20. mai 2022

Helgelektyre(439)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Book of Accidents av Chuck Wendig, Summer Nights av Hanna Karlzon, En verden av verdener og Colourmorphia av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling


 
Sykkeleventyret: 550 km gjennom Tyrkia med en gatehund på styret - Ishbel Holmes

Åndenød - Amy McCulloch

The Book of Accidents - Chuck Wendig


17. mai leste jeg ut denne:

 
Dalen - Bernard Minier

Jeg leste hans forrige bok i mai i fjor, også. Spørs om det blir en mai tradisjon hvis han er like produktiv fremover ...

Dette er sjette bok om Martin Servaz og den er like mørk og engasjerende som de andre bøkene jeg har lest om ham. Har riktignok ikke lest de to første bøkene i serien, men føler ikke at jeg misser noe av den grunn.

Denne gang er det en noe isolert krim i et småsted med bare en vei ut derfra. Det er skog, fjell, kloster og et lite sted med få innbyggere. Servaz er der på grunn av at han fikk en mystisk telefon midt på natten. Personen som ringte var en han for lenge siden kjente godt, og som han ikke har hørt fra på åtte år. Denne personen trenger hans hjelp, og Servaz får med seg hint av stikkord hvor denne personen eventuelt befinner seg, og som vanlig klarer ikke Servaz å holde seg unna, til tross for at han er suspendert. Da han ankommer til det stedet hvor han tror spøkelset fra fortiden oppholder seg, skjer det et grusomt mord. Servaz kan ikke involvere seg for mye med tanke på at han er suspendert, og ting skjer som gjør til at han er nødt til å bli værende der lenger enn forventet.

Noe lett å gjette seg frem til slutten på grunn av et hint, men liker at bøkene til Minier er svært dystre og jeg liker beskrivelsene hans av natur og steder. Leser gjerne neste bok i serien.

Onsdag begynte på en reisebok/sakprosa og det er ikke ofte jeg leser, hverken reisebøker eller sakprosa. Av sakprosa jeg har lest, har det vært stort sett true crime. Sykkeleventyret av Ishbel Holmes ble utgitt på norsk i fjor og er både underholdende og sårbar lesing. Hadde det vært en ren reisebok, ville jeg nok ikke ha vært like interessert i boka, men siden den inneholder en dyrehistorie, klarte jeg ikke å la være. Liker historier om mennesker og dyr som "redder hverandre." Den er om Isbel Holmes reise på sykkel og litt om fortiden hennes. Hvorfor hun sykler og hennes møte med Lucy. Hunden hun redder på sin reise som hun skriver om. En hund som halter etter henne og som nekter å gå fra henne. Ishbel tror det er umulig å reise videre på den planlagte ferden med en hund, men med en kreativ idé og samvittighet, finner hun en løsning. Vil det fungere?

Fin historie om båndet mellom usikkert menneske og usikker hund så langt. Er ikke den som blir rørt av bøker eller filmer. Ikke med denne heller, men er en dyrevenn, og liker boka så langt.

Om natta leser jeg Åndenød av Amy McCulloch. Boka er om fjellklatring, noe forfatteren har peiling på siden hun er det selv. Den er om journalist/blogger Cecily Wong som er på sitt livs oppdrag. Hun skal få et intervju med legenden Charles McVeight på en betingelse, og det er at hun må bestige Manaslu. Hun har satset alt på dette intervjuet. Det er blitt slutt med kjæresten og hun har brukt alle sparepengene sine for å være med på nettopp dette oppdraget. Men dramatiske ting skjer før ekspedisjonen settes i gang på alvor. 

Liker karakterene og handlingen så langt, og synes det ligner mer på psykologisk thriller enn krim som det står stemplet på boka. Har ikke noe i mot det, for liker psykologiske thrillere, også.

Etter noen dager pause fra The Book of Accidents av Chuck Wendig, skal jeg begynne på den i helga igjen. Jeg tok ikke pause fra den fordi jeg ikke liker den, men bruker å ta pause fra bøkene jeg leser i noen dager. Den er om Nates far som er død og de har ikke tålt hverandre spesielt godt. Men Nate får mulighet til å kjøpe farens hus for en dollar. Selv er han i tvil, men med litt overtalelse fra Maddie og sønnen Oliver, velger han å gå med på å ta over huset. De flytter fra storbyen og til mer øde område. Vil det nye stedet bringe familie tettere sammen, eller gjøre alt vondt verre?

Spennende karakterer og hendelser. Liker at karakterene er noe negative. Det gjør boka mer interessant.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:



Motivene er fra denne boka:

 
Summer Nights - Hanna Karlzon
 

Motivene er fra denne boka:
 
 
En verden av verdener - Kerby Rosanes



Motivene er fra denne boka:

 
Colourmorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Where Everything Ends - Ivan B. Zeegs

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar