelig å bli klart for å

utløse fellen. Spørsmålet er bare for hvem.


Samtidig, på den andre siden av sundet, i Helsingborg får den svenske

politimannen Fabian Risk en beskjed som forandrer alt.


Originaltittel: Den sista spiken
Norsk tittel:
Siste spiker
Forfatter(e):
Stefan Ahnhem
Sjanger:
Krim
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
494
Forlag:
Bokförlaget Forum
Norsk forlag: Aschehoug

Utgitt:
2021
Min utgave:
2021 8Innbundet)
Lest:
23.11. 2021 - 31.07. 2022
Kilde
:
Anmeldereksemplar
Plot:
4 Fengende, fargerike personligheter og stadig noe som skjer. Liker drivkraften i enkelte.
Tittel:
3 Ganske standard til krim å være, så det var ikke akkurat det som gjorde at jeg ville lese boka.
Omslag:
5 Småcreepy og man blir nysgjerrig på innholdet.
Baksidetekst:
4 Kanskje ikke originalt det heller, høres ut som andre krimbøker, men likevel får man lyst til å lese boka, for handlingen virker mørkt.
Skrivemåte:
5 Mannen skriver med stor innlevelse, man blir godt kjent med karakterene og man er stadig spent på fortsettelsen.
Favorittkarakter:
Sleizner. Vet han ikke er noe forbilde på noen som helst måte, man han gjorde handlingen litt sprekere.
Persongalleri:
5 Sterkt persongalleri, liker skiftingen av perspektiv og de virker ekte.
Slutten:
4 Tja, ikke helt min type slutt, så ikke den sterkeste delen av boka.
Høydepunkt:
Lettlest, engasjerende, og mørk krim for den som liker å lese noe brutalt.
Lavpunkt:
Noe langdryg i midtpartiet, kanskje og hadde ikke noe å si hvis det ble forkortet ned hundre sider.
Terningkast: 5
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2022

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar